توجه ویژه به AI و فناوری های نوین در برنامه هفتم توسعه (توجه به AI و فناوری های نوین در برنامه هفتم توسعه)

توجه ویژه به هوش مصنوعی و فناوری های نوین در برنامه هفتم توسعه


در دومین روز از بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه ها، بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش های مجلس از غرفه دیجیاتور بازدید کرد. وی در مصاحبه با خبرنگار علم و فناوری مهر، توضیحاتی را درباره توجه برنامه هفتم توسعه کشور به AI و اهمیت رشد دانش مالی دانش بنیان در سال های پیشرو داد. همچنین به زیرساخت های خوب AI در کشور اشاره کرد و بیان کرد که ایران در مقایسه با کشورهای منطقه دارای منابع انسانی تربیت یافته برای AI است و انتظار می رود که با تقسیم کار ملی در قالب برنامه هفتم، ایران به جایگاه بالاتری در حوزه فناوری های نوین منطقه و دنیا برسد.

به گزارش خبرنگار مستقر در نمایشگاه رسانه های ایران، بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش های مجلس در دومین روز از بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه ها از غرفه دیجیاتور بازدید کرد.

نگاهداری در مصاحبه با خبرنگار علم و فناوری مهر توضیحاتی را درباره توجه برنامه هفتم توسعه کشور به AI، اهمیت رشد دانش مالی دانش بنیان در سال های پیش رو داد.

نگاهداری در گفت‌و گو با خبرنگار دیجیاتور، درباره جایگاه فناوری های نوین در برنامه هفتم توسعه کشور گفت: در عصری به سر می بریم که عصر دانایی است و همه تحولات دنیای امروز توسط علم و فناوری رقم می خورد.

وی افزود: یکی از بحث ها این بود که در برنامه هفتم جایگاه فناوری های نوین را به ویژه فناوری AI که در همه عرصه های حکمرانی اعم از عرصه سیاسی، عرصه های اجتماعی، مخابرات در بستر نرم‌افزاری ها و روابط اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد، ارتقا دهیم. AI در بحث های فرهنگی و رسانه ای جایگاه بسیار بالایی دارد و حتی حوزه های دانش مالی دیجیتال و مجازی و دانش مالی هوشمند با AI گره خورده است.

رییس مرکز پژوهش های مجلس افزود: با توجه به اهمیت حوزه جا دارد که به بحث AI و فناوری های نوین اهمیت ویژه ای بدهیم و ما سعی کردیم در مرکز پژوهش ها و مجلس این مبحث را که در لایحه اولیه حکومت مغفول مانده بود، به طور ویژه دنبال کنیم و موادی را به برنامه هفتم توسعه در خصوص حمایت ها، ساختارها و حمایت های مالی اضافه کردیم.

وی ادامه داد: امید داریم در سال ۱۴۰۳ یک حرکت جهش افرینی در حوزه AI شاهد باشیم چرا که رهبر تحول اساسی تاکید دارند که ایران باید در حوزه AI به ۱۰ کشور اول بپیوندد و این هدف گذاری مهمی است.

نگاهداری با اشاره به زیرساخت های خوب AI در کشور گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۷۲ دانشجوی دکتری گرفتیم و ۱۳۵۸ دانشجوی ارشد در حال تربیت هستیم؛ همچنین ۴۵۲ شرکت دانش بنیان در عرصه های مختلف در حوزه AI کار می کنند و ۶ پژوهشکده به طور مستقیم و ۶ پژوهشکده به طور غیرمستقیم با فناوری AI درگیر هستند.

رییس مرکز پژوهش های مجلس بیان کرد: ایران در مقایسه با کشورهای منطقه از نظر منابع انسانی تربیت یافته برای AI جایگاه مهم و ویژه و وضعیت خوبی دارد و این انتظار وجود دارد که کنار ظرفیت خوب نیروی انسانی، یک تقسیم کار ملی درست در قالب برنامه هفتم دنبال شود که هر کس نقش خود را در این حوزه ایفا کند چرا که هماورد ظرفیت هاست که می تواند ایران به جایگاه های بالاتری در حوزه فناوری های نوین منطقه و دنیا برساند.


بررسی دیدگاه ها و پیشنهادات برای حمایت از AI و فناوری های نوین در ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *