اهمیت انسان‌سازی از طریق آثار خلاقانه صحنه نمایش و بازی کودکان توان‌یاب درخشان است

اهمیت انسان‌ساز بودن هنر تئاتر/ بازی کودکان توان‌یاب درخشان است

0 نظر


حسن دادشکر، نویسنده، بازیگر و کارگردان صحنه نمایش، به عنوان یکی از داوران جشنواره صحنه نمایش کودک و نوجوان درباره بخش فراگیر این جشنواره صحبت کرده و اظهار کرده است که این بخش به او کمک کرده تا به اهمیت انسان‌سازی صحنه نمایش پی ببرد. او برخی از اجراها را جذاب و دیدنی دانسته و بیان کرده است که صحنه نمایش کاربردی انجام شده در این بخش به توان‌گیران کمک می‌کند. هنرمند صحنه نمایش بیان کرده است که این بخش می‌تواند یک راه درمانی برای اعضای گروه‌ها باشد. او همچنین به اهمیت تبادل میراث و ارتباط با مخاطب در جشنواره‌ها اشاره کرده و تعداد فراوانی از جشنواره‌های صحنه نمایش کودک و نوجوان را برشمرده است، از جمله بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش کودک و نوجوان که در حال برگزاری است.

حسن دادشکر نویسنده، بازیگر و کارگردان پیشکسوت صحنه نمایش که یکی از داوران بخش فراگیر این دوره از جشنواره صحنه نمایش کودک و نوجوان است درباره بخش فراگیر جشنواره به خبرنگار دیجیاتور گفت: حضور در داوری این بخش هم کسب تجربه هم کسب اطلاعات جدید درباره عزیزان بود. این آثار به شکل صحنه نمایش کاربردی انجام شده و به توان‌گیران عزیز در زندگی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی از این اجراها چشمگیر بودند و جلب توجه می‌کردند، ادامه داد: این بخش به من کمک کرد تا به اهمیت انسان‌سازی صحنه نمایش پی ببرم. در این بخش انتظار صحنه نمایش حرفه‌ای نداریم اما گروه‌هایی هستند که با دقت نظر مربیان با کیفیت بهتری کار کرده‌اند.

دادشکر اظهار کرد: هریک از مربیان شیوه خاصی را برای اجرا در نظر گرفته‌اند که با توجه به محدودیت‌هایی که این گروه‌های عزیز با آن مواجه هستند، به خوبی استفاده شده است. بازیگران این بخش به خصوص در رده کودکان بسیار درخشان هستند.

این هنرمند صحنه نمایش کاربردی را راهی برای درمان معرفی کرد و گفت: افرادی که در این بخش فعال هستند باید با نوع بیماری و توانمندی اعضا آگاه باشند و حاصل این دانسته‌ها را در اجرا به کار بگیرند تا این دوستان ضمن اجرای نمایشی منطقی در طول تمرین و اجرا در زمینه بیماری خود نیز رو به بهبودی گام بردارند.

داور بخش فراگیر جشنواره صحنه نمایش کودک و نوجوان بیان کرد: جشنواره‌ها همواره فرصتی برای تبادل میراث و ارتباط مستقیم با مخاطب هستند و جشنی است که در آن آثار مختلف اجرا می‌شوند. اما خاصیت جشنواره‌ها در تمام دنیا تبادل میراث و تجربه است، اینکه ما کارهای یکدیگر را ببینیم و در مورد شیوه‌ها و خلاقیت‌ها با هم صحبت کنیم.

دادشکر در پایان بیان کرد: جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش کودک و نوجوان فرازونشیب‌های فراوانی را طی کرده است. تغییر شرایط جغرافیایی در یک زمان فشرده اتفاق افتاده است و با مشکلات زیادی از نظر برنامه‌ریزی مالی، امکانات و برنامه‌ریزی روبه‌رو بوده است اما ستاد اجرایی و برگزارکنندگان از جان مایه گذاشته‌اند. خوشبختانه برگزارکنندگان صادقانه کار کرده و عقاید معنوی خود را به این رویداد هنری ادا کرده‌اند.

بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش کودک و نوجوان، به دبیری امیر مشهدی عباس، با حضور ۶۶ گروه نمایشی داخلی و خارجی، از اول تا ششم اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در شهر تاریخی اردکان یزد در حال برگزاری است.


نتیجه گیری: حضور در داوری جشنواره به هنرمندان کمک می‌کند تا تجربه و اطلاعات جدیدی کسب کنند. بخش فراگیر این جشنواره اجازه می‌دهد تا هنرمندان با شیوه‌های مختلف اجرا به نمایش قدرت‌های خود بیاندازند و با ارتقاء توان‌گیران و ارتقاء خودشان، بهبودی در زمینه‌های مختلف ایجاد کنند. جشنواره‌ها فرصتی برای تبادل میراث و تجربه است و با حضور گروه‌های مختلف نمایشی، این امکان را فراهم می‌کنند که هنرمندان از هم یاد بگیرند و با هم صحبت کنند. برگزارکنندگان این جشنواره با تلاش و انگیزه خود، با وجود مشکلات برنامه‌ریزی مالی و امکانات، توانسته‌اند یک رویداد هنری موفق را برگزار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *