باز شدن در سینمای مضامین اجتماعی / مباحث عشق را در روزمرگی فراموش نکنیم.
0 نظر
اثر سینمایی سینمایی “آغوش باز” در جشنواره اثر سینمایی فجر حضور دارد و سه قصه عاشقانه را روایت میکند. سازندگان این اثر سینمایی، بر اهمیت انتقال مفاهیمی صحبت میکنند که به طور کلی در جامعه مورد توجه قرار نگرفتهاند و از هنر هفتم به عنوان وسیلهای مؤثر برای ارائه این موضوعات به مخاطبان استفاده میکنند. علاقهی مجری طرح و سرمایهگذار این اثر سینمایی به موضوعات مرتبط با خانواده و مسایل اجتماعی، وی را به ساخت اثر سینمایی پرداختن به این موضوعات ترغیب کرده است. او همچنین به ضرورت تنوع در ژانرهای اثر سینمایی و ادغام محتوا با شکل کامیابی گیشه اشاره کرده و لزوم توجه به محتوا در اثر سینماییسازی را تأکید میکند. او در نهایت به نقش بخش خصوصی در ادامهی حیات هنر هفتم اشاره کرده و بیان میکند که تهیه کنندگان و سرمایهگذاران بخش خصوصی باید به این نکته فکر کنند که فیلمی بسازند که علاوه بر بازگشت سرمایه، انگیزهای برای ساخت اثر سینماییهای بعدی داشته باشد.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، «آغوش باز» تازه ترین اثر سینمایی بهروز شعیبی است که در چهل و دومین جشنواره اثر سینمایی فجر حضور دارد. این اثر سینمایی روایتگر سه قصه عاشقانه است و چینش متفاوتی از بازیگران در ترکیب آن دیده می شود. محمدمهدی عسگری مجری طرح و سرمایهگذار این اثر سینمایی سینمایی معتقد است می توان در کنار آثار سرگرمکننده و کمدی به ساخت اثر سینمایی هایی فکر کرد که نگاه واقع بینانهای به موضوعات اجتماعی و خانوادگی دارند.
عسگری درباره ساخت اثر سینمایی «آغوش باز» و مضامینی که از طریق این اثر سینمایی به مخاطب انتقال داده میشود به خبرنگار دیجیاتور بیان کرد: در دل عاشقانهای که روایت شده است از مفاهیمی صحبت میشود که به نظرم مطرح کردن آنها جذاب است. وقتی برای اولین بار من، بهروز شعیبی و سجاد نجفی (یکی از نویسندگان فیلمنامه) دور هم جمع شدیم در اولین جلسه از ساخت اثر سینمایی عاشقانهای حرف زدیم که بسیاری از موضوعات اجتماعی در آن مطرح می شود و قصههای مختلف از زوایای گوناگون بررسی شد.
وی اضافه کرد: من و شعیبی روی مفهومی که در اثر سینمایی مطرح می شود اشتراک نظر داشتیم. او انگیزه زیادی برای ساخت این اثر سینمایی داشت و با انرژی زیادی پای کار بود. خوشحالم که ضلع دیگر این همکاری با حضور علی سرتیپی در مقام تهیه کننده کامل شد و در نهایت تجربه بسیار خوبی رقم خورد.
مجری طرح «آغوش باز» درباره تعریف خود از این اثر سینمایی اظهار کرد: «آغوش باز» سعی دارد این موضوع را مطرح کند که عشق را در روزمرگی ها گم نکنیم چراکه ما به عشق نیاز داریم.
وی اضافه کرد: به نظرم در میراث ما موضوعاتی وجود دارد که پیش تر از اینها نبوده یا خیلی به آن پرداخته نشده است و یا اصلا به آن توجهی نشده است. اما این موضوعات در جامعه خودش را نشان می دهد. متاسفانه ما در برخی زمینه ها دچار فقر فرهنگی هستیم و هنر هفتم یکی از مهم ترین ابزارها برای حرف زدن در این باب است. این که باید به تولیدی هنر هفتم توجه کرد کاملا جمله درستی است. ولی سرگرمی از نظر من تا زمانی معنا دارد که در کنارش موضوعات جدی تر هم به چالش کشیده شود. قطعا هنر هفتم جای شعار دادن نیست. نمی خواهم جملاتم شبیه شعار به نظر برسد. مقصودم این است که در هر قالبی باید به محتوا و مضمونی که اثر سینمایی بر اساس آن ساخته می شود، فکر کرد.
وی درباره فیلمسازی درباره خانواده نیز تصریح کرد: من علاقه مند به مطرح کردن موضوعات مرتبط با خانواده در اثر سینمایی های سینمایی هستم. البته که این اشاره کمی کلی گویی است. به دلیل مطالعاتم در زمینه مسایل اجتماعی و خانواده معتقد هستم ما در سینمای بلند دست بازتری برای مطرح کردن موضوعاتی از این جنس داریم و می توان گفت بسیاری از موضوعات اجتماعی هنوز پایشان به سینمای بلند باز نشده است.
عسگری درباره اقبال بیشتر به سینمای کمدی در گیشه تصریح کرد: شاید من هم به عنوان تهیه کننده در آینده، ساخت کمدی را تجربه کنم ولی معتقدم در هر اثری باید به محتوا بیش از هر چیز اهمیت داد و فکر کرد. حتی در آثار کمدی که به سادگی از کنارشان می گذریم باید محتوای خوبی را به مخاطب ارایه داد. این آثار خلاقانه ما سینماگران است که در کنار ساخت آثار به اصطلاح بفروش، به محتوا هم توجه کنیم.
وی درباره شرایط این روزهای سینمای ایران نیز بیان کرد: فکر می کنم طی چند ماه گذشته این جمله را از زبان بسیاری از کارشناسان هنر هفتم شنیده ایم که سینمای ایران حال خوبی ندارد. اثر سینمایی های طنزی داریم که در گیشه موفق ظاهر شده اند و حضور این نوع اثر سینمایی ها نسبت به دیگر گونه های سینمایی چشمگیرتر است. طبیعی است که نمیتوان اثر سینمایی کمدی را از محصولات هنر هفتم حذف کرد اما با نگاه جامع تر می توان از این موضوع حرف زد که مخاطب ما به اثر سینمایی هایی از جنس دیگر هم نیاز دارد.
عسگری درباره خالی بودن گیشه از اثر سینمایی های اجتماعی گفت: تنوع آثار لازمه حیات طبیعی هنر هفتم است. در اکران های سال گذشته و امسال شاهد گیشه کم فروغ سینمای اجتماعی بودیم. می دانیم که اثر سینمایی هایی از این جنس علاقه مندان خاص خودش را دارد و البته موضوعات اجتماعی بسیاری است که می توان از طریق آنها در هنر هفتم طرح مساله کرد و در مورد آنها حرف بزنیم. هنر هفتم از ابزارهای مهم طرح مسایل اجتماعی است. سالها است که در عرصه اثر سینمایی کوتاه و مستند کار می کنم و با توجه به سابقه ای که در زمینه کار در حیطه مسایل اجتماعی و خانواده دارم، یکی از دغدغه های من صحبت در مورد مسایل و موضوعاتی است که در جامعه با آنها سرو کار داریم.
وی در پایان اظهار کرد: در این شرایط بخش خصوصی توان چندانی برای ادامه حیات ندارد. تهیه کننده و سرمایه گذار بخش خصوصی باید مدام به این موضوع فکر کند که باید فیلمی بسازد که هزینه های ساخت اثر سینمایی را برگرداند و البته انگیزه ای برای ساخت اثر سینمایی های بعدی داشته باشد. اگر به گیشه و اکران نگاه کنیم هم میتوان متوجه این موضوع شد که رغبت تهیه کننده بخش خصوصی به اکران اثر سینماییهایی با سویههای کمدی است که می تواند تا حدی بازگشت سرمایه را تضمین کند.
بهروز شعیبی، سازنده اثر سینمایی «آغوش باز» در مورد محورهای اصلی اثر سینمایی صحبت میکند. او در ابتدا شرح داد که اثر سینمایی سه روایت خیالی عاشقانه را در خود جای داده است و این ترکیب بازیگران به شکل متفاوتی در آن مشاهده میشود. محمدمهدی عسگری، مجری طرح و سرمایهگذار در اثر سینمایی اظهار میکند که وی معتقد است که ساخت اثر سینماییهایی با موضوعات اجتماعی و خانوادگی در کنار سرگرمی و کمدی میتواند تأثیر خوبی داشته باشد. او به این امر اشاره میکند که با کمبود فرهنگی در برخی زمینهها مواجه هستیم و هنر هفتم یکی از وسایل مهم برای بیان این مسائل است. علاوه بر این، وی تاکید میکند که در هر قالب رسانهای باید به مفهوم و محتوایی که اثر سینمایی بر اساس آن ساخته میشود، فکر کرد و تمرکز داشت. همچنین، عسگری درباره علاقه خود به اثر سینماییهای مرتبط با خانواده صحبت میکند و میگوید که این موضوعات در هنر هفتم تاکنون به خوبی بررسی و مورد توجه قرار نگرفتهاند. او علاقهمند است که در اثر سینماییهایی با موضوع خانواده و مسائل اجتماعی نقش داشته باشد. همچنین، او به اهمیت تنوع آثار در هنر هفتم اشاره میکند و میگوید که نباید اثر سینماییهای اجتماعی را رد کرد و به عنوان یکی از ابزارهای طرح مسائل اجتماعی در هنر هفتم باید به آن توجه کنیم. در پایان، عسگری به شرایط فعلی سینمای ایران و روند گیشه اثر سینماییها اشاره میکند و به ضرورت تنوع در آثار سینمایی و توجه به محتوا تاکید میکند.