باید کمپینی برای بررسی مشکلات پزشکان در برنامه “رزیدنت” تشکیل شود.
0 نظر
در مستند “رزیدنت”، کارگردان امیرمحمد کوچکزاده به بررسی و پرداختن به مشکلات و مسایل رزیدنت ها (پزشکان دستیار) در نظام علوم درمانی و آموزش علوم درمانی میپردازد. او در این مستند به موضوع اصلی مستند، یعنی مهاجرت دانشجویان پرداخته است. او با بررسی این موضوع برخورد کرد و به علت ارتباط مستقیم این موضوع با سلامت مردم و نشان دادن شرایط بد قشر نخبه و تحصیلکرده، به پروژهی “رزیدنت” پرداخت. در طول پروژه مستند از رزیدنتها و پزشکان هیات علمی به عنوان منابع خبری استفاده شده است و تلاش شده است تا اطلاعات به صورت مخفیانه جمعآوری شوند. هدف اصلی این مستند طرح مساله و اصلاح روند علوم درمانی است و کارگردان امید دارد که این مستند به شکل یک طرح تبلیغاتی برای حل مشکلات پزشکان دستیار و بهبود روند آموزش علوم درمانی همكاری كند.
امیرمحمد کوچکزاده کارگردان مستند «رزیدنت» که در بخش رقابتی جشنواره «سینماحقیقت» حضور داشت و شب گذشته در مراسم اختتامیه جایزه ویژه دبیر جشنواره را از آن خود کرد، با اشاره به روند ساخت و ساز این مستند به خبرنگار دیجیاتور گفت: سال گذشته در مستند «پیله ابریشم» نویسنده و دستیار کارگردان بودم و بعد از آن فعالیت جدی روی پروژه «رزیدنت» را شروع کردم، در حالی که پژوهشهای این کار از ۲ سال پیش شروع شده بود.
وی با بیان اینکه دانشجو است و سوژه اثر سینمایی را از بین دغدغههای دانشجویان پیدا کرده است، عنوان کرد: به نظر میرسید مخرج مشترک مشکلات دانشجویان، مهاجرت بود. در حین پیگیری و پژوهش پیرامون این مساله با خبر خودکشی یک دانشجوی تخصص علوم درمانی مواجه شدم. این باعث شد به موضوع مستند برسیم و به واسطه اینکه این مساله مستقیم با سلامت مردم در ارتباط بود و از طرف دیگر نشان از شرایط بد قشر نخبه و تحصیلکرده داشت، آن را دنبال کردیم.
این مستندساز ضمن اشاره به اینکه پژوهشها با حضور در دل رزیدنتها و پزشکان هیات علمی پیش رفت، ادامه داد: در همین مسیر از طریق صنف، به دکتر سلحشور و دکتر برهانی رسیدیم که در مطالبه و پیگیری موضوعات صنفی پزشکان شناخته شده بودند و فرآیند ضبط شروع شد. فرآیند تدوین این اثر سینمایی هم طولانی بود.
کوچکزاده اظهار کرد: صحبت های رزیدنتهایی را که شهرستان بودند به صورت تلفنی و سوژههای تهران را بین شیفتها در سلف یا استراحت ضبط کردیم، ساعتها تلاش کردیم تا رزیدنتها صحبت کنند و وقتی صحبت میکردند درد و دل آنها شروع میشد، در این مسیر همانگونه که در مستند آمده بسیاری از تصویربرداریها به صورت مخفی انجام شده است. البته تلاش ما بر این بود تا حتیالامکان ضبط عادی با دوربین داشته باشیم.
وی یادآور شد: مدت قابل توجهی پیگیر مجوز تصویربرداری در موسسه آموزش عالی علوم علوم درمانی بودیم و موفق نشدیم، همچنین جلب اعتماد بچههای صنفی موسسه آموزش عالیهای مختلف سخت بود و نگران بیاحترامی به پزشکها بودند.
این کارگردان با اشاره به اینکه نیاز است مخاطب با روایت همراه شود، توضیح داد: المانهای زیادی داشتیم که با توجه به زمان مستند بخشی از آنها در کار آمده است و تلاش داشتیم به گونهای روایت کنیم که هم مخاطب و هم نخبگان اثر را دنبال کنند. بخشی از روایت مستند به روایت چالشهای همین مسیر میپردازد و به ناچار فرم ما درگیر آن شد.
وی با اشاره به اینکه حول این موضوع یک دنیا حرف وجود دارد، تصریح کرد: رسالت این مستند را طرح مساله میدانم و دوست دارم بر مبنای این کار کمپینی شکل بگیرد و این طرح تبلیغاتی برای اصلاح روند علوم درمانی، کمک هزینه تحصیلی، ساعت کاری و محورهای دیگر کمک کند. شاید رزیدنتها حال خوبی ندارند اما نباید ناامید باشیم و نتیجه کار ما ثمردادن این طرح تبلیغاتی است نه معرفی محصولات و دیدهشدن.
مستند «رزیدنت» به مشکلات و مسایل رزیدنت ها در نظام علوم درمانی و آموزش علوم درمانی میپردازد.
کارگردان مستند “رزیدنت” در بخش رقابتی جشنواره سینماحقیقت حاضر بوده است و در اختتامیه جشنواره جایزه ویژه دبیر جشنواره را دریافت کرده است. او برای ساخت و ساز این مستند پژوهشهای زیادی انجام داده است. سوژه اصلی این اثر سینمایی مشکلات دانشجویان راهاندازی جشنواره سینماحقیقت است. او در طول پروژه با دستیاران کارگردان و پزشکان همکاری کرده است و به صورت مخفی تصویربرداریهایی انجام داده است. این مستند به مشکلات رزیدنتها در نظام علوم درمانی و آموزش علوم درمانی میپردازد و رسالت آن طرح مساله و اصلاح روند علوم درمانی است.