کسب دانش فنی در زمینه تبدیل زباله فلزات گرانبها از کاتالیست‌های مبدل وسایل نقلیه

کسب دانش فنی بازیافت فلزات گرانبها از کاتالیست‌های مبدل خودرو


محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با تدوین دانش فنی تبدیل زباله فلزات گرانبهای پالادیوم، پلاتین و رودیم از کاتالیست‌های مستعمل وسایل نقلیه، موفق به بومی سازی این فرایند شده اند. تبدیل زباله این فلزات در داخل کشور نه تنها باعث کاهش وابستگی به بازرگانی بین‌الملل و کاهش خروج ارز از کشور می شود، بلکه تبدیل زباله داخلی این فلزات از نظر هزینه‌ها و خلوص نیز دارای مزیت است. همچنین محققان در حال تدوین دانش فنی برای تبدیل زباله فلزات گرانبهای پالادیوم، پلاتین و نقره از کاتالیست‌های صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی نیز هستند.

به گزارش دیجیاتور به نقل از سازمان های پژوهش های علمی و صنعتی ایران، محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران توانستند فلزات گرانبهای پالادیوم، پلاتین و رودیم از کاتالیست های مستعمل وسایل نقلیه را به شیوه نوین تبدیل زباله و دانش آن را تدوین کنند.

کاتالیست‌ها، مبدل‌های به‌کار رفته در اگزوز وسایل نقلیه هستند که قادرند گازهای خروجی موتور اتومبیل را تصفیه و به گازهای بی‌ضرر تبدیل کنند. این کاتالیست‌ها شامل یک پایه سرامیکی بوده که فلزات پالادیوم، پلاتین و رودیم بر روی آن پخش شده است و به طور معمول عمر مفیدی در حدود ۴۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد وسایل نقلیه دارند و یکی از منابع اصلی و مهم برای تبدیل زباله فلزات گروه پلاتین به شمار می روند.

در حال حاضر به دلیل عدم دسترسی به دانش فنی در مقیاس صنعتی یا نیمه صنعتی، تبدیل زباله این فلزات از کاتالیست های مستعمل وسایل نقلیه در داخل ایران امکان پذیر نبوده و برای تبدیل زباله باید به خارج کشور ارسال گردد. با توجه به وارداتی بودن این فلزات از یک طرف و اعمال محدودیت‌های بین‌المللی‌های ظالمانه علیه کشورمان از طرف دیگر، دستیابی به دانش فنی تبدیل زباله این عناصر در داخل کشور گامی بزرگ در جهت نیل به خودکفایی در حوزه عناصر کمیاب خواهد بود که مانع از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور نیز خواهد شد.

محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران پس از انجام موفقیت آمیز تبدیل زباله این نوع از کاتالیست‌ها، دانش فنی تبدیل زباله فلزات پالادیم، پلاتین و رودیم از کاتالیست‌های مستعمل وسایل نقلیه را در مقیاس نیمه صنعتی بومی سازی نموده و آماده واگذاری به تولیدی کشور خصوصا صنایع خودرویی کشور نمایند.َ

درصد خلوص عناصر استخراجی از این نوع کاتالیست‌های مستعمل، نه تنها با نمونه های شرکت‌های مطرح در زمینه تبدیل زباله‌ جهان برابری می‌کند، بلکه از مزیت‌های دیگری از جمله عدم ساخت و ساز پساب و سازگاری با اکوسیستم، نیز برخوردار است. هم چنین هزینه تبدیل زباله داخلی هر کیلوگرم کاتالیست مستعمل در مقایسه با قیمت مشابه خارجی به مراتب کمتر است و با این روش، سالانه فروش مقادیر قابل توجهی آلومینا، منیزیم و سریم تحت عنوان محصولات جانبی آن نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

در همین رابطه تدوین دانش فنی تبدیل زباله فلزات گرانبهای پالادیم، پلاتین و نقره از کاتالیست‌های مستعمل صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی نیز در حال انجام است که نتایج آن بزودی در اختیار قرار خواهد گرفت.


محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران توانستند فلزات گرانبهای پالادیوم، پلاتین و رودیم از کاتالیست های مستعمل وسایل نقلیه را تبدیل زباله کرده و دانش فنی مربوطه را تدوین کنند. تبدیل زباله این فلزات در داخل ایران قبل از این امکان پذیر نبوده است و باید به خارج از کشور ارسال می شد. این دستاورد به دست آوردن دانش فنی تبدیل زباله این عناصر در داخل کشور و جلوگیری از خروج ارز از کشور را تسهیل خواهد کرد. محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران درحال نیمه صنعتی سازی تبدیل زباله این فلزات هستند و آماده واگذاری به صنایع کشور می باشند. تبدیل زباله این فلزات از کاتالیست های مستعمل همراه با مزایایی مانند عدم ساخت و ساز پساب و سازگاری با اکوسیستم است. هزینه تبدیل زباله داخلی این کاتالیست ها نسبت به قیمت خارجی آنها کمتر است و علاوه بر آن با این روش می توان محصولات جانبی دیگری مانند آلومینا، منیزیم و سریم را نیز به فروش رساند. همچنین، درحال حاضر در حال تدوین دانش فنی تبدیل زباله فلزات گرانبهای پالادیوم، پلاتین و نقره از کاتالیست های مستعمل صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی نیز هستند که نتایج آن به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *