ترانزیت ریلی: ایران، قلب سهم ۱۰ درصدی ترانزیت جهان
0 نظر
در جلسهای تخصصی درباره چالشهای ترانزیت ریلی، خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای ترانزیت کشور، بیان کرد که زیرساختها نقش بسیار مهمی در رشد مالی یک کشور دارند و ایران به عنوان یک کریدور کلیدی شرق به غرب جهان محسوب میشود. او همچنین اشاره کرد که برای توسعه مالی لازم است زیرساختهای ترانزیت، به ویژه ترانزیت ریلی، توسعه یابند و بیان کرد که برای این منظور باید به توان فناوری طراحی و منابع داخلی کشور اهمیت بیشتری داد.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای ترانزیت کشور امروز (۲۹ بهمنماه) در نشست تخصصی چالشهای ترانزیت ریلی، گفت: قطعاً میدانید در تمام متون بخشهای علمی که وجود دارد، عوامل اصلی رشد مالی هر کشور، زیرساختهای آن تعریف شده است و هر کشور بدون زیرساخت مناسب قطعاً پیشرفت مالی را نخواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد؛ اما یک خاصیت و موقعیت جغرافیایی در ایران وجود دارد؛ از دیر باز «ایران» به عنوان یک کریدور کلیدی شرق به غرب جهان محسوب میشود؛ و تمام کشورهای جهان برای ترانزیت باید از کشور «ایران» عبور کنند.
وی گفت: «ایران» از دیرباز قلب کریدور جهان محسوب میشود. زیرساخت ابتدایی هر کشور در خشکی «ریل» است؛ اما با توجه به وضعیت کنونی از گذشته تا به امروز جمعاً ۱۰ درصد رشد ریلی داشتیم که در ترانزیت بزرگراهای این میزان نیز کمتر است.
خادمی تصریح کرد: از ابتدای سال گذشته (۱۴۰۱) جمعاً ۱۲ میلیون تن ترانزیت داشتیم که حدود ۱.۷ درصد بوده؛ این میزان آمار نشان میدهد از زیرساختهای کشور به خوبی بهرهمند نیستیم.
وی افزود: در ایران تناسبی در حوزه ترانزیت وجود ندارد؛ زیرا از سوسیدی به اسم «منابع هیدروکربن» از جیب مردم استفاده میکنیم که اگر این یارانه قطع شود، بسیاری از شرایط ترانزیت برهم خواهد خورد.
خادمی خاطرنشان کرد: زمانی تا ۴۰ درصد از درآمد کشور صرف پروژههای عمرانی میشد اما هم اکنون این رقم کاهش پیدا کرده، که این موضوع نشان میدهد منابع ما نیز در مقابل کاهش یافته است.
خادمی خاطرنشان کرد: زمانی ما توان فناوری طراحی کمی داشتیم و باید از خارج از کشور نیرو میکردیم، اما امروز به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال توان اجرایی در داخل کشور داریم و منابع در اختیار ما ۲۰ هزار میلیارد است و یکپنجم توان فناوری طراحی را استفاده میکنیم. اگر قرار باشد به توسعه مالی مصوب در برنامههای توسعه برسیم، باید زیرساختها را از ناوگان و ریل توسعه دهیم.
تأکید بر اهمیت زیرساختهای ترانزیت ریلی به منظور پیشرفت مالی.