«یادداشت یک معلم درباره تصویر صفحه/ تجلی ایکاروس ایرانی»

یادداشت یک معلم برای «اسکرین شات»/ عینیت دادن به ایکاروس ایرانی

0 نظر


نمایش «اسکرین‌شات» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی اشکان درویشی در حال اجرا است. بازیگران این نمایش ارسطو خوش‌رزم، سحر عبدالملکی، امیرحسین ترکمان و دیگران هستند و صدای آن توسط محمدرضا مقدم اجرا می شود. مسعود ملکوتی‌نیا استاد موسسه آموزش عالی درباره این اثر نوشته است که عناصری مانند استفاده از رپر دلخواستنی مخاطب و آوازه‌خوانی بانو پخش سریع شده در فضای مجازی، استفاده از ایده‌های جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه و یکسانی در ارایه داده درونمایگی و برونمایگی در این اثر مورد توجه است. این نمایش تلاش می‌کند با ارایه ایده‌های متنوع و متفاوت جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه، مخاطب را بالا ببرد و توانایی جلب و جذب مخاطب را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، نمایش «اسکرین‌شات» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی اشکان درویشی این روزها در سالن شماره یک پردیس صحنه نمایش شهرزاد روی صحنه است. بازیگران نمایش «اسکرین‌شات» ارسطو خوش‌رزم، سحر عبدالملکی، امیرحسین ترکمان، مریم کاظمی، عباس ایمانی، صدف بهشتی، فردین رحمانپور، سپیده موسوی، متین امینی، سارا عبدالملکی، سپهر صالحی، نیلوفر پورحسین با صدای: محمدرضا مقدم هستند که اجرای آن تا ۶ بهمن ماه تمدید شده است.

مسعود ملکوتی‌نیا استاد موسسه آموزش عالی و فعال تئاتری یادداشتی درباره این اثر نمایشی نوشته است که در زیر می‌خوانید:

«یادداشت یک معلم برای نمایش «اسکرین شات»

ویولن ایرانی می‌نوازد، شوخی‌های از کف بدنی و بیانی خیابان در هم تنیده می‌شود، قصه آمد و شد پی در پی در تلخی و شیرینی دارد، خنده و گریه وام گرفته شده از ملودرام ممزوج می‌شوند و اما، پرواز به سوی حقیقت که بهتر است، رخ ندهد. اهتمام بر بدل و تبدیل انسان‌ها از HD به FHD یا ۴K و بالابردن مگاپیکسل آدم‌ها، ناگهان منجر و منتج به تراژدی می‌شود. تراژدی مدرن که در آن خیر و شر مطلق نیست، که خاکستری‌اند همگان و در زمان و ناگهان رازها عیان و شادی و غمگنانگی بیش و کم می‌شود.

جرم این نمایش اما، استفاده از رپر دلخواستنی مخاطب و آوازه‌خوان بانو پخش سریع شده در فضای مجازیست. کاش و بی‌شمار ای کاش، بازی رپر و بک ووکال‌خوانی بانو نخست قضاوت می‌شد و پس و سپس به سراغ بیرون هنرشان بروند. روان بودن بازی رپر بازیگر امیرحسین ترکمان، میان این باتجربه جوانان تئاتری بازیگر، ریالیستیک اثر را چنان و همچنان افزون کرده‌است که چاره‌ ای جز تایید نمی‌گذارد. و بک ووکال‌خوانی بانوی آوازه‌خوان، شنیده نمی‌شود و اما هست. که این خود راز و رمز عجیب و رشک‌برانگیز موفقیت و البته شناخت حدود عرضه آثار خلاقانه مبتنی بر عرصه است.

اثر بی شکل نه بی نقص، که البته دچار یک خصیصه واحد با دیگر نمایش‌های کارگردان است، ارتباط عمیق با مخاطب مبتنی بر فاهمه تکثرگرایی از طریق معرکه دوست‌داشتنی‌های مخاطب در عینیت دادن به ایکاروس ایرونی؛ نمایش ابتدا entertainment را هدفمندست و البته که این ویژگی‌ست و نه ایراد. این خصیصه‌ست و نه تقلیل سلیقه و تنزل اثر . آثار خلاقانه می‌کوشد با ارایه ایده‌های سوبژکتیو و اَشکال ابژکتیو متعدد، متنوع و متفاوت، جامعه آماری مخاطب را بالا ببرد و البته در این راه بر درامی استوار، استوار است.

از ویژگی‌های اثر، یکسانی در ارایه داده درونمایگی و برونمایگی‌ست، نه کارویژه‌های شماتیک و نه موارد تماتیک از دیگر عقب یا جلو نبوده و یکسان و همسان پیش می‌روند. این وحدیت رویه بی‌شک منجر به افزایش رضایت‌مندی مخاطب شده و فرآیندی حرفه‌ای به برآیندی حرفه‌تر بدل می‌شود. خود نمایش تامین هزینه‌های اثر بعدی را در پی دارد و می‌کوشد با تمام توانش از سطحی‌نگری دوری گزیند.

اثر اصرار و اهتمام بر جذب و جلب مخاطب ایرانی را دارد و در این بین و در بطن متن مستتر می‌کند ایده‌های جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه خود را. هندسه میزانسن‌ها تفاخر بصری ندارد تا تمامیت و هماهنگی و وضوح در محتوا و فرم با هم پیش روند و پیش نام تجاری.

پس باید وام گرفت از حضرت حافظ که:

ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم/ جامه کس سیه و دلق خود ارزق نکنیم/ گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید/ گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم»


نمایش “اسکرین‌شات” به کارگردانی و تهیه‌کنندگی اشکان درویشی در سالن شماره یک پردیس صحنه نمایش شهرزاد برگزار می‌شود. بازیگران این نمایش ارسطو خوش‌رزم، سحر عبدالملکی، امیرحسین ترکمان، مریم کاظمی، عباس ایمانی، صدف بهشتی، فردین رحمانپور، سپیده موسوی، متین امینی، سارا عبدالملکی، سپهر صالحی و نیلوفر پورحسین هستند. اجرای این نمایش تا مطالعات تاریخی ۶ بهمن ماه ادامه می‌یابد.

این نمایش درباره‌ی قوانین و مشکلات جوانان و به کارگیری تکنولوژی در زندگی آن‌ها است. بازیگران بازی‌های رایانه‌ای و تلویزیونی را در نمایش اجرا می‌کنند و به مشکلاتی که انسان‌ها بااستفاده از این وسایل دیجیتالی دارند، اشاره می‌کنند. در این نمایش از رپر دلخواستنی و خواننده بانو پخش سریع شده در فضای مجازی استفاده شده است. این نمایش به هدف جذب و جلب مخاطبان ایرانی می‌پردازد و ایده‌های جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه را در خود نهفته است. طرح بصری وموضوعات اجتماعی و روان شناختی در این نمایش بسیار مهم هستند و همه به یک اصل هماهنگی و توجه به جزئیات رعایت شده‌اند. هدف این نمایش ارائه پیشنهاد‌ها و راه حل‌های مناسب برای مشکلات جوانان و استفاده هوشمندانه از تکنولوژی است.

مسعود ملکوتی‌نیا استاد موسسه آموزش عالی و فعال تئاتری درباره‌ی این نمایش یادداشتی نوشته است که در آن از بازی رپر و خواننده بانو پخش سریع نیز اشاره شده است. او معتقد است که بازی رپر و بازیگر امیرحسین ترکمان همچنان ریالیسم اثر را تقویت می‌کند و این امر باعث ایجاد چاره‌ای جز تأیید نمی‌شود. همچنین او تأکید می‌کند که اجرای خواننده بانو پخش سریع در این نمایش شنیده نمی‌شود اما حضور او در نمایش به روش عجیب و منحصر به فردی صورت می‌گیرد. این نمایش با استفاده از تنوع ایده‌ها و اشکال هنری مختلف، جامعه آماری مخاطب را بالا می‌برد و در عین حال درام و ارزش هنری آن را حفظ می‌کند.

در نهایت باید گفت که نمایش “اسکرین‌شات” جذابیت زیادی در بین مخاطبان ایرانی دارد و به دلیل استفاده از ایده‌های جدید و تمام توانش در جذب و جلب مخاطب از عمومیت خارج است. این نمایش با هماهنگی بین محتوا و فرم، وضوح در اجرا و هماهنگی بین بازیگران، بازدهی بالایی را به همراه دارد. بنابراین، نمایش “اسکرین‌شات” توانسته است بدون نقص و با ارائه ایده‌های جذاب و اصیل، مخاطبان خود را به خود جلب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *