مدل جدید قیمت گذاری در بستر نرمافزاریهای آنلاین معرفی شد.
0 نظر
بازرگانی الکترونیک به دلیل پایین بودن هزینههای معامله در شبکه جهانی و از بین رفتن محدودیتهای فیزیکی و لجستیکی، بسرعت در حال گسترش است. با فروشهای جهانی بازرگانی الکترونیک که به مبلغ ۵.۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است و با پیشبینی افزایش آن تا ۸.۱ تریلیون دلار تا سال ۲۰۲۶، استراتژیهای قیمتگذاری و فروش و معرفی محصولات جدیدی برای بنگاهها ایجاد شده است. این طرح با تمرکز بر ضرورت قیمتگذاری مشارکتی و تعیین قیمت در رقابت با سایر بنگاهها، تلاش میکند تا روابط بین محصولات بر تقاضا و سود اعضای زنجیره تأثیر بگذارد و برای خردهفروشان و بستر نرمافزاریهای آنلاین مانند آمازون و علی بابا، قابل استفاده باشد.
به گزارش دیجیاتور به نقل از موسسه آموزش عالی صنعتی امیرکبیر محیا همتی مجری طرح گفت: امروزه به دلیل پایین بودن هزینههای معامله در شبکه جهانی و از بین رفتن محدودیتهای فیزیکی و لجستیکی مانند نزدیکی جغرافیایی در تجارت الکترونیک، بازرگانی الکترونیک به سرعت رو به گسترش است.
وی افزود: فروشهای جهانی بازرگانی الکترونیک در سال ۲۰۲۱ به مبلغ ۵.۲ تریلیون دلار دست یافت و پیشبینی میشود که تا سال ۲۰۲۳ به حدود ۶.۳ تریلیون دلار و تا سال ۲۰۲۶ به ۸.۱ تریلیون دلار افزایش یابند.
همتی با بیان اینکه با ظهور فناوریهای مبتنی بر شبکه جهانی، بازرگانی الکترونیک و خرده فروشی آنلاین به جز حیاتی از، خردهفروشی جهانی تبدیل شدهاند، اظهار کرد: در شرایط کسب و کار کنونی، بنگاهها در تلاش هستند تا از طریق طرحهای رقابتی و استراتژیهای فروش و معرفی محصولات با یکدیگر رقابت کنند.
مجری طرح عنصر اصلی استراتژی فروش و معرفی محصولات را در قیمتگذاری دانست و یادآور شد: قیمتگذاری تعیین کننده موقعیت یک بنگاه در بازار و راهی برای متمایز بودن نسبت به سایر رقبا است. همچنین قیمت یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر تقاضا و تعیین کننده سهم بازار بنگاهها است. از سوی دیگر ویژگیهای شبکه جهانی و کسب و کارهای آنلاین، موجب ضروری شدن قیمتگذاریهای نوین محصولات و خدمات شده است.
این دانش آموخته موسسه آموزش عالی صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: با شناخت ضرورت قیمتگذاری مشارکتی هدف این رساله تدوین و توسعه سازوکار قیمتگذاری مشارکتی و قرارداد نمایندگی به گونهای است که با شرایط دنیای واقعی منطبقتر باشند.
وی اظهار کرد: علی رغم توسعه روشهای نوین قیمتگذاری در بازرگانی جهانی و افزایش مشارکت تأمینکنندگان و مشتریان در تعیین قیمت، در نوشتار خلاقانه موضوع به اثر روابط بین کالاها بر سودآوری اعضای زنجیره و تصمیمات بهینه آنها تحت قیمتگذاری مشارکتی توجهی نشده است. در نتیجه استراتژی فروش بستهای که نقش بسزایی در تقسیم بندی بازار و ایجاد تمایز بین مشتریان دارد، در نوشتار خلاقانه قیمت گذاری مشارکتی به ندرت مطالعه شده است.
همتی اضافه کرد: بنابراین، در این پژوهش سعی میشود قراردادها و استراتژیهای فروش بستر نرمافزاریهای آنلاین زمانی که چند نوع محصول به فروش میرسند و روابط بین محصولات بر تقاضا و سود اعضای زنحیره اثر میگذارند، بررسی شود.
این محقق با اشاره به جزئیات اجرای این طرح یادآور شد: در این پژوهش با در نظر گرفتن عدم قطعیت تقاضا و عوامل اثرگذار بر آن مانند قیمت، کیفیت و معرفی محصولات مسئله تحت استراتژیهای مختلف فروش توسعه یافته است. سپس مدلهای ارائه شده با استفاده از آنالیز تحدب و رویکرد نظریه بازیها حل شدند. همچنین با توجه به پیچیدگی فروش بستهای در ابعاد بزرگ، الگوریتمهای فرا ابتکاری توسعه داده شدند.
به گفته وی نتایج این تحقیق برای خردهفروشان و بستر نرمافزاریهایی مانند آمازون، علی بابا و دیجیکالا که تأمینکنندگان را با مشتریان مرتبط میسازند قابل استفاده است. همچنین، این پژوهش برای سایر دانشجویان و محققانی که به حوزههای خردهفروشی، سازماندهی عرضه و تقاضا و قیمت گذاری علاقهمند هستند نیز مفید است.
همتی در خصوص مزیتهای رقابتی طرح گفت: در نظر گرفتن تأثیر عدم قطعیت در تأمین بر فروش محصولات مکمل در استراتژیهای فروش جداگانه، فروش بستهای خالص و فروش بستهای ترکیبی، مدل سازی فروش بستهای محصولات مکمل در سازوکار قیمتگذاری مبتنی بر نظر خریدار، در نظر گرفتن تقاضای تصادفی و ریسکگریز بودن مشتریان تحت قرارداد نمایندگی فروش، مطالعه اثر کیفیت محصولات و معرفی محصولات بر قرارداد فروش و ارائهی نام تجاری خصوصی مزیتهای رقابتی این پروژه هستند.
این طرح با راهنمایی دکتر محمد تقی فاطمی قمی و دکتر محسن شیخ سجادیه از اعضای هیات علمی موسسه آموزش عالی صنعتی امیرکبیر با عنوان “قیمتگذاری مشارکتی با توجه به روابط بین محصولات و خرید بستهای” اجرایی شد.
بازرگانی الکترونیک به سرعت در حال گسترش است. فروشهای جهانی بازرگانی الکترونیک رو به افزایش است. با ظهور فناوریهای شبکه جهانی، بازرگانی الکترونیک به خرده فروشی آنلاین تبدیل شده است. قیمتگذاری اصلی استراتژی فروش و معرفی محصولات است. قیمت تعیین کننده موقعیت بنگاه در بازار است و قیمت یکی از اصلی ترین عوامل اثرگذار بر تقاضا و سهم بازار است. استراتژی فروش بستهای در زنجیره تأمین نادر مورد مطالعه قرار نگرفته است. برای فروشندگان و بستر نرمافزاریهای آنلاین مفید است. مزایای رقابتی طرح شامل مدل سازی فروش بستهای محصولات مکمل، تقاضای تصادفی و ریسکگریزی مشتریان تحت قرارداد نمایندگی و تأثیر کیفیت و معرفی محصولات بر قرارداد فروش است.