استانداردسازی قطعات وسایل نقلیه

قطعات خودرو استانداردسازی می‌شود


در این متن، مهدی دین محمدی پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، اعلام کرده است که در ابتدای حکومت تنها ۵۰ قطعه استاندارد در صنایع قطعه سازی وسایل نقلیه وجود داشت و بقیه قطعات بدون استاندارد ساخت و ساز و عرضه می‌شدند. اما تا پایان امسال، استانداردهای هزار قطعه وسایل نقلیه مصوب خواهند داشت. او افزود که برای استانداردسازی قطعات، مقاومت‌هایی در تولیدی وجود دارد و معمولاً قطعه‌سازان همکاری نمی‌کنند و حتی ممکن است در مسیر استانداردسازی اختلال ایجاد کنند. پس از تصویب استانداردها در کمیته‌های فنی و ملی، عرضه این هزار قطعه تنها با نشان استاندارد انجام خواهد شد تا مصرف کننده نسبت به ایمنی و کیفیت آن‌ها اطمینان داشته باشد. دین محمدی پناه بیان کرده است که تدوین استانداردها بر اساس معیارهای علمی و مشخصه‌های بین‌المللی است و در تدوین استانداردها نظر جامعه نخبگانی را هم جویا می‌شوند و در صورت نیاز به تغییر، استانداردها را لحاظ می‌کنند.

به گزارش دیجیاتور به نقل از صدا و سیما، مهدی دین محمدی پناه رئیس سازمان ملی استاندارد، گفت: در ابتدای حکومت فقط ۵۰ قطعه استاندارد در صنایع قطعه سازی وسایل نقلیه وجود داشت و مابقی قطعات بدون استاندارد ساخت و ساز و عرضه می‌شدند، اما تا پایان امسال استانداردهای هزار قطعه وسایل نقلیه مصوب خواهند داشت.

وی ادامه داد: برای استانداردسازی قطعات، مقاومت‌هایی در تولیدی وجود دارد و معمولاً قطعه سازان همکاری نمی‌کنند و حتی در برخی موارد دست اندازهایی در مسیر ایجاد می‌کنند، بویژه مافیای قطعات وارداتی که تلاش دارند در مسیر استانداردسازی اختلال ایجاد کنند.

این مقام مسؤول ادامه داد: بعد از تصویب استانداردها در کمیته‌های فنی و ملی، عرضه این هزار قطعه صرفاً با نشان استاندارد انجام خواهد شد تا مصرف کننده هم نسبت به ایمنی و کیفیت آن‌ها اطمینان داشته باشد.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: تدوین استانداردها بر اساس معیارهای علمی و مشخصه‌های بین‌المللی است و ما در تعیین شاخص‌ها سهل‌گیری نداریم. در تدوین استانداردها نظر جامعه نخبگانی را هم جویا می‌شویم و استانداردها بعد از تدوین، منتشر می‌شوند تا نظرات افکار عمومی را هم بررسی کنیم، چنانچه موضوعی نیاز به تغییر داشته باشد در استانداردها لحاظ می‌کنیم.


استانداردهای هزار قطعه وسایل نقلیه تا پایان امسال مصوب خواهند بود. قطعات بدون استاندارد در صنایع قطعه سازی وسایل نقلیه ساخت و ساز و عرضه شده‌اند. قطعه سازان در تعاون با یکدیگر نیستند و دست اندازهایی در مسیر استانداردسازی قطعات ایجاد می‌کنند. مافیای قطعات وارداتی تلاش دارد تا در استانداردسازی اختلال ایجاد کند. عرضه قطعات با نشان استاندارد انجام می‌شود تا مشتریان بتوانند از ایمنی و کیفیت قطعات مطمئن باشند. استانداردها بر اساس معیارهای علمی و بین‌المللی تدوین می‌شوند و نظرات جامعه نخبگانی و عمومی نیز در تعیین استانداردها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورت نیاز استانداردها تغییراتی دریافت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *