الزام به محافظت نمی‌کنند.

«هملت» به دنبال انتقام است/ مدیران استانی ریالی حمایت نمی‌کنند

0 نظر


نمایش «سایلنت هملت، سایلنت» اثری است که اقتباسی از هملت شکسپیر است و در جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر اجرا شده است. این نمایش حاکی از این است که هملت از تمام تردیدهایش گذشته و به انتقام خون تکیه کرده است. مرگ نیز به عنوان یک شخصیت جداگانه در نمایش حضور دارد و مرگ را به عنوان چیزی نزدیک به انسان معرفی می‌کند. روند ساخت و ساز این نمایش از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و به همراهی ۳۱ بازیگر در تیر ۱۴۰۲ اجرا شده است. برای ساخت و ساز این نمایش هزینه‌های بالایی صرف شده و تمام هزینه‌ها به صورت شخصی تقبل شده است. همچنین، شرایط مکان اقامت گروه‌ها در جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر به نظر کارگردان مناسب نیست. هارونی نیز از پیگیری‌ها برای اجرای عمومی این نمایش در تهران گفته است.

میلاد هارونی کارگردان نمایش «سایلنت هملت، سایلنت» از اهواز که روزهای هفتم و هشتم چهل و دومین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر در بخش مسابقه صحنه نمایش ایران، در سالن اصلی مجموعه صحنه نمایش شهر اجرا می‌شود، درباره موضوع این اثر نمایشی به خبرنگار دیجیاتور گفت: نمایش «سایلنت هملت، سایلنت» اقتباسی از هملت شکسپیر است و کلیت موضوع این است که هملت از تمام تردیدهایش گذشته و برای خونخواهی و انتقام آمده است. روایت خیالی از انتقام‌جویی هملت شروع می‌شود. شخصیت مرگ در کار من اضافه شده است و به مخاطب در راستای اتفاق روایت خیالی گوشزد می‌کند که مرگ از رگ گردن به انسان نزدیک‌تر است.

وی درباره دغدغه موجود برای اقتباس از «هملت» ویلیام شکسپیر، اظهار کرد: از میان آثار شکسپیر «هملت» را بیشتر از همه دوست دارم و نیت بر این بود که نگاه متفاوتی به این اثر داشته باشیم.

هارونی درباره روند ساخت و ساز این اثر نمایشی توضیح داد: نگارش متن توسط نسیم عسگری و طراحی‌های اولیه کارگردانی از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ آغاز شد اما تمرین‌ها را با حضور ۳۱ بازیگر از اول تیر ۱۴۰۲ شروع کردیم. سپس به مدت ۵ شب در اهواز نمایش را روی صحنه بردیم.

کارگردان «سایلنت هملت، سایلنت» درباره چالش‌های مالی موجود برای ساخت و ساز این اثر نمایشی، تاکید کرد: تمام هزینه‌های ساخت و ساز نمایش به صورت کاملاً شخصی پرداخت شد و متأسفانه از هیچ جایی ریالی حمایت نشدیم. حتی هزینه مسافرت گروه را هم به جشنواره منطقه‌ای و هم جشنواره صحنه نمایش فجر، خودم متقبل شدم. متولیان فرهنگی و هنری استان هیچ حمایتی نمی‌کنند و وقتی به آن‌ها مراجعه کردیم به ما گفتند مگر صحنه نمایش به ما مربوط می‌شود که از آن حمایت کنیم. برای اجرای عموم هم حمایتی نمی‌کنند و حتی پول سالن را هم که متعلق به خودشان است از ما می‌گیرند و پول کرایه نور و امکانات دیگری را هم که سالن ندارد، ما پرداخت می‌کنیم.

وی درباره شرایط برگزاری چهل و دومین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر نیز تصریح کرد: متأسفانه وضعیت مکان اقامت گروه‌ها در جشنواره چهل و دوم صحنه نمایش فجر اصلاً مناسب نیست. وقتی وارد لابی هتلی که در آن مکان اقامت داریم، می‌شویم گویی وارد فضایی کارگاهی شده‌ایم که در آن کارهای بنایی و ساخت و ساز انجام می‌شود. شیوه دادن کارت هدیه برای تهیه خورد و خوراک گروه نیز شیوه‌ای عجیب است که برای اولین بار شاهد آن هستیم.

هارونی درباره وضعیت اجرای عمومی این اثر در تهران، اظهار کرد: پیگیری‌ها را برای اجرای عمومی در سالن اصلی صحنه نمایش شهر انجام داده‌ایم و تلاش می‌کنیم در تهران اجرای عمومی داشته باشیم.

عکس از کیارش مسیبی است.


نمایش «سایلنت هملت، سایلنت» در جشنواره صحنه نمایش فجر اجرا می‌شود.
این نمایش اقتباسی از هملت شکسپیر است.
هارونی نیت داشت که نگاه متفاوتی به هملت داشته باشیم.
تمرین‌ها برای اجرای این نمایش از سال ۱۴۰۲ آغاز شده است.
تمام هزینه‌های ساخت و ساز نمایش به صورت شخصی پرداخت شده است.
به گروه هیچ حمایتی از طرف متولیان فرهنگی و هنری استان صورت نگرفته است.
شرایط مکان اقامت گروه‌ها در جشنواره صحنه نمایش فجر مناسب نیست.
وضعیت اجرای عمومی این اثر در تهران در دست پیگیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *