ما به طرح‌های جسور و خلاق نیازمندیم / دستیابی به تاثیر فرشچیان

نیازمند طرح‌های جسور و خلاق هستیم/ رسیدن به تاثیر فرشچیان


متن فوق درباره استفاده از هنرهای تجسمی در مصارف روزانه و اهمیت آن در زمینه‌های مختلفی مانند بسته‌بندی محصولات، طراحی لباس و معماری صحبت می‌کند. این پژوهش به موضوع مهمی در این عرصه، یعنی توجه و علاقه هنرمندان به میراث و آثار خلاقانه ایرانی اسلامی می‌پردازد و نکاتی را در این رابطه مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. هدایتی، هنرمند طراح و نمادشناسی، درباره عدم تمرکز کافی بر عناصر ملی و اسلامی در طرح‌ها صحبت می‌کند و بر اهمیت استفاده از این عناصر در حفظ اصالت و غنا در هنرهای کاربردی تأکید می‌کند. او همچنین به تأکید بر استفاده از ایده‌های خلاقانه و جسورانه در ساخت و ساز طراحی‌های جدید و انتقال هنرمندی به عملگرا پرداخته و نقش هنرهای تجسمی در تولیدی پوشاک را برجسته می‌کند. در پایان، او نقش استاد محمود فرشچیان را در توسعه هنرهای کاربردی ایرانی و احیا نقاشی ایرانی برجسته می‌کند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، یکی از موضوعاتی که در هنرهای تجسمی کاربردی اهمیت دارد، استفاده از این هنرها در مصارف روزانه آدمی است. هنرهای تجسمی از این حیث خیلی پرکاربرد است؛ از جلوه‌های بصری و زیبایی شناسی در نگاه مخاطبان و بسته‌بندی محصولات خوراکی و پوشاک گرفته تا طراحی لباس، معماری و هنرهای تزیینی، همگی هنرهای تجسمی هستند که هر هنرمند به فراخور هنری که دارد، از آن‌ها بهره می‌گیرد. از جمله موضوعات مهم در این عرصه توجه هنرمندان هنرهای کاربری و تزیینی و طراحان لباس به این است که چه میزان در آفرینش‌های هنری خود به میراث و آثار خلاقانه ایرانی اسلامی توجه و علاقه نشان می‌دهند، چرا که گاهی این موضوع مغفول واقع می‌شود. در همین زمینه با ریحانه هدایتی هنرمند طراح و نگارگر درباره مهجوریت نقش مایه‌ها و عناصر ملی، بومی و اسلامی در طرح‌های هنرمندان گفت‌وگو کردیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

هدایتی درباره دلایل کم‌رنگ بودن عناصر ملی و اسلامی در عرصه هنرهای کاربردی و تزیینی به خبرنگار دیجیاتور گفت: علاقه بسیاری به نمادهای ایرانی و استفاده از آن‌ها در طرح‌هایم دارم البته نه طرح‌های اسلیمی که معروف‌ترین آن‌ها بته‌جقه است. درست است که این نماد اسلیمی یکی از نمادهای پرتکرار و پراستفاده در انواع هنرهای کاربردی و تزیینی ایرانی است که قدمت و تاریخچه‌ بسیار کهنی دارد اما عرصه طراحی تزیینات و لباس، نیازمند طرح‌های جسورانه و خلاقانه‌تر ایرانی است. در عین حال، یک طراح لباس باید آشنایی عمیقی با نقاشی و طراحی داشته باشد، چراکه هنرهای تجسمی به لحاظ دنیای پر نقش و نگار خود، می‌تواند تولیدی پوشاک ما را دگرگون کند.

وی با مهم دانستن نقش ایده‌های خلاقانه برای سبک هنری توضیح داد: برای نمونه در دنیای مُد و لباس، سبک (استایل) هنری یک نماد است؛ نمادی از خلاقیت و پیشرفت که به طور صریح از مرزهای مدگرایی عبور می‌کند. این استایل دارای یک جوهره صریح بیانی‌ است که شما را به عمق آثار خلاقانه و خلاقیت می‌برد و شاکله آن مبتنی بر رویاپردازی و خلاقیت است. ایده‌های خلاقانه در استایل هنری، این امکان را به طراح می‌دهد تا از مرزهای سنتی و تکراری مد بیرون رفته و با بهره گیری از عناصر بصری متفاوت، به جست‌وجویی هنرمندانه و خلاقانه بپردازد. این‌جاست که طراح، با ترکیب‌ها و فرم‌های خاص و طرح‌های نوآورانه می‌تواند به بیانی شخصی و منحصر به فرد از آثار خلاقانه برسد.

هدایتی با بیان این‌که همواره در طراحی‌های خود تلاش می‌کند با بهره گیری از عناصر بصری متفاوت به جست‌وجویی هنرمندانه و خلاقانه بپردازد، گفت: در طراحی اکسسوری و لباس تلاش می‌کنم آثاری متناسب با میراث ایرانی اسلامی طراحی کنم؛ نباید فراموش کنیم که استفاده از نشانه‌ها و عناصر مبتنی بر اصالت‌های فرهنگی و میراث تمدنی و بشری در هنرهای کاربردی و طراحی لباس به شکلی کاملاً هنرمندانه، می‌تواند به غنا و ماندگاری این رشته کمک شایانی کند. شخصاً علاقه بسیاری دارم اصالت ایرانی را در کارهایم حفظ کنم.

این هنرمند طراح درباره دیدگاهش به مقوله طراحی بیان کرد: از یک سو به ریشه‌ها و داشته‌های خودمان متکی هستم و از سوی دیگر نگاهی به مطالعات تاریخی آثار خلاقانه دارم و سبک سوررئال را دنبال می‌کنم. در این میان نیاز بازار و شرایط حاکم بر هنرهای کاربردی و لباس نیز در اتخاذ رویکردهای من تأثیر دارد. من نقاشی روی پارچه انجام می‌دهم و اگر لازم باشد نقاشی روی بوم نیز انجام می‌دهم و آن‌ها را به عنوان کلاژ روی لباس یا هر چیز دیگر حتی گل مصنوعی، متصل می‌کنم. جالب است بدانید که در مجموعه قبلی‌ام از نقاشی‌های استاد محمود فرشچیان استفاده کرده بودم.

هدایتی در پایان گفت: استاد فرشچیان نه تنها در دیده شدن نقاشی ایرانی در جهان، که در روند احیا و رشد هنرهای کاربردی ایرانی نیز بسیار تاثیرگذار بوده است و با تلفیق عناصر سنتی و مدرن، ترکیبات منحصر به فردی را خلق کرده است که بسیاری از آن‌ها را می‌توان در طراحی لباس به کار گرفت.


استفاده از هنرهای تجسمی در مصارف روزانه اهمیت دارد. این هنرها در زیبایی شناسی و بصری محصولات خوراکی و پوشاک، طراحی لباس، معماری و هنرهای تزیینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هنرهای کاربری و تزیینی، توجه به میراث و آثار خلاقانه ایرانی اسلامی بسیار مهم است. اجرای خلاقانه و نوآورانه هنرهای تجسمی می‌تواند به تغییر تولیدی پوشاک کمک کند. طراحی هنرهای کاربردی و لباس نیازمند استفاده از عناصر بصری متفاوت و اصیل ایرانی است. استفاده از نشانه‌ها و عناصر مبتنی بر میراث ایرانی اسلامی در هنرهای کاربردی و طراحی لباس می‌تواند به غنا و ماندگاری این رشته کمک کند. در طراحی کارها، داشته‌های ایرانی و مطالعات تاریخی آثار خلاقانه نیز مورد توجه قرار می‌گیرند. استفاده از نقاشی روی پارچه و بوم نیز در طراحی لباس متصل می‌شود. هنرمندان ایرانی مانند استاد محمود فرشچیان از تلفیق عناصر سنتی و مدرن در طراحی کارهای خود استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *