وقتی صدا به نجات اثر سینمایی می‌آید: اهمیت نقش زیرنویس

وقتی صدا به نجات فیلم می‌آید/ از نقش زیرنویس غافل نشوید


در جشنواره بین المللی پویانمایی تهران، داور بخش سیفژ، مایکی کانتولا، به اهمیت صدا، روایت خیالی، و فضاسازی در اثار فیلمی اشاره کرد. او بیان کرد که عوامل مختلف مانند کیفیت تصویر و زیرنویس نیز در سنجش یک اثر سینمایی تأثیرگذار هستند. کانتولا با تجربه‌ای گسترده در آموزش میراث و رسانه برای کودکان و همچنین فعالیت‌های رسانه‌ای، اثر سینمایی‌سازی، و هنر تصویربرداری، به طراحی آثار با موضوعات متنوع فرهنگی و سلامتی خلاق پرداخته است. او در نهایت تأکید کرد که جشنواره پویانمایی تهران، با برنامه‌های گوناگون و حائز اهمیت از ۱۳ تا ۱۸ اسفند درحال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، مایکی کانتولا داور بخش سیفژ در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران که این روزها در ایران حضور دارد، درباره معیارهای داوری آثار حاضر در این جشنواره گفت: برای داوری آثار جشنواره تنها یک فاکتور مد نظر قرار نمی‌گیرد بلکه چندین فاکتور و عوامل مختلف کنار یکدیگر سنجیده می‌شوند. مثلا معمولا می‌گویند صدا ۵۰ درصد از یک اثر را تشکیل می‌دهد و در داوری‌ها نیز مدنظر قرار می‌گیرد اما من معتقدم صدا بخش مهمی از یک اثر است که در کنار کیفیت تصویری اثر سینمایی سنجیده می‌شود، برای مثال در اثر سینمایی‌های مستند که گاهی اوقات کیفیت تصویری خوبی ندارد، صدا نقش موثرتری در بیان مفاهیم مدنظر خواهد داشت. به اعتقاد من، صدا آن قدر نقش مهمی دارد که در برخی مواقع به فضاسازی و کلیت کمک می‌کند و به نجات اثر سینمایی می‌آید.

وی بیان کرد: برخی آثار بخش ملی جشنواره پویانمایی تهران را دیدم که بدون زیرنویس بودند و به همین دلیل برایم قابل فهم نبود، بنابراین زیرنویس نیز یکی از فاکتورهای مهم در سنجش یک اثر سینمایی است.

کانتولا، روایت خیالی و روایت یک اثر سینمایی را دیگر فاکتور مهم در داوری برشمرد و افزود: به اعتقاد من، «روایت خیالی» قلب یک اثر سینمایی است که در کنار موارد فنی و تکنیکی یک اثر سینمایی را می سازد.

این داور بخش سیفژ در پایان گفت: برخی اثر سینمایی‌ها نیز آن قدر از شخصیت‌پردازی و فضاسازی بسیار خوب برخوردار بودند که قلب من را به تپش درآوردند، یعنی در عین حالی که ممکن بود روایت خیالی خوبی نداشته باشند ولی فضاسازی عالی داشتند که سبب شد توجه من را بسیار جلب کند. در هر حال، اثر سینمایی‌های زیادی با تکنیک‌ها و روایت خیالی‌های مختلف دیدم که از تماشای آنها لذت بردم.

مایکی کانتولا فعال رسانه‌ای، اثر سینمایی‌ساز و هنر تصویربرداری است که برای مدتی طولانی تعداد زیادی کارگاه اثر سینمایی در فنلاند و خارج از آن در حیطه آموزش میراث و رسانه برای کودکان برگزار کرده است. وی همچنین به فعالیت در سازمان‌های رسانه‌ای متعدد، هنرستان‌ها و شرکت ملی صداوسیمای فنلاند به تدریس چگونگی ساخت آثار رسانه‌ای، مستند و انیمیشن پرداخته است.

در سال‌های اخیر بخش مهمی از آثار کانتولا به تنوع فرهنگی و سلامتی خلاق اختصاص داده شده و تعدادی از پروژه‌های او با موضوع انسانیت، میراث‌های مختلف، طبیعت و خوشبختی بوده‌اند. او همچنین نمایشگاه‌های متعددی در حوزه هنر تصویربرداری و آثار خلاقانه رسانه در فنلاند، بنین و ایرلند برگزار کرده است.

سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران هم‌چون دوره‌های گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز از ۱۳ تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.


داوری آثار در جشنواره پویانمایی تهران از چندین فاکتور و عوامل مختلف کنار یکدیگر سنجیده می‌شود، اما اهمیت بخشی که صدا و روایت خیالی به اثر می‌دهند بسیار بالا است. تاثیر صدا در بیان مفاهیم و فضاسازی اثر سینمایی بسیار مهم و برجسته است. همچنین زیرنویس در فهم یک اثر سینمایی بسیار مؤثر است و روایت خیالی قلب و اساس یک اثر سینمایی است. هنرمندانی مانند مایکی کانتولا با تنوع فرهنگی و تمرکز بر انسانیت و خوشبختی در آثار خود، توانسته‌اند توجه بسیاری را به خود جلب کنند. سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران با برگزاری در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز، تا مطالعات تاریخی ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *