محدودیت فروش خارجی خرما در حالی که مازاد ۵۰ درصدی در بازار وجود دارد

محدودیت صادرات خرما با وجود ۵۰ درصد مازاد بازار


نشست خبری انجمن ملی خرما ایران با موضوع “تنظیم بازار خرمای ماه مبارک رمضان” در محل این انجمن برگزار شد. در این نشست محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرما ایران اظهار کرد که 40 تا 50 درصد مصرف داخلی و خارجی خرما معمولاً در ماه مبارک رمضان است. همچنین او به میزان ساخت و ساز خرما در کشور اشاره کرد و اظهار کرد که در حال حاضر 50 درصد خرما مازاد بازار در سردخانه‌ها دپو شده‌اند و ضرر کشاورزان را باید وزارت جهاد زراعت تقبل کند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، نشست خبری انجمن ملی خرما ایران با موضوع «تنظیم بازار خرمای ماه مبارک رمضان» در محل این انجمن برگزار شد. محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرما ایران گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد مصرف داخلی و خارجی خرما معمولاً در ماه مبارک رمضان است.

وی با اشاره به میزان ساخت و ساز خرما در کشور افزود: سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در کشور ساخت و ساز می‌شود که از این آمار ۷۰ درصد مصرف داخلی برای مصارف مردم و صنایع تبدیلی است و ۳۰ درصد صادر می‌شود

وی با بیان اینکه سرانه مصرف در کشور حدود ۷ کیلو گرم است، ادامه داد: میزان مصرف در برخی استان‌ها ۳۰ کیلو گرم به ازای هر فرد و در بعضی استان‌ها هم حدود ۱.۵ کیلو گرم است.

فرخی گفت: سال گذشته درآمد حاصل از فروش خارجی حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود که طی برنامه ۵ ساله قرار است این عدد به یک میلیارد دلار برسد اما صدور بخشنامه‌های خلق الساعه اهداف را تحت شعاع قرار می‌دهد.

رئیس انجمن ملی خرما کشور با اشاره به عوارض ۵۰ درصدی فروش خارجی خرما، اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد خرما مازاد بازار در سردخانه‌ها دپو شده‌اند و ضرر کشاورزان را باید وزارت جهاد زراعت تقبل کند.

در حال تکمیل…


تنظیم بازار خرمای ماه مبارک رمضان در انجمن ملی خرما ایران برگزار شد. میزان ساخت و ساز خرما در کشور سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است. از این آمار ۷۰ درصد مصرف داخلی برای مصارف مردم و صنایع تبدیلی است و ۳۰ درصد صادر می‌شود. سرانه مصرف خرما در کشور حدود ۷ کیلو گرم است. هدف این است که درآمد حاصل از فروش خارجی این محصول به یک میلیارد دلار برسد. ۵۰ درصد خرما مازاد بازار در سردخانه‌ها دپو شده‌اند و ضرر کشاورزان را باید وزارت جهاد زراعت تقبل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *