مزایا و معایب آییننامه جدید توزیع آنلاین دارو

0 نظر
[ad_1]
سازمان سلامت پس از یکسال تعلل و مخالفت های متعدد، آیین نامه ای برای توزیع آنلاین دارو تدوین کرده است. این آیین نامه باید در کارگروه دانش مالی دیجیتال وزارت مخابرات بررسی و تصویب شود. با تهیه این پیش نویس، سازمان غذا و دارو مکلف به راه اندازی سامانه ای شده که شرکت های واسط ترانزیت برای توزیع دارو، تاییدیه می گیرند. اما حقوقدانان شباهت این آیین نامه به قوانین مربوطه را مورد سوال قرار داده و به وجود مغایرت های آن اشاره کرده اند. از طرفی، نکات مثبتی نیز در این آیین نامه وجود دارد که امیدواری به بهبود فرآیند توزیع آنلاین داروها را افزایش می دهد.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، سازمان سلامت به تازگی و پس از یکسال تعلل و چندین بار مخالفت صریح در خصوص توزیع آنلاین دارو توسط بستر نرمافزاریها و تهیه یک پیش نویس از سوی معاونت علمی، آیین نامهای را در این خصوص تدوین کرد که البته این آیین نامه فعلاً در قالب پیش نویس بوده و قرار است در کارگروه دانش مالی دیجیتال وزارت مخابرات مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت تصویب و ابلاغ شود.
با تهیه این پیش نویس، سازمان غذا و دارو مکلف به راه اندازی سامانه ای شده که در آن شرکت های واسط ترانزیت برای توزیع دارو تاییدیه می گیرند.
حامد هوشیاران حقوقدان حوزه سلامت در گفتگو با خبرنگار دیجیاتور در خصوص انتشار این آیین نامه و متن پیشنهادی سازمان سلامت درباره توزیع آنلاین دارو گفت: متن پیشنهادی سازمان هیچ ارتباطی با تبصره ۲ ماده ۸ ندارد چرا که اولاً خود سازمان هم در ابتدای متن که قوانین مرتبط را آورده اساساً هیچ اشارهای به تبصره مذکور به عنوان مبنای قانونی تدوین چنین دستورالعملی نکرده و به نوعی خودخواسته مهر تأییدی بر این موضوع زده است.
وی افزود: بر فرض اگر بند فوق مورد پذیرش سازمان نباشد و این متن را همان متن موضوع تبصره ۲ ماده ۸ بنامد به دلایل روشنی مردود خواهد بود.
هوشیاران ادامه داد: یکی از علتهای مردود بودن این آئین نامه این است که در تبصره ۲ اشاره شده که زمینه توزیع دارو از طریق سکو و با رعایت دو اصل رقابت و جلوگیری از انحصار تدوین شود در حالی که سازمان به طور کامل سکو را از این چرخه حذف کرده است.
وی در ادامه به دلیل دیگر مردود بودن این آیین نامه اشاره کرد و گفت: همچنین باید متن با مشارکت وزارت مخابرات تنظیم میشد که این امر هم اتفاق نیفتاده است.
هوشیاران افزود: سومین دلیل این است که انتشار این متن نشان داده است که سازمان مشکلی با اصل توزیع ندارد و تمام مواد قانونی که بدان استناد میکردند تا فعالیت سکوها را غیرقانونی جلوه دهند، بهانهای بیش نبوده چرا که این متن مهر تأییدی بر قانونی بودن اصل فعالیت توزیع دارو بوده و هیچ اتفاق جدیدی در حوزه تقنین رخ نداده است.
وی با طرح یک سوال اضافه کرد: چطور تا هفته گذشته با ۱۵ ماده قانونی مغایرت داشته و به یکباره این فعالیت رنگ قانونی به خود گرفته است؟
حقوقدان حوزه سلامت تصریح کرد: چهارم اینکه در استنادات قانونی به برنامه ششم توسعه اشاره شده و گویا تنظیم کنندگان هنوز خبر ندارند برنامه هفتم در آستانه اجرایی شدن است و طبق تبصره ذیل بند ت ماده ۱۰۶ ایجاد سامانه ملی بدون اخذ تاییدیه وزارت مخابرات ممنوع است.
هوشیاران افزود: پنجمین دلیل این است که در مدل پیشنهادی سازمان پول کاربر به حساب سازمان واریز و سازمان طی ۷۲ ساعت به داروخانه و متصدی حمل واریز میکند در حالی که این امر مغایر اصل ۵۳ میثاق ملی است که بیان میدارد هر دریافت و پرداختی باید به موجب مقررات باشد. کاش تدوین کنندگان متن یک بار قوانین بالادستی را مرور کنند.
وی با اشاره به نکته ششم درباره پیش نویس آیین نامه جدید سازمان سلامت، گفت: سازمان با حذف سکو عملاً دست به عمل تصدی زده است که این امر مخالف اسناد بالادستی از جمله روابط حکومتیهای اصل ۴۴ میثاق ملی است.
هوشیاران به نکات مثبت متن پیشنهادی سازمان سلامت نیز اشاره کرد و گفت: متن پیشنهادی دو نکته مثبت هم دارد اول اینکه بالاخره سازمان بعد از ۱۹ ماه ضوابط مربوط به بستهبندی و امور لجستیک (ترانزیت) دارویی را تدوین کرد که در واقع همان مدل پیشنهادی بستر نرمافزاریها بود که عملاً تأییدی بر صحت عملکرد بستر نرمافزاریها است و نکته مثبت دیگر این است که نحوه ارتباط داروساز و بیمار را از طریق برقراری تماس در بستر امن تأیید کرد که عملاً رویه جاری بستر نرمافزاری است و این دو مقوله میتواند در متن نهایی موضوع تبصره ۲ ماده ۸ آئیننامه استفاده شود.
[ad_2]
پس از چندین بار مخالفت، آییننامه توزیع آنلاین دارو توسط بستر نرمافزاریها تدوین شده و در انتظار تصویب قرار دارد. سازمان غذا و دارو مکلف به راه اندازی سامانه ای شده که شرکتهای واسط ترانزیت برای تایید توزیع داروها اقدام کنند. حقوقدان حوزه سلامت بر این باور است که آییننامه جدید غیر عقلانی است و باید بر اساس قوانین مرتبط تدوین شود. او همچنین به دلایلی اشاره کرد که نشان دهنده مغایرت این آییننامه با قوانین مرتبط است. هوشیاران با اشاره به نکات مثبت آییننامه، ابراز کرد که برخی از موارد میتوانند مفید باشند اگرچه در کل این آییننامه باعث ایجاد مشکلات قانونی خواهد شد.