آیا وزیر تولیدی از وضعیت بازار وسایل نقلیه کهیر نمیترسد؟
0 نظر
در این متن، وزیر تولیدی به وعدههای متعدد و متکرار خود در مورد بازرگانی بینالملل و ارائه خودروهای مالی و الکتریکی پایبند نبوده است و این وعدهها تاکنون اجرا نشدهاند. او از وضعیت ناپایدار بازار وسایل نقلیه در کشور بیاندهی نمیکند و تنها به صبر مردم توصیههایی میدهد. همچنین، عباس علیآبادی از زیاندهی شرکتهای خودروسازی نیز چشمپوشی میکند و به جای اتخاذ روابط حکومتیهای موثر برای بازار وسایل نقلیه، از افشای وعدههای بیپایان معاونان و حرفزنان مسئول بهره میجوید. این موضوع نشان دهنده نگرانیهای بزرگ و ناکارآمدی وزارت تولیدی از تنشهای بازار وسایل نقلیه در ایران است.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، عباس علیآبادی ۱۶ اسفندماه در حاشیه جلسه هیأت حکومت در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت آئیننامه بازرگانی بینالملل کارکردهها، گفته که «از شنیدن کلمه بازرگانی بینالملل خودروی دستدوم کهیر میزنم؛ شأن مردم ما خیلی بالاتر از این حرفهاست. معتقدم باید آنقدر شرایط را باز گذاشت که مردم خود [در بازار خودرو] تصمیم بگیرند و انتخاب کنند.»
علی آبادی در حالی اعلام میکند که از شنیدن کلمه بازرگانی بینالملل خودروهای کارکرده کهیر زده که از مهر ماه سال جاری تاکنون هر بار که رسانهای از تیم مالی حکومت و شخص خود علی آبادی جویای سرنوشت آئین نامه بازرگانی بینالملل این خودروها شده، جز عبارت “به زودی ابلاغ میشود” چیز دیگری نشنیده است.
وزیر صمت از شنیدن وظایف پشتگوش افتاده کهیر میزند اما سوال اینجاست که وقتی افسار قیمتها در بازار وسایل نقلیه رها شده و عملاً سازماندهی بازار به دست دلال افتاده به شکلی که دیگر هیچ خودرویی در بازار ایران زیر ۴۰۰ میلیون تومان نیست و مردم از خرید خودروهای ساخت و ساز داخلِ دست دوم هم عاجز شدهاند، کهیر نمیزند؟
آیا وزیر صمت از تکرار وعدههای بی شمار وزارتخانه تحت مدیریتش در مورد بازرگانی بینالملل وسایل نقلیه اعم از نو و برقی کهیر نمیزند؟ اگر علی آبادی سری به آرشیو رسانهها بزند با فهرستی از وعدههای معاونان و البته شخص خودش مواجه میشود که در هر مصاحبه سعی کردهاند با خبردرمانی، بازار وسایل نقلیه را سازماندهی کنند.
از جمله این وعدهها که بارها هم تکرار شد، وعده بازرگانی بینالملل ۲۰۰ هزار خودروی برقی تا پایان سال جاری بود و حالا فقط ۱۰ روز تا اتمام ۱۴۰۲ باقی مانده و هنوز خبری از اجرای این وعدهها نیست.
اگرچه به نظر میرسد علی آبادی به بازرگانی بینالملل خودروهای بنزینی نو هم اعتقاد چندانی ندارد اما با توجه به اینکه طی ۲ سال اخیر وزارت تحت امرش وعدهها ی بی شماری مبنی بر بازرگانی بینالملل ۲۰۰ هزار وسایل نقلیه تا پایان سال، بازرگانی بینالملل انبوه خودروی خارجی از خرداد ۱۴۰۲ به این سو، تنظیم بازار با تزریق خودروهای وارداتی و… داده است، آیا آقای وزیر از عدم تحقق این وعدهها کهیر نزده است؟
علی آبادی طی نیمه دوم امسال هر بار در برابر پرسشی در مورد وضعیت بازار وسایل نقلیه صراحتاً تاکید کرده که “مردم برای خرید وسایل نقلیه عجله نکنند و صبور باشند زیرا وضعیت بهتر میشود”، حال اگر وزیر صمت سری به بازار وسایل نقلیه بزند و قیمتها را بشنود کهیر نخواهد زد؟ همان پاییز که وزیر مردم را تشویق به صبوری میکرد قیمت وسایل نقلیه میانگین ۵ تا ۳۰ درصد کمتر از زمان حاضر بود.
آقای وزیر از معطلی بیش از یک ساله متقاضیان خرید خودروی وارداتی که اسفند پارسال ۵۰۰ میلیون تومان مسدود کردند، کهیر نمیزند؟
وعده عرضه خودروهای مالی چطور؟ آیا آقای وزیر از عدم تحقق این وعده که به خودی خود توانست مدتی بازار را آرام هم نگه دارد، کهیر نمیزند؟
علی آبادی از وضعیت زیاندهی خودروسازان داخلی کهیر نمیزند؟ زیانی که طی ۹ ماهه امسال به بیش از ۱۷۴ هزار میلیارد تومان رسید و عملاً شرکتها را در مرز ورشکستگی قرار داده است.
وزیر صمت اگر چند روز در بازار وسایل نقلیه حضور یابد و صحبت خریداران و فروشندگان را بشنود. در لا به لای این صحبتها قطعاً متوجه میشود که به دلیل بالا بودن غیرمنطقی قیمت وسایل نقلیه در بازار ایران که هیچ همخوانی ای با قدرت خرید ندارد، چه میزان تقاضای انباشت شده وجود دارد.
البته قطعاً وزیر بهتر از ما میداند که بالغ بر ۲ میلیون تقاضای انباشت شده وجود دارد و این تقاضاها نیز به دلیل قیمت نجومی وسایل نقلیه در ایران شکل گرفته است.
بنابراین اگر آقای وزیر به این مسائل واقف باشد قطعاً متوجه میشود آن کسی که از شنیدن وعدههای بی سرانجام و آشفته بازار وسایل نقلیه کهیر زده، مردم هستند و وزارت صمت به جای کهیر زدن باید به صورت دقیق برنامه ریزی و روابط حکومتی گذاری کند تا این آشفتگی بیشتر از این نشود.
متن بحثی درباره وضعیت بازار وسایل نقلیه و عدم اجرای وعدههای وزیر صمت در زمینه بازرگانی بینالملل خودروها و عرضه خودروهای مالی است. وضعیت مالی خودروسازان داخلی و زیاندهی آنها نیز به طرح گذاشته شده است. این متن نشان میدهد که با وجود اینکه وزارت صمت ادعاهای زیادی درباره سازماندهی بازار وسایل نقلیه دارد، اما عملاً اجرای این ادعاها موجب آشفتگی و نارضایتی مردم شده است. از جمله وعدههای وزارت صمت، بازرگانی بینالملل ۲۰۰ هزار وسایل نقلیه برقی تا پایان سال جاری است که هنوز اجرا نشده است و به نظر میرسد که این وعدهها نه تنها اجرا نمیشوند، بلکه برعکس تاثیر منفی بر وضعیت بازار دارند.