شروع پخش آزمایشی کانالهای انتخاباتی در تهران و مراکز/ ۸۰ مجری
0 نظر
با اصلاح مقررات رأیگیری پارلمان، صداوسیما مجاز شده است که کانالهای انتخابی راه اندازی کرده و فضای تبلیغاتی برای نامزدها فراهم کند. صداوسیما مجبور نبود کانالهای انتخابی راه اندازی کند، اما این عمل را به عنوان یک وظیفه قانونی در نظر گرفت. تا کنون حدود ۱۹۰ کانال تلویزیونی راه اندازی شدهاند که به صورت آزمایشی فعال هستند. این کانالها در طول روز برنامههایی با محتوای جغرافیایی و مذهبی پخش میکنند. همچنین برنامههای ویژهای نیز در استانها و داخل معاونتهای سیاسی و سیما برگزار میشود. علاوه بر این، نامزدها نیز ویدیوهای تبلیغی خود را ساخت و ساز کرده و در برنامهها حضور دارند. چراکه تعداد نامزدها زیاد است، برنامههای زنده امکانپذیر نبوده و هر نامزد میتواند ۲۰ دقیقه ویدئو تبلیغی داشته باشد.
حسن عابدینی معاون امور استانهای صداوسیما درباره راه اندازی کانالهای انتخاباتی و وظایف صداوسیما در این زمینه به خبرنگار دیجیاتور بیان کرد: صداوسیما در چارچوب اصلاح مقررات جدید رأیگیری پارلمان مجاز شد که زمینه را برای ایجاد فضای انتخاباتی و تبلیغاتی نامزدها فراهم کند. تاکید میکنم که صداوسیما مکلف نبود بلکه مجاز شد اما ما همین مجاز بودن را هم به عنوان یک تکلیف قانونی برای خود تلقی کردیم.
وی اضافه کرد: ما تلاش کردیم این زمینه فراهم شود چراکه آن را جزو جهاد تبیین میدانیم، بنابراین ما ۲۰۰ کانال تلویزیونی را راه اندازی کردیم و تقریباً میتوان گفت همه این کانالها به صورت آزمایشی فعال هستند. همه مراکز به نوعی مشغول به کار هستند و فقط دو مرکز در انتظار شروع فعالیت هستند.
عابدینی تصریح کرد: این مراکز که بیش از ۱۹۰ کانال را شامل میشوند به صورت آزمایشی روزانه ۲ ساعت برنامه دارند. در این ۲ ساعت سرود ملی جمهوری اسلامی با تصاویری بومی از مناطقی که کانالها در آنها هستند، پخش میشود. همچنین طبیعت دیدنی این استانها و شهرستانها به نمایش گذاشته میشود و جاذبههای مذهبی این مناطق نیز دیده میشود.
وی درباره جزئیات این برنامهها عنوان کرد: ما یک سلسله برنامههای ویژه رأیگیری را هم طراحی کرده ایم؛ یک بخش برنامههای منعطف استانی صبحگاهی، عصرگاهی و شامگاهی است که در هر استان به اقتضای منطقه خود روی آنتن میرود. بخشی هم برنامههایی است که در خود معاونت سیاسی و معاونت سیما طراحی شده است و مناظرهها را هم داریم که اینها هم میتواند در این کانالها به پخش برسد. در نهایت ما این آمادگی را داریم که شبکهها به صورت ۲۴ ساعته فعالیت داشته باشند.
عابدینی درباره حضور مجریان در این برنامهها یادآور شد: برنامههای نامزدها تولیدی است و به افراد گفته میشود خودشان ویدیوهایی را ساخت و ساز کنند. ۸۰ نفر از مجریان استانها و تهران نیز در این برنامهها حضور دارند که سوالها را میپرسند و جوابهای نامزدها هم دیده میشود.
وی درباره چرایی نبود برنامههای زنده در کانالهای انتخاباتی بیان کرد: تعداد نامزدها زیاد است و امکان پخش برنامه زنده نیست. در حال حاضر هر نامزد ۲۰ دقیقه میتواند برنامه ویدئویی تولیدی داشته باشد که البته پخش آن در شبانه روز هم تکرار میشود.
راه اندازی کانالهای انتخاباتی
ایجاد فضای انتخاباتی و تبلیغاتی نامزدها
مجازی بودن صداوسیما برای خود تلقی
راه اندازی ۲۰۰ کانال تلویزیونی
تقریباً فعالیت همه مراکز
پخش سرود ملی جمهوری اسلامی
نمایش طبیعت و جاذبههای مذهبی استانها و شهرستانها
طراحی برنامههای ویژه رأیگیری
پخش برنامههای منعطف استانی
برگزاری مناظرهها در کانالها
پخش ۲۴ ساعته شبکهها
برنامههای نامزدها تولیدی
حضور ۸۰ مجری در برنامهها
عدم امکان پخش برنامه زنده
۲۰ دقیقه برنامه ویدئویی برای هر نامزد