تمامی برنامه‌های تلویزیونی استاندارد شبکه نمایش خانگی راهبردی بین‌المللی ندارند.

همه آثار شبکه نمایش خانگی استاندارد پخش بین‌المللی ندارند


در این متن، سلیم غفوری، قائم‌مقام معاون سیمای صدا و سیما، در حاشیه نمایشگاه “رصتا” درباره برگزاری دومین دوره این نمایشگاه و اهداف آن صحبت می‌کند. او اشاره می‌کند که در این نمایشگاه برخی از رسانه‌های برخط مثل IPTV و وی‌اودی‌ها، برخی برنامه تلفن همراه‌ها، پایگاه‌ها و خبرگزاری‌ها حضور دارند و نمایشگاه به طور کلی به بلوغ خود می‌رسد. غفوری همچنین درباره فروش خارجی آثار نمایش خانگی و ارزآوری برای کشور صحبت می‌کند و می‌گوید ما باید استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنیم و به پیش فرض‌های ما در طراحی و ساخت و ساز آثار توجه کنیم تا بتوانیم در بازار بین‌المللی حضور داشته باشیم و هر دو نفع میراث ما را معرفی کنیم و در چرخه مالی منافعمان را افزایش دهیم. در پایان، غفوری به این موضوع اشاره می‌کند که ساترا می‌تواند تنظیم کننده و تسهیل کننده برای فروش خارجی سریال‌های ایرانی به کشورهای دیگر باشد.

سلیم غفوری قائم‌مقام معاون سیمای صدا و سیما در حاشیه نمایشگاه «رصتا» درباره برگزاری دومین دوره نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و اهداف آن به خبرنگار دیجیاتور گفت: در نمایشگاه «رصتا» رسانه‌هایی که از بستر فضای مجازی برای انتشار محتوا استفاده می‌کنند حضور دارند؛ از جمله‌های رسانه‌های برخط یعنی IPTV و وی‌اودی‌ها، برخی برنامه تلفن همراه‌ها، پایگاه‌ها و خبرگزاری‌ها حضور دارند. قطعا نمایشگاه امسال از اولین دوره آن بهتر است و به مرور «رصتا» به بلوغ خود می‌رسد. نمایشگاه محلی برای عرضه فعالیت و توانمندی‌ها و گسترش بازار خود به مخاطبان است.

غفوری درباره فروش خارجی آثار نمایش خانگی و ارزآوری برای کشور گفت: البته عرصه بین‌المللی سازوکار خود را می‌طلبد. الان خیلی از کارهای ساخت و ساز شده بر اساس استانداردهای بین‌المللی نیست. از طرفی، شرکت‌ها و موسساتی که وظیفه اصلی‌شان فروش و معرفی محصولات بین‌المللی است، باید بستر نرم‌افزاری‌ها و شبکه‌های بین‌المللی را بشناسند، بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و اثر را ارائه دهند.

قائم‌مقام معاون سیمای صدا و سیما افزود: طبعا باید برای حضور در بازار بین‌الملل یکسری شاخص‌ها در ساخت و ساز رعایت شود. اگر ما می‌خواهیم یک سریال یا یک اثر سینمایی در بازار بین‌الملل و خارج از مرزهای ما حضور داشته باشد، باید بدانیم براساس پیش فرض‌های خودمان اثر نسازیم. از آنجایی که مخاطب بین‌المللی با پیش فرض‌های ذهنی ما یا تاریخمان آشنا نیست، متوجه قصه نخواهد شد. این عوامل از مرحله طراحی و ساخت و ساز گرفته تا عرضه باید درنظر گرفته شود.

به گفته وی، اگر ما بتوانیم آثاری ساخت و ساز کنیم، که در بازار بین‌المللی حضور داشته باشد، هم میراث‌مان را معرفی کردیم و هم در چرخه مالی کمک‌کننده است.

غفوری در پاسخ به این پرسش که ساترا نمی‌تواند به مقوله واسطه‌گری برای بازارهای بین‌المللی ورود کند؟ توضیح داد: ساترا نهاد تنظیم‌گر است و قرار نیست فروش و معرفی محصولات کند. این نهاد می‌تواند تنظیم‌گری و تسهیل‌گری کند، تا سریال‌های ما مثلاً در کشورهای اسلامی مانند پاکستان، اندونزی، ترکیه حتی برخی کشورهای اروپایی و غربی عرضه شود. آن شرکت واسط نمی‌تواند ذیل ساترا باشد. ساترا می‌تواند تسهیل‌گر و کمک‌کننده آن شرکت باشد.


برگزاری دومین دوره نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و اهداف آن در نمایشگاه “رصتا” مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این نمایشگاه، رسانه‌ها و پایگاه‌های برخط از جمله IPTV و وی‌اودی‌ها حضور دارند. نمایشگاه “رصتا” به بلوغ خود می‌رسد و برای عرضه فعالیت و توانمندی‌ها و گسترش بازار خود به مخاطبان است.
فروش خارجی آثار نمایش خانگی و ارزآوری برای کشور نیازمند استانداردهای بین‌المللی است. شرکت‌ها و موسسات با نیاز به فروش و معرفی محصولات بین‌المللی باید با شبکه‌ها و بستر نرم‌افزاری‌های بین‌المللی ارتباط برقرار و اثر خود را ارائه دهند. توجه به شاخص‌ها در ساخت و ساز آثار برای حضور در بازار بین‌الملل لازم است. با ساخت و ساز آثار قابل قبول در بازار بین‌الملل، میراث کشور معرفی و در چرخه مالی نیز کمک می‌کند.
ساترا نمی‌تواند به مقوله واسطه‌گری برای بازارهای بین‌المللی ورود کند، اما می‌تواند به عنوان یک تنظیم‌گر و تسهیل‌گر عمل کند تا سریال‌ها در کشورهای مختلف به فروش برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *