آموزش و پرورش هنر هفتم در هنگام زنگ / راهکارهای تبدیل سفره هنر هفتم به ابزار کوچک

نواختن زنگ سینما در آموزش و پرورش/ چگونه سفره سینما کوچک می‌شود؟


در برنامه تلویزیونی “نقد هنر هفتم” که تهیه کنندگی یوسف بچاری و میزبانی امیررضا مافی داشت، در قسمت پنجاهم به گفتگو با مجتبی

به گزارش دیجیاتور، قسمت پنجاهم برنامه تلویزیونی «نقد هنر هفتم» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری و میزبانی امیررضا مافی شامگاه پنجشنبه ۲۱ دی روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. بخش اول این برنامه به گفت‌وگوی ویژه با مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی اثر سینمایی فجر پیرامون برگزاری این رویداد اختصاص داشت.

امینی در ابتدای این برنامه بیان کرد: این اولین مصاحبه من درباره جشنواره اثر سینمایی فجر است. سال گذشته دوستان به این مساله اعتراض داشتند که چرا کمتر حضور داشتم اما امسال انشاالله حاضر هستم. در چهار ماه گذشته با برنامه‌ریزی انجام‌شده پیش رفتیم. از ۱۲ تا ۲۲ بهمن همزمان در تهران و بعد در استان‌ها اکران اثر سینمایی‌ها انجام می‌شود. اخیراً جلسه مهمی با مدیران ارشاد کل استان‌ها داشتیم تا جشنواره منسجم و خوبی را شاهد باشیم. در زمان ثبت‌نام بخش ملی، ۱۰۶ اثر ثبت‌نام کردند و این نشان از رونق هنر هفتم و تولد آن در خط و تولیدی ساخت و ساز است. در ۲ سال اخیر شاهد اثر سینمایی‌سوزی به دلیل کرونا بودیم و ساخت و ساز آثار نیز متوقف و یا کم شده بود و دانش مالی نمی‌چرخید. امسال با زحماتی که توسط بخش دولتی شکل گرفت و همچنین بخش خصوصی، باعث شد اثر سینمایی‌های زیادی متقاضی حضور در بخش ملی شوند. پارسال حدود ۷۵ تا ۸۰ اثر ارسال شد. ۵۱ فیلمساز اثر سینمایی‌اولی به ناوگان سینمایی کشور اضافه شده و اثر سینمایی‌های‌شان را برای ما ارسال کردند.

دبیر جشنواره «فجر ۴۲» گفت: انتخاب آثار بسیار کار سختی بود و هیأت انتخاب یک ماه درگیر این اتفاق بودند و با وسواس اثر سینمایی‌ها را انتخاب کردند. ۳۳ اثر برای نمایش در جشنواره «فجر ۴۲» انتخاب شده است. پارسال باید ۲۲ اثر به بخش رقابتی راه پیدا می‌کرد اما ۲۴ اثر سینمایی داشتیم‌. همچنین امسال بخش اثر سینمایی‌اولی‌ها را در قالب نگاه نو به جشنواره بازگرداندیم. ۵ اثر اثر سینمایی اول در بخش سودای سیمرغ نیز حضور پیدا کردند. همچنین شاهد حضور ۴ انیمیشن جدی هستیم که نوید خوبی برای خانواده‌ها است. ۱۱ بهمن جشنواره فجر افتتاح و از ۱۲ تا ۲۲ بهمن اثر سینمایی‌ها نمایش داده می‌شوند. آخرین روز نمایش اثر سینمایی‌ها در خانه جشنواره نیز ۲۱ بهمن است.

در ادامه برنامه، امینی درباره انتقادهایی که به حضور برخی افراد در هیأت انتخاب شد، مطرح کرد: ما باید این میراث را در خانواده محترم هنر هفتم بپذیریم و با آن کنار بیاییم که هر جشنواره‌ای یک‌سری اثر می‌پذیرد و قرار نیست همه اثر سینمایی‌ها انتخاب شوند. من هم در دوره‌های مختلف اثر سینمایی داشتم و مواقعی هم اثرم به جشنواره راه داده نشد. جشنواره فجر اعتبار جهانی دارد و ما خوشبختانه هیأت انتخاب داریم در حالی که برخی از جشنواره‌های الف دنیا هیأت انتخاب ندارند. کسانی به عنوان اعضای هیأت انتخاب بودند که هنر هفتم برای‌شان مهم است. به نظر من فیلمسازان نیز باید به آئین‌نامه احترام بگذارند. مهم مودت و همدلی است که باید بین اعضای هنر هفتم در شروع سال جدید برای این حوزه رخ بدهد.

وی درباره عدم حضور بانوان در هیأت انتخاب جشنواره فجر ۴۲ مطرح کرد: در بین اعضای هیأت داوران از بانوان حتماً بهره می‌بریم اما در هیأت انتخاب به واسطه سخت‌بودن کار نتوانستیم در خدمت آن‌ها باشیم.

در ادامه دبیر جشنواره «فجر ۴۲» درباره انتقادهای وارده به حضور اثر سینمایی‌های ارگانی در این دوره از جشنواره گفت: یک سوم جشنواره متعلق به بخش خصوصی است. یک بخشی از آن دوسوم باقی‌مانده هم مربوط به مشارکت ارگان‌ها با بخش خصوصی است. از سوی دیگر وقتی تولیدات بخش خصوصی کم شده و بخش دولتی عزم خود را جزم کرده است تا به رونق هنر هفتم کمک کند، آیا این کار غلط است؟ پس چه کسی باید کمک کند تا خانواده محترم هنر هفتم آسیب نبیند؟ ارگان‌هایی شبیه اوج، سازمان سینمایی سوره، روایت فتح و … مگر عضو هنر هفتم نیستند؟ متأسفانه در این زمینه برخی دوستان تفکراتی را به جامعه غالب می‌کنند. اگر دستگاه‌های دولتی به ساخت اثر کمک نکنند، سفره هنر هفتم کوچک می‌شود.

وی ادامه داد: از اهالی رسانه می‌خواهم که این مساله را دنبال کنند؛ از میان ۱۰۶ اثر متقاضی برای حضور در فجر ۴۲، چند اثر متعلق به بخش خصوصی بود؟ قاعده امر از نظر ما شایسته‌سالاری است و باید سپاسگزار این باشیم که ارگان‌های دولتی به کمک هنر هفتم آمدند.

امینی درباره عدم حضور برخی آثار فیلمسازان شناخته شده تصریح کرد: یک اثر در جشنواره می‌تواند موفق و در اکران ناموفق باشد. گیشه هنر هفتم با جشنواره فجر فرق می‌کند. یک اثر هم ممکن است جنس جشنواره نداشته باشد یعنی شامل شاخصه‌هایی که در جشنواره می‌تواند به آن اعتبار دهد، نباشد اما در اکران موفق باشد. انتخاب اثر به اسم کارگردان و مؤلف در جشنواره کار درستی نیست بلکه اثر باید از خود دفاع کند.

دبیر جشنواره اثر سینمایی فجر، در ادامه درباره تنوغ ژانری در این دوره از جشنواره بیان کرد: ما خوشبختانه از چارچوب اثر سینمایی‌های آپارتمانی خارج شدیم؛ هم کار کودک و نوجوان و طنز داریم و هم اثر قهرمان‌محور. در حقیقت مخاطبان با سبد مختلفی از آثار روبه‌رو هستند.

وی درباره سیمرغ بخش نگاه نو و سیمرغ مردمی اظهار کرد: بخش نگاه نو فقط یک سیمرغ دارد و درباره سیمرغ مردمی هم در روزهای آینده اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

امینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: در سال گذشته و امسال سعی کرده و می‌کنیم بحث مطالعات ارزش‌ها‌مداری در جشنواره اتفاق بیفتد و آرامش و همدلی برای خانواده هنر هفتم رقم بخورد. مهمترین اولویت جشنواره اهالی هنر هفتم و دوستان محترم خانه هنر هفتم هستند. از سال پیش یک برنامه‌ریزی کردیم و خوشبختانه امسال هم با همکاری مدیران خانه هنر هفتم یک مکانی را در نظر گرفتیم و کارت ویژه‌ای برای اعضای خانه هنر هفتم تدارک دیدیم که دوستان بتوانند همه آثار را ببینند.

وی یادآور شد: همچنین امسال در تلاش هستیم زنگ هنر هفتم را با همکاری وزارت آموزش و پرورش در مدارس بزنیم و صبح‌ها با نمایش آثار ویژه کودکان و نوجوانان در خدمت آن‌ها باشیم.

امینی درباره بخش بین الملل جشنواره فجر ۴۲ نیز یادآور شد: از ۸۷ کشور بیش از ۶۰۰ اثر ارسال شده و استقبال چشم‌گیر بوده است. بخش بین‌الملل در کنار بخش ملی کار خود را آغاز می‌کند. امسال به علت ظلم و جنایتی که رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین رقم زده است، بخش ویژه‌ای را در حوزه فلسطین داریم. همچنین باید بگویم که مهمانان خوبی از سراسر جهان دعوت کردیم و خبرهای خوبی پیش روی این بخش است که اخبار آن به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.


برنامه تلویزیونی «نقد هنر هفتم» به تهیه‌کنندگی یوسف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *