نانوکاتالیستها در ایران تا ۲۰ درصد از بازار نانوی را تصرف کردهاند.
0 نظر
در ایران، ۱۷ شرکت در حوزههای منابع هیدروکربن و گاز و وسایل نقلیه فعالیت دارند و موفق به کسب یک پنجم بازار نانوی کشور شدهاند. ۶۵ درصد این شرکتها در بخش منابع هیدروکربن و گاز و ۳۵ درصد در بخش وسایل نقلیه فعالیت دارند. حجم بازار کاتالیستها در بخش منابع هیدروکربن و گاز ۶۵ درصد و در بخش وسایل نقلیه ۴۴ درصد است. بازار نانوکاتالیستها در ایران در حال رشد است و در سال ۱۴۰۱ به ۶۰۲۰۰ میلیارد ریال رسیده است. نسبت سهم بخش منابع هیدروکربن و گاز به وسایل نقلیه در بازار نانوکاتالیست در سال ۱۴۰۱ نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است. شرکتهای دانشبنیان ایرانی به دلیل محدودیتهای بازرگانی بینالملل، توانستهاند به خوبی نیاز بازار به نانوکاتالیستها راهبردی را تامین کنند و تولیدی منابع هیدروکربن و گاز به دلیل نقش راهبردی این محصولات، بیشترین سهم را در بازار نانوکاتالیست داراست. روند رو به رشد استفاده از نانوکاتالیستهای ایرانی توان رقابتی و اثربخشی این محصولات را نشان میدهد و حتی میتوان به فروش خارجی آنها فکر کرد. اعتماد به نانوکاتالیستهای ساخت و ساز داخل باعث شده تا شرکتهای تولیدکننده این محصولات تمرکز بیشتری بر توسعه محصولات جدید داشته باشند و تحقیق و توسعه را برای گسترش سبد محصولات نانوکاتالیست ایرانی ادامه دهند.
به گزارش دیجیاتور به نقل از ستاد نانو، در حال حاضر ۱۷ شرکت در دو حوزه «منابع هیدروکربن و گاز» و «وسایل نقلیه» در ایران فعالیت دارند که موفق به کسب یک پنجم بازار نانوی کشور شدهاند. از این میان ۶۵ درصد شرکتها در بخش منابع هیدروکربن و گاز و ۳۵ درصد در بخش وسایل نقلیه فعالیت دارند. این در حالی است که حجم بازار کاتالیستها در بخش منابع هیدروکربن و گاز ۶۵ درصد بوده و در بخش وسایل نقلیه ۴۴ درصد است.
نکته جالب توجه، روند افزایشی بازار نانوکاتالیستها در کشور است به طوری که بازار نانوکاتالیستها در سال ۱۳۹۹، ۳۳۵۵۰ میلیارد ریال بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۴۶۰۰۰ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۱ به رقم ۶۰۲۰۰ میلیارد ریال رسیده است.
بررسی دقیقتر بازار نانوکاتالیست در سال گذشته نشان میدهد که نسبت سهم بخش منابع هیدروکربن و گاز به وسایل نقلیه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سالهای پیشین افزایش محسوسی یافته است. این بدان معناست که تولیدی منابع هیدروکربن و گاز سهمخواهی بیشتری از نانوکاتالیست داشته است که دلیل آن را در نقش راهبردی نانوکاتالیستها در این تولیدی میتوان جستجو کرد.
با توجه به محدودیتهای موجود در مسیر بازرگانی بینالملل نانوکاتالیستها، شرکتهای دانشبنیان ایرانی موفق شدهاند به خوبی نیاز بازار به این محصولات راهبردی را تامین کنند و پالایشگاهها و پتروشیمیهای سراسر کشور نیز به دلیل کیفیت و قیمت مناسب اقدام به استفاده از نانوکاتالیستهای ایرانساخت کردهاند. روند رو به رشد اقبال به سوی نانوکاتالیستهای ایرانی موید اثربخشی و توان رقابتی این محصولات بوده و حتی میتوان روی فروش خارجی این محصولات فناوریبالا حساب ویژهای باز کرد.
اعتماد به نانوکاتالیستهای ساخت و ساز داخل موجب شده تا شرکتهای تولیدکننده این نانوکاتالیستها تمرکز بیشتری روی توسعه محصولات جدید داشته باشند و تحقیق و توسعه برای گسترش سبد محصولات نانوکاتالیست ایرانساخت را ادامه دهند.
بازار نانوکاتالیستها در ایران در حال رشد است و در سالهای اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. در حوزه منابع هیدروکربن و گاز و وسایل نقلیه، شرکتهای دانشبنیان ایرانی توانستهاند بازار بزرگی را برای خود ایجاد کنند. حجم بازار کاتالیستها در بخش منابع هیدروکربن و گاز، بیشتر از بخش وسایل نقلیه است. تولیدی منابع هیدروکربن و گاز سهم بزرگتری در بازار نانوکاتالیست دارد که دلیل آن میتواند در نقش راهبردی نانوکاتالیستها در این تولیدی باشد. شرکتهای تولیدکننده نانوکاتالیستهای ایرانی به دلیل کیفیت و قیمت مناسب، توانستهاند به خوبی تامین نیاز بازار راهبردی را ایجاد کنند. افزایش اقبال به نانوکاتالیستهای ایرانی، بازار فروش خارجی این محصولات را هم فعالتر کرده است. شرکتهای تولیدکننده نانوکاتالیستها بر تحقیق و توسعه محصولات جدید تمرکز بیشتری دارند و در کنار بازار داخلی، به فروش خارجی نیز فکر میکنند.