صدور صورتحساب الکترونیکی کیفیت کیفیت است؟

صدور صورتحساب الکترونیکی به عهده چه کسی است؟


مبحث قوانین مربوط به صورتحساب‌های الکترونیکی توسط اشکان هراتی، معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی مورد بررسی قرار گرفته است. او بیان کرده که مسئولیت صدور صورتحساب الکترونیکی بر عهده فروشنده است و خریدار هیچ تعهدی نسبت به آن ندارد. هراتی تأکید کرده که صورتحساب به عنوان اطلاعات فروشنده شناخته می‌شود و مهم‌ترین ویژگی آن کد یکتای ۲۲ کاراکتری آن است. وی ادامه داده و گفت که خریداران باید صورتحساب را تصدیق کنند تا اعتبار معامله برای آن‌ها لحاظ شود و در مورد صدور نسخه چاپی یا غیر چاپی از صورتحساب به خریداران نیز توضیحاتی داد. او همچنین در مورد وجوه دولتی بر ارزش افزوده طلا و مزایای صدور و دریافت صورتحساب الکترونیکی صحبت کرد.

به گزارش دیجیاتور، اشکان هراتی، معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی درباره قوانین مربوط به صورتحساب‌های الکترونیکی گفت: صدور صورتحساب الکترونیکی به صورت کلی به عهده فروشنده بوده و خریدار هیچ مسئولیتی در این خصوص ندارد. چنانچه طرف دیگر قرارداد نیز خود یکی از مودیان باشد و برای کسب و کار خود خریدی انجام دهد، می‌تواند صورتحساب الکترونیکی را در کارپوشه خود مشاهده کند.

وی افزود: صورتحساب الکترونیکی دربردارنده اطلاعات فروشنده است و خریدار می‌داند که از یک مودی واقعی خرید کرده است. مهم‌ترین ویژگی این صورتحساب این است که کدی ۲۲ کاراکتری است که از ۴ بخش تشکیل شده ۶ کاراکتر آن به کد شناسه یکتا اشاره دارد.

هراتی اظهار کرد: زمانی که خریداران خود در جایگاه مودی باشند، می‌توانند صورتحساب صادر شده را در کارپوشه خود ببینند و ۳۰ روز زمان برای تأیید آن وجود دارد. اگر عدم تأیید در این بازه از طرف خریدار انجام نشود، در نهایت پس از ۳۰ روز تأیید به صورت خودکار صورت گرفته و اعتبار این معامله برای خریدار لحاظ می‌شود. اگر خریدار صورتحساب الکترونیکی را دریافت نکند، این اعتبار برای آن‌ها لحاظ نخواهد شد.

وی افزود: یکی از وظایف فروشنده این است که بعد از صدور صورتحساب، نسخه‌ای چاپی یا غیر چاپی از صورتحساب را در اختیار خریدار قرار دهد. به طور کلی ما سه نوع صورتحساب داریم. نوع اول صورتحسابی است که مشخصات خریدار نیز در آن درج شده و وی به عنوان یک مودی می‌تواند بعداً به جهت وجوه دولتی بر ارزش افزوده‌ای که پرداخته است، از سازمان امور مالیاتی اعتبار دریافت کند. صورتحساب نوع دو، مشخصات خریدار را در بر ندارد. یعنی مصرف‌کننده نهایی که مردم عزیز هستند، صورتحسابی با کد شناسه یکتا دریافت می‌کنند.

وی در مورد وجوه دولتی بر ارزش افزوده طلا گفت: نکته مهم این است که به اصل طلا وجوه دولتی بر ارزش افزوده تعلق نمی‌گیرد و تنها اجرت و دستمزد هستند که مشمول وجوه دولتی می‌شوند. لذا خریداران به هیچ عنوان برای کالای معاف از وجوه دولتی، وجوه دولتی بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌کنند.

هراتی در مورد مزایای صدور و دریافت صورتحساب الکترونیکی اظهار کرد: به موجب ماده ۴ مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، مأمور سازمان مالیاتی به هیچ عنوان حق مراجعه به دفاتر کسانی که صورتحساب الکترونیکی صادر کرده و در چارچوب این مقررات حرکت می‌کنند را ندارد. نکته حائز اهمیت این است که وجوه دولتی بر ارزش افزوده بر اساس صورتحساب‌های الکترونیکی ثبت شده محاسبه خواهد شد. یعنی در اینجا مودی تا زمانی که مرتکب تخلف نشده، یک شخص کاملاً قابل اعتماد است.


صدور صورتحساب الکترونیکی به عهده فروشنده است و خریدار مسئولیتی ندارد. صورتحساب الکترونیکی اطلاعات فروشنده را دربرمی‌گیرد و خریدار می‌داند که از یک مودی واقعی خرید کرده است. زمان تأیید صورتحساب توسط خریدار ۳۰ روز است و اگر خریدار تأیید نکند، صورتحساب به صورت خودکار تأیید شده و اعتبار این معامله برای خریدار لحاظ می‌شود. صورتحساب دارای کدی ۲۲ کاراکتری است که از ۴ بخش تشکیل شده و ۶ کاراکتر از آن به کد شناسه یکتا اشاره دارد. نسخه چاپی یا غیر چاپی از صورتحساب باید توسط فروشنده به خریدار ارائه شود. در صورتحساب الکترونیکی، وجوه دولتی بر ارزش افزوده بر اساس ثبت‌های الکترونیکی محاسبه می‌شود و فروشنده موظف به ارائه نسخه‌ای از صورتحساب به خریدار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *