۷۷ درصد ساخت و ساز خودروها برنامه ریزی شده به انجام رسید

خودروها کجاست که تحویل متقاضیان نمی شود؟


بر اساس این متن، وزارت صمت در سال ۱۴۰۲ ساخت و ساز یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه وسایل نقلیه را پیش بینی کرده بود تا با افزایش ساخت و ساز از حجم فشار به بازار وسایل نقلیه بکاهد و عرضه و تقاضا را به تعادل برساند. هدف این بود که هر ماه حدود ۱۴۲ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز شود تا در پایان سال تعداد خودروی ساخت و ساز شده به ۱.۷ میلیون دستگاه برسد. اما طبق گزارشات منتشر شده، در طول ۱۰ ماهه امسال بالغ بر یک میلیون و ۱۰۷ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز شده است که نشان می‌دهد ساخت و ساز وسایل نقلیه تقریباً ۲۳ درصد نسبت به برنامه های پیش بینی شده عقب است. به همین ترتیب، ساخت و ساز وسایل نقلیه بر خلاف وعده های وزارت صمت پیش رفته و نتوانسته آرزوهای روابط حکومتی گذار را محقق کند و به جای ساخت و ساز یک میلیون و ۷۰۰ هزار، تنها یک میلیون و ۳۲۷ هزار وسایل نقلیه ساخت و ساز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، وزارت صمت برای سال ۱۴۰۲ ساخت و ساز یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه وسایل نقلیه را پیش بینی کرده بود تا با افزایش ساخت و ساز از حجم فشار به بازار وسایل نقلیه بکاهد و عرضه و تقاضا را از این طریق به تعادل برساند.

برای دستیابی به هدف پیش بینی شده خودروسازان باید هر ماه حدود ۱۴۲ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز می‌کردند تا در پایان سال تعداد خودروی ساخت و ساز شده به ۱.۷ میلیون وسایل نقلیه می‌رسید اما با این حال بر اساس گزارش ساخت و ساز انواع وسایل نقلیه که از سوی وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی منتشر شده طی ۱۰ ماهه امسال بالغ بر یک میلیون و ۱۰۷ هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه ساخت و ساز شده؛ یعنی به صورت میانگین ماهانه کمی بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز شده است.

بنابراین ساخت و ساز وسایل نقلیه تقریباً ۲۳ درصد نسبت به برنامه‌های پیش بینی شده عقب است و نتوانسته به رکوردهای مدنظر وزارت صمت برسد.

به این ترتیب اگر قرار بود ساخت و ساز وسایل نقلیه طبق برنامه‌ها پیش رود باید تاکنون بالغ بر یک میلیون و ۴۲۰ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز می‌شد اما بیشتر از ۳۱۳ هزار دستگاه، وسایل نقلیه کمتر ساخت و ساز شده است.

سهم سواری‌ها نیز از خودروهای ساخت و ساز شده ۹۳۷ هزار دستگاه است که یعنی میانگین ماهانه کمتر از ۹۵ هزار دستگاه خودروی سواری ساخت و ساز شده است.

بنابراین اگر قرار باشد برنامه ساخت و ساز یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاهی محقق شود یعنی باید طی ۲ ماه مانده تا پایان سال بیش از ۵۹۰ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز شود؛ به عبارت دیگر باید طی ۲ ماه پیش رو، ماهانه بیش از ۲۹۶ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز شود تا وعده وزارت صمت برای تحقق ساخت و ساز ۱.۷ میلیون وسایل نقلیه رنگ واقعیت بگیرد.

این در حالیست که طی سال جاری هر ماه میانگین کمتر از ۱۱۰ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز شده که اگر قرار باشد همین روال تا پایان سال تداوم داشته باشد به صورت تقریبی تا انتهای سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون و ۳۲۷ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز خواهد شد که یعنی ۷۷.۵ درصد از برنامه مدنظر وزارت صمت محقق خواهد شد که بیانگر عقب ماندگی حدود ۲۲.۵ درصدی از برنامه است.

بنابراین ساخت و ساز وسایل نقلیه بر خلاف وعده‌های وزارت صمت پیش رفته و نتوانسته آرزوهای روابط حکومتی گذار را محقق کند و به جای ساخت و ساز یک میلیون و ۷۰۰ هزار و حتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تنها یک میلیون و ۳۲۷ هزار وسایل نقلیه ساخت و ساز خواهد شد.


ساخت و ساز وسایل نقلیه در سال جاری نسبت به برنامه های پیش بینی شده عقب مانده و تعداد خودروی ساخت و ساز شده کمتر از هدف برنامه ریزی شده است. با این وجود، ساخت و ساز وسایل نقلیه در حال حاضر در حال ادامه است و به نسبت برنامه محقق خواهد شد. اما ساخت و ساز واقعی از هدف پیش بینی شده کمتر خواهد بود. بنابراین، این امر به تأخیر افتادن ساخت و ساز وسایل نقلیه در ایران اشاره می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *