دهه دوم دوره فعالیت دانش بنیان ها: دهه طلایی برای رفع نیازهای صنایع بزرگ

دهه دوم فعالیت دانش بنیان ها دهه طلایی رفع نیاز صنایع بزرگ


بابک‌نگاهداری در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور، درباره راهکارهای افزایش سهم دانش مالی دانش بنیان در سال های پیش رو صحبت کرد. او اشاره کرد که مقررات جهش ساخت و ساز دانش بنیان که توسط مجلس یازدهم تصویب شده، موانع موجود برای کسب و کارهای دانش بنیان را برطرف می کند و تقاضامحوری در حوزه دانش بنیان را ترویج می دهد. وی بیان کرد که در برنامه هفتم باید به خوشه بندی و جهت دار کردن ساخت و ساز شرکت های دانش بنیان توجه ویژه ای شود و با زیرساخت های خوب موجود، دانش مالی دانش بنیان به رشد و توسعه کشور کمک خواهد کرد.

بابک‌نگاهداری در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور، درباره راهکارهای افزایش سهم دانش مالی دانش بنیان در سال های پیش رو گفت: مجلس یازدهم یک مقررات خیلی خوبی را تحت عنوان مقررات‌جهش ساخت و ساز دانش بنیان به تصویب رساند که این در وهله نخست خیلی از موانعی که فراروی کسب وکارهای دانش بنیان وجود دارد را برمی دارد و تقاضامحوری را در حوزه دانش بنیان ترویج می دهد، حتی دستگاه های دولتی که ملزم به پرداختی به شرکت ها هستند، مقررات این اجازه را به سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی می دهد که پرداخت را انجام دهد.

رییس مرکز پژوهش های پارلمان با تاکید بر اینکه نظام تقنینی با مجموعه قوانین و مقررات فضا را برای فعالیت های شرکت های دانش بنیان باز کند، گفت: از طرف دیگر باید شرکت های دانش بنیان را حول صنایع بزرگ کشور خوشه بندی کنیم. در دهه اول فعالیت، شرکت ها براساس توانایی خودشان به نوعی آتش به اختیار حرکت و به ساخت و ساز دانش بنیان اقدام کردند.

نگاهداری خاطرنشان کرد: در دهه دوم در قالب برنامه هفتم باید به خوشه بندی و جهت دار کردن ساخت و ساز شرکت های دانش بنیان به سمت رفع نیازهای صنایع بزرگ توجه ویژه ای شود؛ این هدفگذاری در کنار آن پشتوانه قانونی که وجود دارد این ظرفیت را دارد که دانش مالی دانش بنیان را یک تکانی بدهد.

وی با بیان این مطلب که دنیا دارد به سمت دانش مالی دانش بنیان پیش می رود، افزود: ما در برنامه هفتم اتفاقا دو پنجره فرصت اصلی برای دانش مالی کشور در نظر گرفتیم؛ یکی دیپلماسی دانش مالی فعال برای جانمایی ایران در نظام دانش مالی بین الملل و دوم توسعه دانش مالی دانش بنیان. در حال حاضر با زیرساخت خوبی در حوزه دانش بنیانی برخوردار هستیم و حدود ۱۰ هزار شرکت در حال فعالیت هستند و هدفمند کردن شرکت ها و حل نیازهای اساسی و رفع موانع از سوی آن ها راهبردی است که به نظرم باید از سوی شرکت ها دنبال شود.

رییس مرکز پژوهش های پارلمان ضمن اشاره به اینکه دانش مالی دانش‌بنیان موضوع نظام حکمرانی است، گفت: توسعه دانش مالی دانش‌بنیان در نهایت منجر به کنترل مسائلی مثل مهاجرت نخبگان می شود و افزایش سهم اشتغال دانش‌بنیان در کشور را در پی دارد. در واقع برای دستیابی به رشد مالی بهتر نیازمند دستیابی به فناوری های پیشرفته هستیم که این موضوع هم با حوزه دانش بنیانی گره خورده است.


راهکارهای افزایش سهم دانش مالی دانش بنیان در سال های پیش رو ارائه شده است. مقررات‌جهش ساخت و ساز دانش بنیان موانعی را برطرف می کند و تقاضامحوری را ترویج می دهد. شرکت های دانش بنیان باید به خوشه بندی و جهت داری کردن ساخت و ساز خود توجه کنند. باید شرکت ها را هدفمند کرد تا دانش مالی دانش بنیان توسعه یابد. توسعه دانش مالی دانش بنیان به کنترل مهاجرت نخبگان و افزایش اشتغال دانش بنیان منتهی می شود. به دستیابی به فناوری های پیشرفته نیازمندیم که با حوزه دانش بنیانی مرتبط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *