میزان قیمت برق شارژ وسایل نقلیه اعلام میگردد
0 نظر
گروه مصنوعی پارس نیوز جهت اتخاذ تدابیر ایمنی بیشتر روی قطعات وسایل نقلیه در دوران پاندمی باتوجه به ضرورتهای کشوری اقدام به ساخت و ساز یک صنایع فلزی کرده و میگوید: در حال حاضر قطعات خودرویی از جمله رادیاتور و کابین و مراحل نهایی تمام پلیت مواد اولیه را خود درگیر ساخت و ساز می کنند و به این ترتیب نیاز به قابلیت رد شدن در داخل کشور برای تأمین قطعات مورد نیاز برای تولیدات خود در آینده نبود درصورتی که با دستیابی به تکنولوژی استاندارد و مطابق با راهکار های ساخت و ساز میتوان همچنان باقی ماند. درعین حال در مقیاس صنعتی با توجه به وزن ها و سختی آن شر کته در شبکه های ارتباطی راسرشباصثر است ولی تمام تلاشمان رو در راستای خرید و تهیه تجهیزات از داخل اغاز کرده ایم و اعمال تعرفه های مربوط را قبول می کنیم و خواهشمند است وزارت نیرو نیز مطابق با فرمان امام (ره) تا حدود ممکن با ما در این مسیر همراهی کند و مانعی برای ورود و خروج کشوری در مقیاس صنعتی برای تأمین قطعات وجود نداشته باشد.
در عین حال خواستار این است که دیگر مراجع مربوطه نیز پس با اظهارنظر یا به ترتیب مدیران و مشاوران نیرویی در مورد موارد ذکر شده نیز به این عمل پاسخ دهند. در این جهت امیدواریم دیگر مراجع مربوطه نیز پس از عید فطر بتوانند با تشکیل جلساتی در این مورد تصمیم به آن بگیرند.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، محمدحسین رفان، مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) در نشستی خبری با اصحاب رسانه گفت: گروه مپنا در راستای مسئولیت اجتماعی و فرابنگاه نگری، حدود ۱۰ سال است که تصمیم به ورود به حوزه برقیسازی حملونقل با ایجاد زیرساختها و وورد به عرصه ساخت و ساز تجهیزات خودروهای برقی گرفتهاست.
وی افزود: امروز هم در زمینه طراحی خودروی برقی، هم پیشرانه و هم طراحی و ساخت قطعات خودرویی و همچنین در زمینه ایجاد ایستگاههای شارژ و زیرساخت برقیسازی حملو نقل ورود کردهایم و تا امروز از چند خودروی برقی طراحی شده داخلی رونمایی کردهایم.
رفان با بیان اینکه “تا امروز یک خودروی برقی بهصورت تجاری درآمده و قرارداد ساخت و ساز آن بهامضا رسیده”، گفت: روی اتوبوسهای برقی نیز کار کردهایم، اولین اتوبوس برقی طراحی شده و قرارداد ساخت و فروش آن به امضا رسیده است.
وی ادامه داد: روی ساخت و ساز انواع شارژرها نیز کار شده و امروز میتوانیم تمامی انواع شارژر را از ظرفیت یک کیلولت بهبالا، بهساخت و ساز برسانیم.
مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) با بیان اینکه “امیدوارم در آینده نزدیک فروش خارجی شارژرهای ساخت و ساز داخل انجام شود”، گفت: پشت صحنه ساخت و ساز و راهاندازی شارژرها، یک شبکه بزرگ است که مراکز شارژ خودروها را به هم متصل میکند و این شبکه، به شبکه سراسری برق کشور و از آنجا به مرکز دیسپچینگ برق متصل است.
وی افزود: تا کنون ۱۰۰ ایستگاه شارژ خودروی برقی احداث شده که ۳ مورد آن در خارج از کشور و بقیه در داخل کشور راهاندازی شده است و از این تعداد، ۴۰ ایستگاه شارژ در تهران احداث و راهاندازی شده است.
رفان در رابطه با تعرفه برق خودروهای برقی گفت: حدود یک سال پیش مطالعات آن انجام شده و پیشنهادات به وزارت نیرو ارسال شده، قرار است ظرف هفتههای آینده، تعرفه نهایی توسط وزارت نیرو اعلام میشود، همچنین وزارت نیرو در برنامه دارد که کنتورهای اختصاصی شارژ وسایل نقلیه در منازل نصب شود و برای آن تعرفه جداگانهای تعیین شود.
رفان خاطر نشان کرد: پیشبینی میشود اولین خودروی برقی ساخت و ساز داخل در مرحله تجاری، اواخر سال آینده وارد بازار شود و ساخت و ساز با عمق داخلی سازی بالا در حدود یک تا دو سال آینده شکل بگیرد.
وی افزود: هیچ نگرانی بابت کمبود برق در شرایط پیک تابستان برای برقیسازی حملو نقل وجود ندارد چرا که در وهله اول با قول و قراری که برای ورود خودروها و اتوبوسهای برقی به ناوگان حملو نقل تهران گذاشته شده، حدود ۳۰ مگاوات برق برای خودروها و ۳۰ مگاوات برق برای اتوبوسها مورد نیاز است که این ۶۰ مگاوات در برابر مصرف ۵۰۰۰ مگاواتی تهران در پیک تابستان، حدود ۱.۲ درصد است و حتی میتوان در ساعات اوج نیاز مصرف برق در شبکه، با اتصالی که بین مراکز شارژ وسایل نقلیه با شبکه سراسری وجود دارد و قابلیت کنترل از راه دور، محدودیتهای موقتی در میزان برقی که به ایستگاههای شارژ ارسال میشود ایجاد کرد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
رفان خاطرنشان کرد: همچنین گروه مپنا پیشنهاداتی به وزارت نیرو ارائه داده که با انجام یکسری کار نرمافزاری در نیروگاههای موجود، برای نیروگاههای بخاری و سیکلترکیبی حدود یک تا دو مگاوات و برای نیروگاههای گازی حدود ۳ مگاوات میتوان به توان خروجی نیروگاه اضافه کرد که این مقدار، برای تأمین برق پایدار ایستگاههای شارژ تخصیص یابد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، نمونه ایستگاه شارژ با قابلیت تأمین برق مورد نیاز توسط پنلهای خورشیدی تهیه شده و این امکان وجود دارد در مناطق مختلف بر حسب نیاز، از این نوع ایستگاهها نیز استفاده شود.
مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) با اشاره به ناترازی روزانه بالغ بر ۱۰ میلیون لیتری بنزین در کشور گفت: مسیر برقیسازی ترانزیت مسیری انکار ناپذیر بوده و باید کشور به این سمت حرکت کند؛ از این رو این نگرانی وجود ندارد که با تغییر مسئولان فعلی، تغییری در برنامههای این حوزه ایجاد شود.
وی افزود: استفاده از خودروهای برقی، به جز دستاوردهای محیط زیستی و کاهش آلایندگی هوا، به مراتب از خودروهای بنزینی مقرون بهصرفه تر هستند و هم هزینههای نگهداری کمتری دارند و هم تأمین برق در برابر بنزین، به مراتب برای کشور و مردم کم هزینهتر خواهد بود؛ از سوی دیگر، عمده قیمت خودروی برقی مربوط به باطری است و قیمت باطری نسبت به ۵ سال پیش حدود یکچهارم شده و رفته رفته باز هم قیمت باطری خودروهای برقی کاهش خواهد یافت و در نتیجه تأمین این خودروها را مقرون بهصرفهتر خواهد کرد.
رفان در خصوص تأمین باطری خودروهای برقی در کشور گفت: بخش عمده مواد اولیه و حتی دستگاههای مورد نیاز از کشور چین تأمین میشود، اما باطریها در داخل کشور ساخت و ساز خواهند شد.
وی ادامه داد: مقرر شده یک شرکت فرا بنگاهی تشکیل شود که مسئولیت توسعه و نگهداری ایستگاههای شارژ خودروی برقی در کشور برعهده این شرکت قرار گیرد.
گروه مپنا در مسئولیت اجتماعی و فرابنگاه نگری، تصمیم به ورود به حوزه برقیسازی حملونقل با ایجاد زیرساختها و ورود به عرصه ساخت و ساز تجهیزات خودروهای برقی گرفتهاست. این گروه در زمینه طراحی خودروی برقی، پیشرانه، طراحی و ساخت قطعات خودرویی، ایجاد ایستگاههای شارژ و زیرساخت برقیسازی حملونقل نیز فعالیت میکند. تاکنون یک خودروی برقی تجاری ساخته شده و اتوبوسهای برقی نیز طراحی شده و قرارداد ساخت و فروش آنها به امضا رسیده است. همچنین انواع شارژرها نیز ساخت و ساز شده و امکان تامین تمامی انواع شارژر با ظرفیت یک کیلولت بهبالا وجود دارد. گروه مپنا امیدوار است در آینده نزدیک فروش خارجی شارژرهای ساخت و ساز داخل را انجام دهد. گروه مپنا پیشنهاداتی برای وزارت نیرو ارائه داده تا با انجام یکسری کار نرمافزاری در نیروگاههای موجود، توان خروجی نیروگاهها را افزایش دهد و از شبکه سراسری برق کشور به ایستگاههای شارژ آنها توان اضافه شود. استفاده از خودروهای برقی، علاوه بر دستاوردهای محیط زیستی، برای کشور و مردم بهصرفه تر هستند و هزینههای نگهداری کمتری دارند. قیمت باطریهای خودروهای برقی نیز در حال کاهش است و تأمین این خودروها را مقرون بهصرفه