هیچ اثری بدون دریافت مجوز از ساترا منتشر نخواهد شد.
0 نظر
در یک نشست با عنوان “نقد و بررسی نظام تنظیمگری شبکه نمایش خانگی در ایران” که توسط سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) برگزار شد، محمد حسامپور معاون پایش و نظارت ساترا مطرح کرد که مقررات مطبوعات نمیتواند به عنوان یک مقررات مورد استناد نهاد تنظیمگر صوت و تصویر فراگیر قرار بگیرد. او همچنین بیان کرد که در تنظیمگری باید تمامی جوانب و زمینهها مورد ارزیابی قرار گیرد و شورای عالی تحول اساسی فرهنگی نیز وارد حوزه تنظیمگری شده است. وی تاکید کرد که تولیدات بومی در مقابل تولیدات غیر بومی باید ارجحیت داشته باشد و استانداردسازی فرهنگی بین تولیدات رسانههای مختلف ارتقا یابد. همچنین مصوبه شورای عالی تحول اساسی فرهنگی باعث تثبیت نقش نهاد تنظیمگر شده است و اکنون هیچ اثری بدون مجوز از ساترا ساخت و ساز یا منتشر نمیشود.
به گزارش دیجیاتور به نقل از ارتباطات سازمانی سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، روز گذشته شنبه ۲۳ دی، چهارمین نشست «نقد و بررسی نظام تنظیمگری شبکه نمایش خانگی در ایران» با حضور محمد حسامپور معاون پایش و نظارت ساترا در محل اندیشکده ژرفا برگزار شد.
حسامپور در این نشست با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه مقررات مطبوعات میتواند بهعنوان یک مقررات مورد استناد نهاد تنظیمگر صوت و تصویر فراگیر قرار بگیرد، گفت: برخی مواقع مسؤولان مختلف دستگاهها اینگونه میگویند که مقررات مطبوعات میتواند در تنظیمگری تمامی تولیدات رسانهای نقشآفرین باشد اما این بیان اشتباه است زیرا مقررات مطبوعات صرفا برای رسانههای مکتوب و خبرگزاریها نگاشته شده و هیچ تعریف و مرجعیتی در حوزه رسانههای دیداری و تصویری ندارد.
وی در ادامه بیان کرد: در تنظیمگری باید این نکته را در نظر گرفت که نهاد تنظیمگر نمیتواند صرفا به یک بخش از تولیدات بستر نرمافزاریها ورود داشته باشد و آنها را فقط از یک منظر ارزیابی کند بلکه باید تمامی جوانب و زمینهها مورد ارزیابی قرار بگیرد؛ بههمین منظور شورای عالی تحول اساسی فرهنگی به موضوع تنظیمگری با هدف ایجاد همگرایی لازم در این حوزه ورود کرده است.
معاون نظارت و پایش ساترا در پاسخ به اینکه آیا ورود شورای عالی تحول اساسی فرهنگی میتواند با نقش شورای عالی فضای مجازی تزاحم ایجاد کند، گفت: تلقی بنده این است که نقشی که به شورای عالی تحول اساسی فرهنگی داده شده است به جهت نقش و وظایف فرهنگی تولیدات صوت و تصویر فراگیر بوده است کما اینکه در جلسات این شورا، نمایندگان شورای عالی فضای مجازی نیز حضور دارند و اینگونه نیست که مصوبات بهصورت غیر هماهنگ اتخاذ شود بلکه دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در جلسات و تصمیمگیریها یکی از اعضای اصلی است. بنابراین نگاه کشور این است که مساله اساسا یک امر فرهنگی است و از این جهت نقش شورای عالی تحول اساسی فرهنگی در تنظیمگری پررنگ شد.
حسامپور با اشاره به دوگانه منافع مالی و چهارچوبهای فرهنگی در تولیدات بستر نرمافزاریها افزود: در الگوی مد نظر کشور ما با مقتضیات فرهنگی و جامعهشناسانه ویژهای که دارد چند فرض اساسی و اصلی در تنظیمگری مد نظر ساترا لحاظ شده است، اولا از آن جهت که محتوای بومی اثرگذاری بیشتری بر مخاطب ایرانی دارد و با توجه به اصل مجاورت فرهنگی، به این معنا که مردم با محتوای بومی ارتباط بیشتری برقرار میکنند، در قواعد تنظیمگری به گسترش و توسعه محتوای بومی در مقابل محتوای غیر بومی توجه ویژه شده است. بنابراین بستر نرمافزاریها باید به این مساله توجه داشته باشند که یک راهبرد اصلی کشور در حوزه نمایش خانگی، پررنگ کردن تولیدات داخلی است نه ارجحیت دادن به تولیدات غیر بومی. بنابراین وظیفه نهاد ناظر در کنار امر نظارت، تسهیلگری تولیدات داخلی و بومی است.
وی اضافه کرد: ثانیا ما باید به سمت استانداردسازی فرهنگی حرکت کنیم؛ در واقع مخاطب باید با یک استاندارد فرهنگی واحد مواجه شود، یعنی نباید اینگونه به نظر برسد که در تولیدات تلویزیونی یک نوع سبک زندگی و میراث تبلیغ میشود، در هنر هفتم شکلی دیگر و در تولیدات بستر نرمافزاریها نیز با یک استاندارد دیگر آثار ساخته و اکران میشوند. بنابراین در ساترا به سمت استانداردسازی فرهنگی بین تولیدات رسانه های مختلف حرکت کردیم.
حسامپور افزود: قبل از مصوبه شورای عالی تحول اساسی فرهنگی، گاهی اوقات گفته میشد تولیدات با یک بلاتکلیفی در مرجع صدور مجوز مواجه هستند. گاهی هم عدم صراحت در حوزه روابط حکومتیگذاری و مقرراتگذاری امکانی را فراهم کرده بود تا برخی چانهزنیها و گفتگوهای دیپلماتیک و فشارها بر فرایند صدور مجوز اثرگذار باشد. اما بعد از مصوبه شورای عالی تحول اساسی فرهنگی، به جهت تثبیت نوع ارتباط بین ساترا و بخش خصوصی، فرایندهای مجوزگیری چه در حوزه تولیدات و چه در حوزه انتشار به رسمیت شمرده شد و به رغم آنکه در سال گذشته برخی محصولات بدون مجوز ساخت و ساز و یا توزیع میشدند، امروز هیچ اثری از هیچ رسانهای بدون اخذ مجوز از ساترا ساخت و ساز یا منتشر نمیشود.
وی در ادامه تاکید کرد: اکنون شاهد هستیم که مرجعیت نهاد تنظیمگر تثبیت و مورد قبول تمام بازیگران قرار گرفته است. البته فراموش نکنیم که در سالهای نه چندان دور در گذشته با وجود اینکه نهادهای مختلفی در امر تنظیمگری ادعا داشتند، اما عملا هیچ نظارتی انجام نمیشد. بنابراین در قدم اول باید به سمت تثبیت جایگاه تنظیمگری حرکت کنیم.
با توجه به نشست چهارمین نقد و بررسی نظام تنظیمگری شبکه نمایش خانگی در ایران که با حضور محمد حسامپور، معاون پایش و نظارت ساترا در اندیشکده ژرفا برگزار شد، مشخص شد که مقررات مطبوعات فقط برای رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها نگاشته شده و هیچ تعریف و مرجعیتی در حوزه رسانه های دیداری و تصویری ندارد. بر اساس نقشی که به شورای عالی تحول اساسی فرهنگی داده شده است، این شورا همچنین در جلسات خود نمایندگان شورای عالی فضای مجازی را نیز دعوت کرده است. هدف اصلی تنظیمگری در ساترا، تسهیلگری تولیدات داخلی و بومی است و محتوای بومی در قواعد تنظیمگری باید توجه ویژهای داشته باشد. بعد از مصوبه شورای عالی تحول اساسی فرهنگی، فرایندهای مجوزگیری در حوزه تولیدات و انتشار به رسمیت شمرده شده است و هیچ اثری بدون اخذ مجوز از ساترا ساخت و ساز یا منتشر نمیشود. نهاد تنظیمگر همچنین توسط تمام بازیگران قبول و تثبیت شده است. بنابراین، اولین گام برای تنظیمگری صحیح، تثبیت جایگاه تنظیمگر است.