چرایی انتخاب داوران در رشته مجسمه «فجر»/انتقاد از معرفی محصولات کم در جشنواره

چرایی انتخاب داوران رشته مجسمه «فجر»/انتقاد از تبلیغات کم جشنواره


دبیر رشته مجسمه‌سازی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در تشکیل داوران بخش مجسمه‌سازی همچنانخواهی خانم‌ها به جایگاه ویژه خود در آثار خلاقانه و تفکر و کار اشاره کردند. خانم‌ها نسبت به انتخاب آثار همسویی و مسئولیت‌پذیری بیشتری داشتند و آثاری که این مسئولیت را بر عهده داشتند انتخاب شدند. همچنین، در انتخاب آثار به کیفیت آثار بیشتر توجه شده است و آثاری که از کیفیت مطلوبی برخوردار بودند انتخاب شدند. این انتخاب‌ها با هدف و رویکردهای مشخصی مطابقت داشتند و کمیت بر کیفیت فدای نشد. در بخش مجسمه‌سازی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، حدود ۱۱ اثر از ۲۵۰ اثر ارسال شده انتخاب شدند.

نادر قشقایی دبیر رشته مجسمه‌سازی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور درباره انتخاب بانوان هنرمند به عنوان داوران این بخش، بیان کرد: انتخاب هنرمندان خانم پیشنهاد من بود که با همراهی و همفکری امیر عبدالحسینی دبیرکل جشنواره سعی کردیم به سمتی پیش برویم که جایگاه ویژه خانم‌های هنرمند را به لحاظ تفکر و کار نمایان کنیم. گزینه‌های بسیاری برای داوران داشتیم اما نظرمان این بود تا خانم‌ها این مسئولیت را عهده‌دار شوند که انصافاً نیز اتفاقات خوبی رقم خورد.

وی گفت: خانم‌ها نسبت به انتخاب آثار وسواس و سخت‌گیری‌هایی داشتند که بسیار خوب بود که در نهایت نیز آثار خوبی انتخاب شدند. امیدواریم این انتخاب، منشأ اثر باشد و مسیر مطلوبی را نسبت به سال‌های آینده پیش‌رو داشته باشیم.

قشقایی درباره کیفیت آثار نیز اظهار کرد: امسال بر کیفیت آثار تاکید بیشتری بود و به همین دلیل، آثاری که از کیفیت مطلوب برخوردار بودند نیز انتخاب شدند که گویی برگزاری بینال مجسمه را به ذهن متبادر می‌کند.

وی در پاسخ به این‌که آیا طبق گفته دبیرکل جشنواره، در انتخاب‌ها کیفیت فدای کمیت نشد، گفت: بله، کیفیت فدای کمیت نشد. در حقیقت آثاری که هدفمند بودند انتخاب شدند و این موضوع در صورتی که اگر یک اثر هم بود، مصداق داشت نه این‌که فقط بخواهیم آثاری را نمایش دهیم بدون اینکه هدف و رویکردی را دنبال کنند.

دبیر رشته مجسمه‌سازی جشنواره «تجسمی فجر» با انتقاد از معرفی محصولات کم در محافل دانشگاهی رشته مجسمه‌سازی، بیان کرد: امسال آثاری انبوه به دبیرخانه ارسال نشده بود که این موضوع شاید به دلیل اطلاع‌رسانی و معرفی محصولات محدود باشد اما از لحاظ کیفیت با آثار خوبی مواجه بودیم.

وی درباره محل برگزاری نمایشگاه با توجه به این‌که ممکن است مجسمه‌هایی در اندازه بزرگ در بین آثار انتخاب شوند، توضیح داد: فضای مورد نظر برای ارایه مجسمه‌های پذیرفته شده در داوری نهایی جشنواره فجر، به احتمال زیاد در موسسه صبا پیش بینی شده است.

قشقایی در پایان بیان کرد: حدود ۲۵۰ اثر به بخش مجسمه ارسال شده بود که از این میان، حدود ۱۱ اثر برای رقابت در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر انتخاب شدند.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی امیر عبدالحسینی و دبیری هنری مسعود زنده روح کرمانی بهمن ۱۴۰۲ در نگارخانه هنرهای معاصر تهران، مراکز معتبر نمایشگاهی پایتخت و سایر استان‌ها برگزار می‌شود.

در بخش مجسمه‌سازی این دوره جشنواره «تجسمی فجر»، نسرین زندی روان، شیرین حاجی کریم‌لو و الهام خاکپاش به عنوان داوران بخش مجسمه‌سازی حضور داشتند.


انتخاب بانوان هنرمند به عنوان داوران بخش مجسمه‌سازی جشنواره هنرهای تجسمی فجر، با همراهی دبیرکل جشنواره سعی کرد تا جایگاه ویژه خانم‌های هنرمند را نمایان کند. نسبت به انتخاب آثار، خانم‌ها سخت‌گیری و وسواس داشتند و آثار خوبی انتخاب شدند. امیدواریم انتخاب‌های انجام شده، منبعی برای اثر باشد و مسیر مطلوبی را در سال‌های آینده برای جشنواره تعیین کند. در انتخاب آثار، کیفیت مطلوب از اهمیت بیشتری برخوردار بود و آثاری که هدفمند بودند انتخاب شدند. امسال تعداد اثاری که به بخش مجسمه ارسال شده بود، کم بود ولی با کیفیت بالایی مواجه شدند. مکان برگزاری نمایشگاه مجسمه‌های پذیرفته شده در جشنواره، به احتمال زیاد در موسسه صبا پیش‌بینی شده است. در نهایت حدود ۱۱ اثر برای رقابت در جشنواره هنرهای تجسمی فجر انتخاب شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *