۸۹۷ واحد صنعتی در حالت رکود احیا شده‌اند/ راه‌اندازی ۱۲۴۰ واحد تولیدی جدید

۸۹۷ واحد صنعتی راکد احیا شد/ راه اندازی ۱۲۴۰ واحد تولیدی جدید


بخش صنعتی کشور به صنایع کوچک بسیار بستگی دارد، زیرا 17 درصد از ارزش افزوده بخش صنعتی از جانب آن‌ها ساخت و ساز می‌شود و 45 درصد از نیروی کار این بخش در صنایع کوچک مشغول به کار هستند. در کشور بیش از 59 هزار واحد صنعتی در مناطق صنعتی موجود هستند که برای بیش از 1.3 میلیون نفر شغل ایجاد کرده‌اند. در سال‌های گذشته، بسیاری از این واحدهای صنعتی به دلیل مشکلات سرمایه، تسهیلات بانکی، عدم بازار و نیازمندی‌های تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات بسته شده بودند و در این زمینه حکومت‌ها تلاش می‌کردند تا این واحدها را مجدداً فعال کنند. در سال جاری، 897 واحد صنعتی راکد به چرخه ساخت و ساز بازگشته‌اند و برای 17 هزار نفر شغل ایجاد کرده‌اند. همچنین، 1240 واحد تولیدی جدید راه‌اندازی شده و برای 17 هزار و 727 نفر شغل ایجاد شده است. در مجموع، از ابتدای سال تاکنون حدود 36 هزار نفر در شهرک‌ها و مناطق صنعتی به کار افتاده اند. در حوزه تکنولوژی و فناوری نیز 20 فن بازار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شکل گرفته‌اند، و بیش از 2115 نیاز فناورانه بخش تولیدی شناسایی و 560 نیاز فناورانه سازماندهی شده‌اند. علاوه بر این، 5084 دوره آموزشی در حوزه توانمندسازی نیروهای شاغل در صنایع کوچک برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، صنایع کوچک ۱۷ درصد از ارزش افزوده بخش تولیدی را به خود اختصاص داده است و ۴۵ درصد از نیروی انسانی شاغل در بخش تولیدی مربوط به حوزه صنایع کوچک است.

بر این اساس، طبق آخرین آمار بیش از ۵۹ هزار واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور فعال است که برای حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

در این بین با توجه به اینکه واحدهای صنعتی طی سال‌های گذشته به دلایل مختلفی از جمله مشکلات تأمین سرمایه در گردش، تسهیلات بانکی، نداشتن بازار، مباحث تأمین مواد اولیه و ماشین آلات تعطیل شده بودند، یکی از مأموریت‌های حکومت‌ها احیای این واحدها به طرق مختلف بوده است.

اشتغال‌زایی برای ۳۶ هزار نفر

بر همین مبنا نیز تا دی ماه سال جاری ۸۹۷ واحد صنعتی راکد در مجموعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی به چرخه ساخت و ساز بازگشته که در این راستا برای ۱۷ هزار نفر شغل به وجود آمده است.

همچنین از ابتدای سال تاکنون ۱۲۴۰ واحد تولیدی جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور راه اندازی شده و برای ۱۷ هزار و ۷۲۷ نفر شغل ایجاد شده است.

در مجموع از ابتدای سال تاکنون از محل راه اندازی واحدهای جدید و همچنین احیا واحدهای راکد برای حدود ۳۶ هزار نفر در مجموعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی شغل ایجاد شده است.

در حوزه ارتقای تکنولوژی و فناوری صنایع مستقر ۲۰ فن بازار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور شکل گرفته، بیش از ۲۱۱۵ نیاز فناورانه بخش تولیدی شناسایی شده است و بیش از ۵۶۰ نیاز فناورانه بخش تولیدی مرتفع شده که ۱۲۰ مورد مربوط به امسال بوده است.

همچنین در حوزه توانمندسازی نیروهای شاغل در صنایع کوچک نیز ۵۰۸۴ دوره آموزشی به صورت حضوری و الکترونیکی برای شاغلان مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برگزار شده است.


متن فوق نشان می دهد که صنایع کوچک در بخش تولیدی چه میزان ارزش افزوده را به خود اختصاص داده اند و چه تعداد نیروی کار در این حوزه فعالیت می کنند. همچنین اشاره شده است که برای احیای واحدهای صنعتی که به دلایل مختلف تعطیل شده بودند، حکومت اقداماتی انجام داده است. اطلاعاتی نیز درباره تعداد واحدهای صنعتی در کشور و تعداد شغل های ایجاد شده توسط آنها در ادامه متن آمده است. همچنین اشاره شده است که برای توسعه تکنولوژی و فناوری در صنایع، فن بازارهایی وجود دارند و نیازهای فن آورانه در بخش تولیدی شناسایی شده و برطرف شده است. همچنین برنامه های آموزشی در حوزه توانمندسازی نیروهای شاغل در صنایع کوچک نیز انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *