لطفا برای صحنه نمایش خیابانی یک خیابان بسازید!/ بازرگانی بینالملل شور مردهچینی
0 نظر
میثم سرآبادانی، نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «خاطرات یک مردهشور» درباره اجرای عمومی این اثر در جشنواره صحنه نمایش فجر و وضعیت صحنه نمایش خیابانی در ایران صحبت کرده است. او اعلام کرده که ایده نمایش از مصاحبهیک مردهشور گرفته شده است و در فضای امروز جامعه به اجرا درآمده است. همچنین اظهار کرده است که صحنه نمایش فجر دیگر بینالمللی نیست و به نظرش توجه به صحنه نمایش خیابانی در جشنواره معمولی بود. وی همچنین اشاره کرده که صحنه نمایش خیابانی در ایران به بلوغ رسیده است و از مدیران فرهنگی خواسته است تا ارزشگذاری صحیحی به این نوع اجرایی صحنه نمایش دهند.
میثم سرآبادانی نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «خاطرات یک مردهشور» که از شهر تفرش در بخش صحنه نمایش خیابانی چهل و دومین جشنواره بینالمللی صحنه نمایش فجر اجرا شد، درباره وضعیت اجرای عمومی این اثر به خبرنگار دیجیاتور گفت: دوستان در جشنواره صحنه نمایش فجر اجرای نمایش «خاطرات یک مردهشور» را دوست داشتند. ابتدا پیشنهاد ما برای اجرای این اثر در جشنواره، کافهتریای مجموعه صحنه نمایش شهر بود اما برای اینکه تفاوتی میان گروههای صحنه نمایش خیابانی گذاشته نشود این امر میسر نشد و ما هم در مکانی که دیگر گروهها اجرا داشتند، اجرا کردیم. بعد از پایان جشنواره با سازماندهی مجموعه صحنه نمایش شهر گفتوگویی داشتیم و ایشان صحبت حمایت از نمایش «خاطرات یک مردهشور» برای اجرای عمومی در کافهتریای مجموعه صحنه نمایش شهر را مطرح کرد.
وی ادامه داد: هنوز همه چیز در حد حرف و صحبت است ولی امیدمان به این است که سال ۱۴۰۳ نمایش را در کافهتریای صحنه نمایش شهر اجرا کنیم.
سرآبادانی درباره موضوع و ایده «خاطرات یک مردهشور»، توضیح داد: ایده این نمایش شبیه دکمهای بود که بعدا برایش یک کت دوختیم. روزی مصاحبه یک مرده شور را خواندم که خیلی کوتاه بود ولی برایم کار مردهشورها جذاب شد ولی بار دراماتیک نداشت. آن ایده را به فضای امروز جامعه بسط دادم. امروز تولیدکنندههای وطنی حمایت نمیشوند و کالاهای چینی در بازار مصرف ما بسیار است و ایده مردهشور به این دغدغه ربط پیدا کرد.
وی یادآور شد: نمایش «خاطرات یک مردهشور» دستمایه کمدی ولی تم اجتماعی دارد.
کارگردان «خاطرات یک مردهشور» درباره وضعیت توجه به صحنه نمایش خیابانی در چهل و دومین جشنواره بینالمللی صحنه نمایش فجر، اظهار کرد: اگر بگویم در جشنواره چهل و دوم صحنه نمایش فجر توجه به صحنه نمایش خیابانی نبود بیانصافی و اگر بگویم توجه وجود داشت، اغراق کردهام. به نظرم توجه به صحنه نمایش خیابانی در چهل و دومین جشنواره بینالمللی صحنه نمایش فجر معمولی بود.
سرآبادانی با اشاره به حضور خود در ۱۰ دوره جشنواره صحنه نمایش فجر، متذکر شد: باید قبول کنیم که جشنواره صحنه نمایش فجر دیگر بینالمللی نیست و همه هنرمندان معترف به این موضوع هستند. حداقل حدود ۳ سالی است که دیگر جشنواره صحنه نمایش فجر بین المللی نیست. خاطرم است اواخر دهه ۸۰ جشنواره صحنه نمایش فجر میزبان کارهای با کیفیتی از کشورهای خارجی بود. من شخصا از آن کارها خیلی یاد گرفتم چون از یک فضا و میراث دیگر میآمدند و گونههای دیگر اجرایی را تجربه کرده بودند که برای ما خیلی جذاب بود. جشنواره صحنه نمایش فجر زمانی بستر خوبی برای ارایه میراث دیگر کشورها بود و هنرمندان خارجی و داخلی حاضر در جشنواره از یکدیگر یاد میگرفتند.
وی درباره وضعیت پرداخت کمکهزینه به تئاترهای خیابانی در جشنواره چهل و دوم صحنه نمایش فجر، گفت: نکته مثبت این دوره از جشنواره صحنه نمایش فجر این بود که کمک هزینه و جوایز به موقع به گروهها پرداخت شد و همچون دورههای گذشته جشنواره مشمول زمان نشدند. سقف بخش تازههای صحنه نمایش خیابانی چهل و دومین جشنواره صحنه نمایش فجر ۳۰ میلیون تومان تعیین شده بود. نمیدانم به دلیل کثرت گروههای نمایشی و یا کمبود اعتبارات مالی بود که مبلغ کمکهزینهها چندان چشمگیر و در حد و نام جشنواره صحنه نمایش فجر نبود.
این هنرمند عرصه صحنه نمایش درباره وضعیت و جایگاه صحنه نمایش خیابانی در حال حاضر، تاکید کرد: برای صحنه نمایش خیابانی اتفاقات خوبی میافتد و فکر میکنم صحنه نمایش خیابانی در ایران به بلوغ رسیده است. در این روند هنرمندان و همچنین مسؤولان فرهنگی سهیم بودند ولی کفه هنرمندان سنگینی میکند. پیشتر به صحنه نمایش خیابانی نگاه جدی وجود نداشت ولی حالا شاهد هستیم استقبال و تاثیری که نمایشهای خیابانی دارند، نمایشهای صحنهای ندارند. ما در حال حاضر چند جشنواره مهم صحنه نمایش خیابانی داریم که نشاندهنده این است صحنه نمایش خیابانی جایگاه خود را بین مردم پیدا کرده و مدیران هم به اهمیت و تاثیرگذاری صحنه نمایش خیابانی پی بردهاند.
سرآبادانی یادآور شد: الان زمان آن رسیده که از گونههای مختلف اجرایی صحنه نمایش خیابانی جهان، در کشور ما هم اجرا شود.
بازیگر برگزیده صحنه نمایش خیابانی چهل و دومین جشنواره بینالمللی صحنه نمایش فجر خطاب به مدیران و مسؤولان فرهنگی و هنری، تصریح کرد: لطفا برای بچههای صحنه نمایش خیابانی یک خیابان بسازید و تحویلشان بگیرید. نباید نگاه سطحی به هنرمندان صحنه نمایش خیابانی وجود داشته باشد. صحنه نمایش خیابانی کوره بازیگرسازی است و بازیگر در نمایش خیابانی قوام پیدا میکند و شکل میگیرد.
میثم سرآبادانی در جشنواره صحنه نمایش فجر درخواست اجرای عمومی نمایش “خاطرات یک مردهشور” را مطرح کرده است. او درباره مضامین و تم اجتماعی این نمایش توضیح داد و همچنین به وضعیت صحنه نمایش خیابانی در ایران اشاره کرد، ابراز کرد این نوع صحنه نمایش در حال حاضر جایگاه خود را بین مردم پیدا کرده و به نقل از وی مدیران اهمیت و تاثیرگذاری صحنه نمایش خیابانی را پذیرفتهاند.