نیاز به ۲۵ هزار همت برای تکمیل پروژه های ریلی در حال اجراست

نیازمند ۲۵ هزار همت برای تکمیل پروژه‌های فعلی ریلی


در نشست تخصصی چالش‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی، مدیرعامل شرکت طرح هفتم اظهار داشته است که برنامه‌ریزی مالی اختصاص‌یافته به حمل‌ونقل ریلی با سند و قوانین مطابقت ندارد. او اعلام کرده است که در کشور ۱۵ هزار کیلومتر ریل داریم و ۳۰۰۰ کیلومتر در دست ساخت قرار دارد. همچنین تاکید کرده است که برای پروژه‌های ریلی، ۲۵ هزار همت می‌توان تمام کرد و امسال برنامه‌ریزی مالی کشور ۴۹۹۴ همت است که برای بزرگراه و ریل، ۳۳ همت از منابع عمومی حکومت اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، علیرضا فندرسکی مدیرعامل شرکت طرح هفتم امروز (۲۹ بهمن‌ماه) در نشست تخصصی چالش‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی، گفت: در روابط حکومتی‌های کلی نظام درباره حمل‌ونقل، به ترانزیت ریلی تاکید کرده و ۱۰ سال پیش این روابط حکومتی‌ها ابلاغ شده است. با وجود این، هنوز در حمل‌ونقل ریلی ۸.۵ همت برنامه‌ریزی مالی داریم و برنامه‌ریزی مالی بخش بزرگراه‌ای ۱۷ همت است. البته مقصود ما کم کردن برنامه‌ریزی مالی بخش بزرگراه‌ای نیست، بلکه این است که با وجود تاکید بر توسعه ترانزیت ریلی، برنامه‌ریزی مالی کافی اختصاص پیدا نکرده است.

مدیرعامل شرکت طرح هفتم با بیان اینکه برنامه‌ریزی مالی اختصاص‌یافته به حمل‌ونقل ریلی با سند و قوانین مطابقت ندارد، گفت: در سند ملی آوایش سرزمینی، نکات مهمی در حوزه حمل‌ونقل گفته شده؛ در سند آمایش مراکز لجستیک افزایش سهم حمل نقل ریلی مطرح شده؛ در سند راهبردی هم به این موضوع تاکید شده است؛ در طرح جامع حمل‌ونقل کشور، ما به‌دنبال یک حمل‌ونقل هوشمند، ایمن، سازگار با اکوسیستم و متعامل با تعاملات منطقه هستیم و در آن افزایش سهم ترانزیت ریلی آمده است.

فندرسکی اظهار کرد: در حال حاضر در کشور ۱۵ هزار کیلومتر ریل داریم و ۳۰۰۰ کیلومتر در دست ساخت قرار دارد، از طرفی در کشور ۵۰۰۰ پروژه نیمه‌تمام ملی داریم و ۹۵ هزار پروژه نیمه‌تمام استانی؛ اما پروژه‌های ریلی را با ۲۵ هزار همت می‌توان تمام کرد. در پیوست مقررات ۱۴۰۲، ۴۱ طرح ساخت ریل و دوخطه کردن ترانزیت ریلی داریم که طبق پیوست مقررات، ۲۱۴ همت برای ساخت و برای برقی کردن ۴۳ همت نیاز است.

وی در پایان تصریح کرد: امسال برنامه‌ریزی مالی کشور ۴۹۹۴ همت است و برای بزرگراه و ریل، ۳۳ همت از منابع عمومی حکومت اختصاص دادیم برای اینکه پروژه‌های پیوست را بسازیم. این در حالی است که ما درمجموع ۵۰ پروژه ریلی در کشور داریم که در شرایط فعلی ۲۵ هزار همت، منابع مالی نیاز دارد که این عدد مختص سال جاری است و با توجه به شرایط ارزی و تورمی، در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد.


نتیجه مطلوب این است که بخش ترانزیت ریلی در کشور با مشکلات مالی جدی روبرو است و برنامه‌ریزی مالی اختصاصی به آن، با سند و قوانین مطابق نیست. افزایش سهم ترانزیت ریلی و پایان دادن به پروژه‌های نیمه‌تمام از دیگر اهداف این بخش است. این بخش نیاز به یک برنامه‌ریزی مالی کافی و مناسب دارد و برای اتمام پروژه‌های ریلی نیاز به منابع مالی بیشتری دارد که با توجه به شرایط مالی، این نیاز در آینده بیشتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *