زیان ۹.۸ هزار میلیارد تومانی همتی سایپا تا آذر/ برنامهای برای جلوگیری از ورشکستگی ارائه شد
0 نظر
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در یک نامه به معاون ناشران و اعضا شرکت بازار سهام اوراق بهادار تهران اعلام کرد که شرکت در 9 ماهه اخیر زیان حدود 98 هزار میلیارد ریال داشته است و برای خروج از ورشکستگی، برنامههایی از جمله اصلاح قیمت محصولات و افزایش تیراژ ساخت و ساز را اعلام کرده است. همچنین شرکت در حال مذاکره برای ساخت و ساز و عرضه خودروهای وارداتی و هیبرید و برقی است و انتشار اوراق مرابحه برای تأمین سرمایه در دستور کار قرار دارد.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در نامهای به معاون ناشران و اعضا شرکت بازار سهام اوراق بهادار تهران ضمن تشریح برنامه این شرکت جهت خروج از شمول ماده ۱۴۱ مقررات بازرگانی به منظور گریز از ورشکستگی اعلام کرد که مطابق اطلاعات عملکرد ۹ ماهه، میزان زیان شرکت حدود ۹۸ هزار میلیارد ریال بوده است.
در این نامه آمده است: عطف به نامه شماره ۱۱۴۵۱۶۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۲ در خصوص گزارش اقدامات انجام شده توسط این شرکت در راستای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از مقررات بازرگانی، موارد به شرح ذیل به استحضار میرسد:
در راستای اقدامات صورت پذیرفته قبلی پیرامون پیگیریهای مکرر در خصوص اصلاح نرخهای فروش محصولات تولیدی، مجوز فروش محصولاتی نظیر کولیک GL و محصولات با استانداردهای ۸۵ گانه (ساینا S تیپ DA کوییک S شاهین و نیز محصول وارداتی چانگان CS۵۵PLUS از سازمان حمایت مصرف کنندگان و ساخت و ساز کنندگان اخذ گردید و همچنین پیگیریهای متعددی در رابطه با اصلاح قیمت محصولات جاری که قیمتهای آنها بر اساس اطلاعات بهای تمام شده صورتهای مالی شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ محاسبه گردیده بود. صورت پذیرفت که تا مقطع کنونی نتیجهای حاصل نگردید. از طرفی شرکت به موازات پیگیری موضوعات قیمتی، تغییر در ترکیب ساخت و ساز محصولات را بر اساس محصولات جدیدی که در شهریورماه سال جاری قیمت آن را اخذ نموده و نیز محصولاتی که قرار است در سال آینده ساخت و ساز و عرضه نماید در دستور کار قرار داده که با افزایش تیراژی که در برنامه ساخت و ساز سال ۱۴۰۳ برای کلیه محصولات مذکور لحاظ شده. انتظار میرود روند زیان دهی شرکت به طور قابل ملاحظهای کاهش یابد.
شایان ذکر است مطابق اطلاعات عملکرد ۹ ماهه، میزان زیان شرکت حدود ۹۸ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با زیان ۶ ماهه سال جاری ۸۰ هزار میلیارد ریال کند شدن شیب زیان ملموس است.
علاوه بر موارد مطروحه فوق، مذاکره برای ساخت و ساز و عرضه خودروهای متنوع وارداتی (CBU) و (CKD) و نیز خودروهای هیبرید و برقی در کلاس جهانی در حال انجام بوده که پس از انعقاد قرارداد نهایی مراتب از طریق سامانه کدال به اطلاع عموم خواهد رسید. لذا در کنار تنوع بخشی سبد محصولات داخلی، برنامه ساخت و ساز و عرضه محصولات وارداتی که از حاشیه سود منصفانهای برخوردار بوده و با استقبال مشتریان در بازار نیز مواجه خواهد. شد، میتواند به افزایش سهم درآمدی و آغاز روند سوددهی شرکت منجر شود.
به موازات نکات بر شمرده فوق برنامههای کنترل هزینههای شرکت نیز از اواسط سال قبل آغاز شد و نتیجه اقدامات حاصله در حوزه سازماندهی هزینههای تأمین به کاهش قابل توجه هزینههای خرید منجر گردید که استمرار این روابط حکومتی در کنار پیگیریهای حوزه درآمدی شرکت میتواند اثر دوچندانی بر توقف تحمیل زیان داشته باشد. همچنین در خصوص اصلاح ساختار مالی و انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها، مکاتبات لازم با نهادهای ذیربط صورت پذیرفته (تصاویر) (پیوست) و موضوع در حال پیگیری است تا در صورت اصلاح ماده ۱۴ مقررات حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور مصوب ۱۳۹۸/۰۲/۱۵ شرکت سایپا بتواند از تمامی ظرفیتهای موجود استفاده نماید که در این راستا موضوع درخواستی این شرکت در یکصد و پنجاه و پنجمین جلسه کمیسیون شورای عالی هماهنگی مالی سران قوا مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ مطرح و پس از بحث و بررسی مقرر گردید اصلاحات لازم در گزارش ارائه شده اعمال و در جلسه آتی آن شورا طرح گردد.
شایان ذکر است در جهت تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز ساخت و ساز و تأمین منابع مالی بلندمدت و ارزان قیمت از بازار سرمایه، انتشار اوراق مرابحه نیز در دستورکار این شرکت بوده که علی رغم پیگیریهای فراوان و ارسال مدارک و مستندات لازم، سازمان بازار سهام با انتشار اوراق بدهی مذکور موافقت ننمود.
محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، زیان شرکت حدود ۹۸ هزار میلیارد ریال بوده است. اقدامات متعددی برای خروج از ورشکستگی انجام شده است. اعمال اصلاحات در قیمتهای محصولات و تغییرات در ترکیب ساخت و ساز محصولات باعث کاهش قابل توجه زیان شرکت میشود. همچنین برنامه ساخت و ساز و عرضه محصولات وارداتی منجر به افزایش سهم درآمدی و آغاز روند سوددهی شرکت خواهد شد. اقدامات کنترل هزینهها، افزایش سرمایه، و انتشار اوراق مرابحه نیز برای سازماندهی بهتر و توقف تحمیل زیان انجام شده است.