كاوشگر هندی به نزديكي خورشيد دست يافت.

کاوشگر هندی به نزدیکی خورشید رسید


در این متن به اعلام موفقیت رسیدن فضاپیمای هندی “آدیتیا L-1” در رسیدن به نقطه لاگرانژ L1 و دست یافتن به چشم انداز بی مانع خورشید در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین اشاره شده است. این اقدام جزء تلاش هند در تثبیت موقعیت خود به عنوان ابرقدرت فضایی نوظهور است. فضاپیما ابزارهای علمی مجهزی دارد که برای بررسی ذرات بادهای خورشید و میدان های مغناطیسی گذرا از نقطه لاگرانژ L1، از آن استفاده می‌کنند. همچنین، هدف اصلی این ماموریت شامل مطالعه اتمسفر بالایی خورشید و پدیده‌های مختلف آن است. اطلاعاتی که توسط این فضاپیما جمع آوری می‌شود، تصویری واضح تر از منابع آبی و هوای فضایی فراهم می‌کند و تأثیر طوفان‌های فضایی بر روی زمین و ماهواره‌ها و شبکه‌های برق نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از سی ان ان، این درحالی است که هندوستان تصمیم دارد موقعیت خود را به عنوان یک ابرقدرت فضایی نوظهور تثبیت کند.

به طور دقیق تر فضاپیمای «آدیتیا L -۱»به طور ایمن به نقطه لاگرانژL۱ رسید. از این نقطه در فضا می توان به چشم اندازی بدون مانع به خورشید دست یافت که در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد و همین امر زمینه را برای ارتقای مطالعات محققان از سیستم خورشید-زمین تسهیل می کند.

«آدیتیا L -۱» در ۲ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی به فضا فرستاده شد. این عملیات کمتر از دو هفته پس از ارسال موفقیت آمیز فضاپیمای چاندرایان۳ به قطب جنوب ماه انجام شده بود.

این فضاپیما به ۷ ابزار علمی مجهز است که ۴ مورد آن به طور مستقیم به سمت خورشید هدف گرفته شده اند و بقیه ابزارها ذرات بادهای خورشید و میدان های مغناطیسی که از نقطه لاگرانژL۱ می گذرند را بررسی می کنند. هدف اصلی ماموریت نیز شامل مطالعه اتمسفر بالایی خورشید و پدیده های مختلف خورشیدی مانند جهش توده هایی از تاج این ستاره یا همان انفجارهای عظیم پلاسما از خارجی ترین لایه خورشید است.

اطلاعاتی که توسط آزمایش های این فضاپیما جمع آوری می شود، تصویری واضح تر از منابع آبی وهوای فضایی فراهم می کند. طوفان های فضایی هنگامیکه به اتمسفر زمین می رسند، روی سیاره خارکی تاثیر می گذارد و گاهی اوقات عملکرد ماهوارها، مخابرات رادیویی یا حتی شبکه های برق مختل می شود.


متن فوق نشان می‌دهد که هندوستان تصمیم دارد موقعیت خود را به عنوان یک ابرقدرت فضایی نوظهور تثبیت کند. فضاپیمای “آدیتیا L -۱” به نقطه لاگرانژ L۱ رسید و این امکان را فراهم می‌کند تا به خورشید بدون مانع دسترسی داشته باشیم. این فضاپیما به ۷ ابزار علمی مجهز است که ۴ مورد آن به سمت خورشید هدف گرفته شده اند و بقیه ابزارها ذرات بادهای خورشید و میدان های مغناطیسی را بررسی می‌کنند. هدف اصلی ماموریت نیز شامل مطالعه اتمسفر بالایی خورشید و پدیده های مختلف خورشیدی است. اطلاعاتی که توسط آزمایش های این فضاپیما جمع آوری می‌شود تسهیل‌کننده‌ی تصویری واضح‌تر از منابع آبی و هوای فضایی است. طوفان های فضایی ممکن است بر روی سیاره خارجی تأثیر بگذارد و باعث اختلال در عملکرد ماهواره ها یا مخابرات رادیویی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *