بررسی چشم اندازهای مشترک جشنواره مسکو و “سینماحقیقت”

چشم‌اندازهای مشترک جشنواره مسکو و «سینماحقیقت» بررسی شد


محمد حمیدی مقدم، مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، با دیانا آدمیرخایوا، مسؤول ایران جشنواره اثر سینمایی مسکو دیدار کرد. در این دیدار، حمیدی مقدم به غنی بودن و استعدادهای سینمای مستند و انیمیشن ایران اشاره کرد و امیدواری کرد که اثار این حوزه در جشنواره‌ها، تلویزیون‌ها و بستر نرم‌افزاری‌ها بیشتر دیده شوند. آدمیرخایوا نیز علاقه خاص خود به آثار خلاقانه و میراث ایران را بیان کرد و امیدوار به حضور بیشتر این اثار در جشنواره‌ها و بازارهای اثر سینمایی بود.

به گزارش دیجیاتور به نقل از ارتباطات سازمانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، دوشنبه ۲۳ بهمن ماه محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با دیانا آدمیرخایوا مسؤول ایران جشنواره اثر سینمایی مسکو دیدار کرد.

در این دیدار حمیدی مقدم گفت: سینمای مستند و انیمیشن ایران، بسیار غنی و پر از استعداد است. مرکز گسترش متولی ساخت و ساز مستند و انیمیشن‌های کوتاه هنری است، همچنین جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان رخدادی بین‌المللی و معتبر در خاورمیانه و آسیا، زیر مجموعه مرکز گسترش است که هفده دوره با حضور سینماگران از کشورهای مختلف از جمله روسیه برگزار شده و جایگاهی ویژه برای دوستداران و فعالان سینمای مستند در سراسر جهان دارد. برای ما علاوه بر حضور در جشنواره‌ها، تعامل با شبکه‌های تلویزیونی، بستر نرم‌افزاری‌ها و بازارهای بین‌المللی منطقه و کشورهای همسو و با میراث مشترک دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در مسکو و شهرهای دیگر روسیه با کمک رایزن های فرهنگی جمهوری اسلامی، فرصت نمایش و دیده شدن آثار مستند و انیمیشن ایران را فراهم کنیم.

حمیدی مقدم افزود: مستندهای ساخت و ساز مرکز گسترش از جمله «خونه مامان شکوه»، «هجده هزارپا» و «گلوله باران» در ۲ دوره اخیر جشنواره اثر سینمایی مسکو روی پرده رفتند. تعامل و ارتباط مرکز با جشنواره مسکو برقرار بوده است و در چشم انداز تازه، این همکاری و تعامل باید به نفع عرضه بهتر آثار مستند و انیمیشن، گسترش یابد.

دیانا آدمیرخایوا که مهمان جشنواره بین‌المللی اثر سینمایی فجر بود با اشاره به علاقه‌اش به ایران و تمرکزش بر میراث و آثار خلاقانه و مطالعات تاریخی ایران گفت: سال‌ها است روی ایران و ویژگی های تاریخی و هنری اش مطالعه می کنم، بسیاری از آثار داستانی و مستند سینمای ایران را دیده و دنبال کرده‌ام. در مطالعاتم متوجه شدم که گنجینه ای از بهترین مستندهای ایران در مرکز گسترش وجود دارد، دوست دارم امکانی برای دیده شدن این آثار فراهم شود. تولیدات جدید شما می تواند در جشنواره مسکو حضور داشته باشد و تولیدات سال های قبل که شرایط حضور در بخش مسابقه را ندارند، امکان عرضه در تلویزیون ها، بستر نرم‌افزاری ها و بازارها را دارند.

وی یادآور شد: ایران کشوری با فرهنگی غنی است، سینمای مستند می تواند تصویری واقعی از اکوسیستم و آداب و رسوم و زندگی شهری و معماری مردم ایران به جهانیان عرضه کند و تصویر و ذهنیت نادرست را پاک کند. من از تولیدات مرکز گسترش اثر سینمایی سینمایی «مامان» و مجموعه مستندهای حفاظت جانوران را دیده و بسیار دوست داشته‌ام.

این مجری و برنامه ساز تلویزیونی افزود: همکاری و تعامل مرکز گسترش با جشنواره اثر سینمایی مسکو، هم به دیده شدن بیشتر آثار ساخت و ساز شده در ایران کمک می‌کند هم تعامل بین پخش کننده های اهل روسیه و ایران را افزایش داده و باعث ارتباط قوی تر و نتیجه بخش بین سینمای ایران و روسیه می‌شود. هر فیلمی که در جشنواره مسکو پذیرفته شود، از شبکه های تلویزیونی و بستر نرم‌افزاری‌ها نمایش داده خواهد شد و این امکانی جذاب برای دیده شدن آثار است.

نماینده جشنواره اثر سینمایی مسکو ادامه داد: سینمای روسیه در جهان صاحب مطالعات تاریخی و جایگاه است و جشنواره مسکو، یکی از رویدادهای معتبر و قدیمی در سینماست، تعامل «سینماحقیقت» و جشنواره اثر سینمایی مسکو، پلی برای ارتباط بین ۲ کشور، سینماگرانش و تقویت ارتباط های فرهنگی است. سینمای ایران در بخش داستانی، مستند و انیمیشن بسیار غنی و جذاب است و می‌تواند در جهان، بیشتر از این دیده شود.

آدمیرخایوا گفت: جای آثاری درباره اکوسیستم ایران، اثر سینمایی هایی درباره معماری و بناهای تاریخی، یا مستندهایی درباره آداب و رسوم و ویژگی‌های زندگی ایرانیان در جشنواره‌ها و بازارهای اثر سینمایی خالی است، امیدوارم این دیدارها و گفت‌وگوها و حضور ما در جشنواره‌هایی مثل اثر سینمایی فجر و «سینماحقیقت» و مسافرت شما و سینماگران ایرانی به روسیه، زمینه معرفی این آثار را سرعت و وسعت بدهد.

در این دیدار شیرین نادری مدیر بین الملل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی هم گزارشی از تولیدات انیمیشن و مستند مرکز و حضور آنها در جشنواره ها و بازارها ارایه داد.


مرکز گسترش سینمای مستند برای تعامل با شبکه‌های تلویزیونی، بستر نرم‌افزاری‌ها و بازارهای بین‌المللی و همچنین برای حضور و دیده شدن آثار مستند و انیمیشن ایرانی در جهان دارای اهمیت است. امیدواریم که با همکاری و تعامل مرکز گسترش با جشنواره اثر سینمایی مسکو، تولیدات جدید و مستندهای برجسته ایرانی در این جشنواره با موفقیت معرفی و نمایش داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *