چشم‌پوشی حکومت از ورود منابع آبی‌های پس معادن مس ارمنستان به رودخانه ارس

چشم‌پوشی دولت از ورود پس‌آب‌های معادن مس ارمنستان به رودخانه ارس


در دومین همایش “توسعه پایدار در تولیدی معدنکاری؛ دریچه‌ای نو به مسؤولیت اجتماعی شرکتی” ، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه استخراج معدنی ایران، اظهاراتی درباره نقش معدنکاری در توسعه پایدار کشور داشت. وی تأکید کرد که استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و رعایت استانداردهای برتر در حوزه معدنکاری، می‌تواند به توسعه پایدار در این تولیدی کمک کند. او همچنین اشاره کرد به اهمیت اکوسیستم در معدنکاری و لزوم اجرای اقداماتی برای کاهش آسیب‌های محیطی. بهرامن همچنین تأکید کرد که معدنکاری قادر است مناطقی را بازسازی کند و به مقصدی برای گردشگران و تولیدی ژئوتوریسم تبدیل شود. او در پایان اشاره کرد به نقش مهم تشکل‌های معدنی در سازماندهی بحران‌های محیطی و نیاز به تشکیل ستاد بحرانی در بخش معدنکاری.

به گزارش دیجیاتور، محمدرضا بهرامن، در دومین همایش «توسعه پایدار در تولیدی معدنکاری؛ دریچه‌ای نو به مسؤولیت اجتماعی شرکتی» اظهار کرد: متأسفانه نگاه جامعه‌شناختی در ایران کمرنگ است. در حالی که در تمام کشورهای دارای ذخایر معدنی، رویکرد مطالعات اجتماعی استخراج معدنی برای به حداقل رساندن آسیب‌های محیطی و ایجاد توسعه پایدار غالب است.

رئیس خانه استخراج معدنی ایران تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در حوزه استخراج معدنی، از طریق افزایش بهره‌وری و به حداقل رساندن باطله برداری، ما را به توسعه پایدار در این تولیدی نزدیک خواهد کرد.

وی ادامه داد: استخراج معدنی چرخه اصلی دانش مالی و تأمین‌کننده بخش بزرگی از تولیدی کشور است. بیشترین تامین مالی در بخش استخراج معدنی در ۵۵ سال گذشته بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار نبوده است اما امروز بالغ بر ۹ میلیارد دلار فروش خارجی در این بخش داریم. اما متأسفانه با نگاه‌های اشتباه، آن را از مسیر خود منحرف می‌کنند.

بهرامن با بیان اینکه افرادی که می‌گویند سهم استخراج معدنی از ساخت و ساز ناخالص داخلی، زیر یک درصد است بی‌سواد هستند، افزود: امروز شاهد هستیم که پس‌منابع آبی‌های معادن مس ارمنستان وارد رودخانه ارس می‌شود و حکومت چشم خود را بسته است. اما در شرایطی که معدنکاران ما تقریباً تمام استانداردهای این بخش را رعایت می‌کنند، باز هم در مسیر فعالیت معادن سنگ‌اندازی می‌شود. تشکل‌های معدنی فریاد می‌زنند که این اتفاق غیر اصولی است.

وی با انتقاد از رویکردهایی که معدنکاری را برابر با تخریب می‌دانند، گفت: استخراج معدنی مرگ و تخریب ایجاد نمی‌کند بلکه در نهایت می‌تواند با بازآفرینی طبیعت منطقه آن را به مقصدی برای گردشگران و رونق ژئوتوریسم تبدیل کند.

بهرامن با اشاره به الزام معدنکاران به ارائه طرح بازسازی هم‌زمان با درخواست صدور مجوز استخراج معدنی، بیان کرد: معادن شن و ماسه اطراف تهران در سیلاب سه سال پیش، بزرگ‌ترین کمک را به سازماندهی بحران کردند. چرا که تبدیل به چاله منابع آبی‌هایی شدند که سیلاب را در خود جمع کرده و آهسته آهسته به سفره‌های زیرزمینی منتقل کردند. سازماندهی این اتفاق را تشکل‌های معدنی انجام دادند و به کمک ستاد بحران رفتند.

وی گفت: همان زمان تشکل‌های استخراج معدنی پیشنهاد تشکیل ستاد بحرانی در بخش استخراج معدنی را مطرح کردند که بتوان از امکانات آن به صورت برنامه‌ریزی‌شده در مواقع بحرانی استفاده کرد. این بخشی از مسؤولیت اجتماعی است که معدنکاران به آن پایبند هستند.


محمدرضا بهرامن در همایش «توسعه پایدار در تولیدی معدنکاری؛ دریچه‌ای نو به مسؤولیت اجتماعی شرکتی» اظهار کرد که نگاه جامعه‌شناختی در ایران کمرنگ است و در کشورهای دیگر رویکرد مطالعات اجتماعی استخراج معدنی برای به حداقل رساندن آسیب‌های محیطی و ایجاد توسعه پایدار غالب است. او بیان کرد که استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در حوزه استخراج معدنی بهبود بهره‌وری و کاهش باطله برداری را به همراه دارد. استخراج معدنی به عنوان چرخه اصلی دانش مالی و تأمین‌کننده بخش بزرگی از تولیدی کشور در نظر گرفته می‌شود و در ۵۵ سال گذشته فروش خارجی در بخش استخراج معدنی به بالغ بر ۹ میلیارد دلار رسیده است. بهرامن اشاره کرد که با استفاده از شیوه‌های اشتباه، مسئولیت اجتماعی شرکت‌های معدنی نادیده گرفته می‌شود و بازآفرینی مناطق معدنی در نهایت می‌تواند به منظور مسافرت و توریسم و رونق ژئوتوریسم مورد استفاده قرار گیرد. بهرامن نیز تأکید کرد که تشکل‌های معدنی مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی انجام می‌دهند و قابلیت استفاده از تجهیزات خود را در مواقع بحرانی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *