کاهش ۴۶ درصدی در بازرگانی بین‌الملل برنج خارجی رخ داد.

واردات برنج خارجی ۴۶ درصد کاهش یافت


وزیر جهاد سازندگی اعلام کرد کشور باید به سوی خودکفایی در ساخت و ساز گندم، شکر، جو، برنج و پنبه برود. این محصولات جز اقلامی هستند که حکومت خرید آنها را تضمین می‌کند. در مورد برنج نیز به اهمیت این محصول و تلاش برای خودکفایی در زمینه ساخت و ساز آن اشاره شده است. برنج ایرانی به قیمت بالایی دسترسی دارد و حجم بالای ساخت و ساز در داخل کشور سبب شده بازرگانی بین‌الملل آن محدود شود. در ۸ ماهه نخست سال جاری، حجم بازرگانی بین‌الملل برنج نسبت به سال قبل کاهش ۴۶ درصدی و ارزش آن کاهش ۴۸ درصدی را نشان داده است. به طور کلی، بازرگانی بین‌الملل برنج در راستای حمایت از کشاورزان و ساخت و ساز داخل کشور کاهش یافته است. البته تأمین امنیت غذایی کشور همچنان نیاز به ساخت و ساز و بازرگانی بین‌الملل برنج را دارد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، گندم، شکر، جو، برنج و پنبه جز ۵ محصول استراتژیک است که وزیر جهاد سازندگی اعلام کرد باید کشور به سوی خودکفایی آن پیش برود. این محصولات جز اقلامی است که از سوی حکومت خرید آنها تضمینی انجام می‌شود.

برنج پس از گندم یکی از محصولات پرمصرف در ایران بوده و در این محصول سالانه به حدود ۳ میلیون تن برنج نیاز است. از این میزان ۲ میلیون تن در داخل ساخت و ساز و باقی وارد می‌شود. وزیر پیشین وزارت جهاد زراعت در کنار حرکت به سوی خودکفایی گندم، عنوان کرده بود این امر برای دومین محصول پرمصرف کشور یعنی برنج نیز در حال پیگیری است. به گفته وی، با زهکشی اراضی زراعت و افزایش بهره‌وری در ۳ استان شمالی کشور و افزایش یک میلیون تنی ساخت و ساز، خودکفایی در این محصول نیز قابل تحقق است.

برنج ایرانی قیمت بالایی دارد به طوری که در نیمه نخست سال هر کیلو برنج هاشمی بین ۱۱۵ تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شده بود. بیش از ۵۰ درصد از برنج کشت سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ دپو شد و به فروش نرفت. خطر فاسد شدن محصول اعم از حشره گذاشتن و آرد شدن برنج سبب شد تا قیمت برنج ایرانی کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در آبان برنج خارجی درجه یک با ۴.۶ درصد و شیرینی خشک با ٢.٧ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به برنج ایرانی درجه یک با ٣.٢- است. این آمار در آذر ١.٧- درصد نسبت به ماه قبل بود.

کاهش سهم بازرگانی بین‌الملل

حجم بالای برنج در داخل سبب شده تا بازرگانی بین‌الملل با محدودیت بیشتر انجام شود. سید روح الله لطیفی، سخنگو کمیسیون توسعه بازرگانی خانه تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی ایران درباره آمار بازرگانی بین‌الملل برنج در ۸ ماهه نخست سال به مهر گفت: در ۸ ماهه نخست سال ۷۲۶ هزار و ۵۹۰ تن انواع برنج به ارزش ۸۵۳ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۱۹۹ دلار وارد کشور شده است. ا ین آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۴۶ درصد و ارزشی ۴۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به سازماندهی و تنظیم بازار افزود: بازرگانی بین‌الملل در راستای حمایت از کشاورزان و ساخت و ساز داخل نصف شده است.

لطیفی با بیان اینکه برنج به اندازه کافی در کشور موجود است، تصریح کرد: ذخیره مناسب برای محصولات استراتژیک از جمله برنج انجام شده و ساخت و ساز و بازرگانی بین‌الملل مکمل هم برای تأمین امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود.


این متن نشان می‌دهد که گندم، شکر، جو، برنج و پنبه از محصولات استراتژیک کشور هستند که باید به سوی خودکفایی در ساخت و ساز آن‌ها پیش رفت. برنج، یکی از محصولات پرمصرف در ایران است و سالانه نیاز به ساخت و ساز حدود ۳ میلیون تن برنج داریم که از آن به تنهایی ۲ میلیون تن در داخل ساخت و ساز می‌شود و مابقی وارداتی است. در حال حاضر، به سوی خودکفایی در ساخت و ساز برنج نیز پیش رفته و با افزایش بهره‌وری و ساخت و ساز یک میلیون تنی برنج و بازسازی اراضی زراعت در استان‌های شمالی، خودکفایی در این محصول قابل تحقق است. قیمت بالای برنج ایرانی و خطر فاسد شدن محصول از عواملی است که سبب کاهش قیمت برنج ایرانی شده است. در آخرین گزارش مرکز آمار ایران، قیمت برنج خارجی افزایش بیشتری نسبت به مراحل قبلی داشته و قیمت برنج ایرانی کاهش یافته است. با این حال، حجم بالای برنج در داخل کشور سبب شده تا بازرگانی بین‌الملل با محدودیت بیشتری انجام شود و حجم بازرگانی بین‌الملل برنج نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. برنج به اندازه کافی در کشور موجود است و به منظور تأمین امنیت غذایی کشور، ساخت و ساز و بازرگانی بین‌الملل آن تنظیم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *