۷۰ درصد نقشه جامع علمی کشور به اجرا درآمده است.

۷۰ درصد نقشه جامع علمی کشور اجرا شده است


هیات اندیشه‌ورز استانی ستاد علم و فناوری شورای عالی تحول اساسی فرهنگی در نخستین جلسه خود تبیین کارکرد و اهداف خود را معرفی کرد. غلامرضا سلیمی، معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی تحول اساسی فرهنگی، اعلام کرد که نقشه جامع علمی کشور دارای ۱۳ راهبرد و ۲۲۴ اقدام ملی است و اهداف و شاخص‌هایی برای آن تعیین شده است. وی همچنین اشاره کرد که ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور از سال ۱۳۸۹ در شورای عالی تحول اساسی فرهنگی تشکیل شده است و در حال حاضر بخشی از ستاد علم و فناوری شورای عالی تحول اساسی فرهنگی است. سلیمی با تأکید بر ترکیب هیات‌های اندیشه‌ورز استانی با موسسه آموزش عالی‌ها و مراکز فعال در حوزه علم و فناوری، از تأکید بر تمرکززدایی و بهره‌گیری بهتر از ظرفیت‌های کشور و تشکیل بسته‌های سیاستی برای حل مسائل استان‌ها و تحقق اسناد بالادستی کشور نیز سخن گفت. او تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز را فرصتی استثنایی و مدلی از حکمرانی محلی در حوزه علم و فناوری دانست.

به گزارش دیجیاتور به نقل از شورای عالی تحول اساسی فرهنگی، غلامرضا سلیمی در نخستین جلسه هیات اندیشه‌ورز استانی ستاد علم و فناوری شورای عالی تحول اساسی فرهنگی که با دستور جلسه تبیین کارکرد و اهداف هیأت‌های اندیشه‌ورز و همچنین تحویل احکام صادر شده توسط ستاد علم و فناوری شورای عالی تحول اساسی فرهنگی برای اعضای هیئت استان برگزار شد، بیان کرد: نقشه جامع علمی کشور بعنوان سند بالادستی توسعه فناوری دارای ۱۳ راهبرد کلان و ۲۲۴ اقدام ملی است.

وی که از طریق فضای مجازی در این نشست سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: اهداف و شاخص‌هایی برای نقشه جامع علمی کشور مشخص شده است که باید به همه آنها تا سال ۱۴۰۴ دست یابیم.

سلیمی با اشاره به اینکه ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور نیز از سال ۱۳۸۹ در شورای عالی تحول اساسی فرهنگی تشکیل شد، اضافه کرد: این بخش اکنون بعنوان یکی از ستادهای چهارگانه این شورا با عنوان «علم و فناوری» فعالیت می کند. سایر ستادهای شورای عالی تحول اساسی فرهنگی شامل «فرهنگی اجتماعی»، «زنان و خانواده» و «تعلیم و تربیت» است.

وی به تصویب و ابلاغ سند تحول شورای عالی تحول اساسی فرهنگی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این شورا به وظایف حکمرانی، سیاستگذاری، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری عمل می‌کند، از تصدی‌گری می‌پرهیزد و به سُکانداری و جهت‌دهی از طریق ستادهای چهارگانه می‌پردازد.

معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای‌ عالی تحول اساسی فرهنگی گفت: یکی از تحولات مهم و مورد تاکید این شورا، تمرکززُدایی و استفاده بهتر از ظرفیت‌های کُل کشور با توجه به ظرفیت‌های مُتنوع موجود است.

سلیمی افزود: هیات‌های اندیشه‌ورز بمنظور پیاده‌سازی این تحول ساختاری، تحقق حکمرانی استانی و بهره‌گیری بهتر از ظرفیت‌های کُل کشور در استان‌ها تشکیل می‌شود و بازوی اجرایی ما خواهد بود.

وی با بیان‌اینکه این هیات‌ها با محوریت موسسه آموزش عالی مادر و مُعین هر استان و قائم مقامی موسسه آموزش عالی علوم علوم درمانی تشکیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: همه موسسه آموزش عالی‌ها و مراکز فعال در چرخه علم و فناوری استان عضو هیات اندیشه‌ورز هستند.

سلیمی تصریح کرد: ما هنوز با وضعیت مطلوب در تحقق اسناد بالادستی و روابط حکومتی‌های کُلی فناوری کشور مقداری فاصله داریم که باید شناسایی و اولویت‌بندی شود و هیات‌های اندیشه‌ورز استان‌ها در این زمینه می‌توانند کمک کنند.

وی با تاکید بر لزوم تدوین نظام مسائل هر استان و طراحی بسته‌های سیاستی و حکمرانی برای حل آنها با مشارکت هیات‌های اندیشه‌ورز افزود: این بسته‌ها برای تصویب باید به شورای عالی تحول اساسی فرهنگی و ستاد علم و فناوری آن ارسال شود.

وی همچنین با اشاره به ضرورت تدوین بُرش‌های استانی نقشه جامع علمی کشور توسط هیات‌های اندیشه‌ورز استانی گفت: میزهای تخصصی بمنظور بهره‌گیری بهتر از ظرفیت نُخبگان در ستاد علم و فناوری شورای عالی تحول اساسی فرهنگی تشکیل شده است.

میزهای تخصصی ستاد علم و فناوری شورای عالی تحول اساسی فرهنگی شامل حکمرانی آموزش عالی، آمایش آموزش عالی، آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی، تحول و ارتقای مطالعات فرهنگی، علوم پایه، آموزش علوم درمانی و آثار خلاقانه، آموزش مهارتی، تعاملات علمی بین‌المللی، «جذب، حمایت و بازگشت نخبگان» و «دانش مالی و میراث» است.

سلیمی، تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز را فرصتی استثنایی و مدلی از حکمرانی محلی در حوزه علم و فناوری دانست که در اختیار استان‌ها قرار گرفته است تا فعالتر شوند و در تنظیم اَسناد بالادستی مشارکت داشته باشند.


ناگزیر است که نتیجه‌ای که این متن می‌رساند این است که نقشه جامع علمی کشور با هدف توسعه فناوری و دارای ۱۳ راهبرد و ۲۲۴ اقدام ملی است. ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور از سال ۱۳۸۹ در شورای عالی تحول اساسی فرهنگی تشکیل شده است. این شورا نقشی در حکمرانی، روابط حکومتی‌گذاری، تنظیم‌گری و تسهیل‌گری عمل می‌کند و ستادهای چهارگانه شورای عالی تحول اساسی فرهنگی را هماهنگ می‌کند. تمرکززدایی و بهینه‌سازی استفاده از ظرفیت‌های کشوری نیز یکی از تحولات این شورا است. هیات‌های اندیشه‌ورز استانی برای اجرای این تحول ساختاری و استفاده از ظرفیت‌های کشوری در استان‌ها تشکیل می‌شوند. موسسه آموزش عالی‌ها و مراکز فعال در علم و فناوری در چرخه هیات اندیشه‌ورز استانی دخیل هستند. برای تحقق اسناد بالادستی و روابط حکومتی‌های کلی فناوری کشور که همچنان فاصله‌ای با وضعیت مطلوب دارد، هیات‌های اندیشه‌ورز استانی می‌توانند کمک کنند. لازم است نظام مسائل هر استان تدوین شود و بسته‌های سیاستی و حکمرانی برای حل آنها تصویب شوند و میزهای تخصصی در ستاد علم و فناوری شورای عالی تحول اساسی فرهنگی برای بهره‌گیری از ظرفیت نُخبگان تشکیل شده است. تشکیل هیات‌های اندیشه ورز استانی در حوزه علم و فناوری فرصتی استثنایی و مدلی از حکمرانی محلی است که به استان‌ها اجازه می‌دهد بیشتر و فعالتر شوند و در تنظیم اسناد بالادستی نقش داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *