اجاره رایگان نفتکش ایرانی توسط یک شرکت خارجی در دوره حکومت روحانی

اجاره رایگان نفتکش ایرانی توسط یک شرکت خارجی در دولت روحانی


این متن درباره‌ی ناوگان نفتکش‌های ایران است که به شرکت‌های خارجی اجاره داده شده‌اند. در این متن آمده است که ناوگان ملکی نفتکش تا به حال به صورت انحصاری در اختیار شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران بوده است. همچنین ذکر شده است که تنها در مواقع عدم نیاز به این ناوگان، آنها به سایر شرکت‌ها اجاره داده می‌شوند. همچنین اشاره شده است که برخی از نفتکش‌های ایران به شرکت‌های خارجی اجاره داده شده‌اند که ایران از این طریق درآمدی کسب می‌کند. در این متن نکته‌ای که ذکر شده است این است که مدتی است یک شرکت ایرانی نفتکش خود را به صورت رایگان به یک شرکت خارجی اجاره داده و اجاره نگرفته است و علت این اقدام هنوز مشخص نیست. همچنین ذکر شده است که کشور ایران با کمبود ناوگان ترانزیت منابع هیدروکربن روبروست.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور ایران دارنده یکی از بزرگترین ناوگان نفتکش‌های جهان است تاجایی که سال ۹۵ علی‌اکبر آخوندکاظمی ریی دفتر اجاره شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به برگزاری متوالی و متناوب جلسه با شرکتهای اجاره‌کننده کشتی اظهار کرده بود به دلیل اولویت تأمین نیاز داخلی، درحال حاضر ناوگان ملکی نفتکش تقریباً به طور انحصاری در اختیار شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران قرار دارد.

وی با یادآوری این‌که از زمان اجرایی شدن برجام تاکنون، پنج فروند از کشتی‌های نفتکش‎ به شرکت‌های خارجی اجاره داده شده‎، تصریح کرد: فقط در مواقع عدم نیاز این مجموعه، کشتی‌های ملکی نفتکش‎ به سایر شرکت‌های خارجی یا داخلی اجاره داده می‌شود.

همان سال اعلام شد که ۵ نفتکش ایرانی به شرکت‌های خارجی اجاره داده شده است و ایران در این زمینه و از این طریق درآمد نیز کسب می‌کند.

در طول سالهای ۹۵ تا ۱۴۰۲ وضعیت فروش خارجی منابع هیدروکربن ایران دچار تناوب شد تا جایی که برای برهه ای فروش خارجی منابع هیدروکربن ایران صفر شد اما با این حال نیاز ایران به نفتکش از بین نرفت زیرا در داخل همین نفتکش‌های ملکی میعانات گازی و منابع هیدروکربن استخراج شده از میادین نفتی ایران ذخیره سازی می‌شد.

پیگیری خبرنگار دیجیاتور از وضعیت منابع هیدروکربن کش‌های ایرانی که به شرکت‌های خارجی اجاره داده شده بود حکایت از واقعه‌ای عجیب دارد تا جایی که یک شرکت ایرانی که با حضور بازنشستگان تولیدی منابع هیدروکربن اداره می‌شود و متعلق به یکی از بانک‌های دولتی است، نفتکش ۱۰ هزار بشکه‌ای خود را در طول ۵ سال یعنی از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ به صورت رایگان در اختیار یک شرکت خارجی ترابری منابع هیدروکربن قرار دادند و حتی یک سنت هم اجاره دریافت نکردند که علتش تا کنون مشخص نشده است.

در حالی که یکی از چالش‌های بزرگ ایران در حال حاضر ناوگان ترانزیت منابع هیدروکربن خام است و برای نفتکش‌های غیر ملکی حداقل باید روزانه ۳۰ هزار دلار اجاره داده شود برخی از شرکت‌ها با وجود اینکه هم اکنون نفتکش دارند اما این نفتکش را در اختیار شرکت خارجی قرار داده‌اند تا منابع هیدروکربن برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس را منتقل کنند.

حداقل توقع در این است که با این کار اجاره دریافت شود تا برای کشور درآمد زایی شود اما مساله اینجا است که چرا تاکنون از این فرایند درآمدی حاصل نشده است.

وقتی پیگیر موضوع می‌شویم مشخص می‌شود مسؤولان حتی دنبال این موضوع نبودند تا نفتکش را از شرکت خارجی بازپس بگیرند و حتی به بهانه تعمیرات رقمی حدود ۳ میلیون دلار نیز برای این نفتکش درخواست شده است درصورتی که اساساً این نفتکش مشغول به فعالیت و جابه‌جایی محموله نفتی بوده است.


نتیجه گیری این متن این است که در سال های 95 تا 1402، نیاز ایران به نفتکش‌ها تناوب داشته است و در برخی مواقع، نفتکش‌های ملکی ایران به شرکت‌های خارجی اجاره داده شده است. اما در مورد کشتی نفتی 10 هزار بشکه‌ای که توسط یک شرکت ایرانی به صورت رایگان به یک شرکت خارجی ترابری منابع هیدروکربن داده شده است، دلیل این عملیات مشخص نشده است. همچنین، برخی از نفتکش‌ها که متعلق به شرکت‌های خارجی است، در اختیار همان شرکت‌ها قرار دارند تا به کشورهای دیگر منابع هیدروکربن برسانند. اما تا کنون درآمدی از این فعالیت‌ها به دست نیامده است. همچنین، برخی از نفتکش‌ها با بهانه تعمیرات به شرکت‌های خارجی داده شده اند و حتی هزینه تعمیرات هم دریافت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *