نبرد بین عقاب و مار در جیرفت: زمین متعلق به همهی ماست
0 نظر
مرجان کشانی، کارگردان انیمیشن “جیرفت”، در مصاحبه با خبرنگار دیجیاتور، درباره این انیمیشن هفت دقیقهای که با تکنیک دو بعدی ساخته شده، صحبت کرد. این انیمیشن درباره تمدن ایران است و به بیان مطالب سیاسی و فرهنگی میپردازد؛ همچنین در روایت خود به مساله منازعه بهصورت خنثی پرداخته است. کشانی اعلام کرد که ایده این اثر سینمایی در زمان دانشجویی به ذهنش رسید و بعد از سالها، با هزینه بالای ساخت، توانست این انیمیشن را اجرا کند. وی اظهار داشت که هدف از ساخت “جیرفت” این بود که بگوید زمین متعلق به همه ماست و منازعههای موجود بیهوده خواهند بود. همچنین، کشانی درباره ساخت و ساز انیمیشنهای فرهنگی و تاریخی توضیح داد و به اهمیت تمرین مداوم در این زمینه اشاره کرد. او نیز نکاتی درباره نمایش انیمیشن در ایران و مشکلات موجود مطرح کرد و بر اهمیت دیده شدن اثرهای هنری تاکید کرد.
مرجان کشانی کارگردان انیمیشن «جیرفت» که پخش جشنوارهای خود را آغاز کرده است، درباره این انیمیشن هفت دقیقهای که با تکنیک دو بعدی ساخته شده است به خبرنگار دیجیاتور گفت: «جیرفت» درباره تمدن ایران است که بهصورت سیاسی و فرهنگی به بیان مطلب میپردازد، همچنین در این انیمیشن بهصورت خنثی مساله منازعه را بررسی میکنیم. ایده این اثر سینمایی در زمان دانشجویی به ذهن من رسید و فیلمنامهاش را هم نوشته بودم اما اجرای آن به دلیل هزینه بالای ساخت انیمیشن تا امروز طول کشید.
وی ادامه داد: در انیمیشن «جیرفت» ما شاهد نبرد میان عقاب و مار نقاشی شده روی کوزهای هستیم که توسط ایزدبانو کشیده شدهاند و از آنجایی که در میراث جیرفت طبیعتشان از منابع آبی سرچشمه میگیرد، به وسیله یک رعد و برق جان میگیرند و در ظرف موجود که همچون کره زمین درنظر گرفته میشود، برای دستیابی به همه آن، به نبرد میپردازند. هدف از ساخت «جیرفت» این بود که بگوییم، کره زمین متعلق به همه ماست و منازعههای موجود در آن، بیهوده خواهد بود.
کشانی عنوان کرد: از آنجایی که ساخت و ساز این کار از سالها پیش شروع شده بود، ساخت آن خیلی سریع اتفاق افتاد؛ زمانی که قرارداد ساخت را با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بستم، پیشساخت و ساز جلو رفته بود و چهار ماه پس از بستن قرارداد، کار تحویل داده شد. «جیرفت» در حال حاضر به جشنوارههای مختلف ارسال شده و هدفم این است که دیده شود.
وی درباره ساخت انیمیشن فرهنگی و تاریخی بهصورت روایی توضیح داد: من از نظر شخصیتی به روایت خیالی «جیرفت» پرداختم چراکه انسان روایت خیالیگویی هستم. هر کسی روایت متفاوتی از لحظات زندگیاش دارد و نگاه من به مطالعات تاریخی و میراث این گونه است، حتی اگر بخواهم به ساخت مستند در این حوزه بپردازم، باز هم سعی میکنم در آن روایتی را دخیل کنم تا خودم متوجهاش شوم.
کارگردان «پیانو» درباره ساخت انیمیشن کوتاه، با محتوایی که میتواند طولانیتر باشد، تصریح کرد: انیمیشن فضای خاصی دارد که با تمرین کردن میتوانیم بر آن تسلط یابیم، حدود ۲۰ سال است که انیمیشن میسازم و وقتی میخواهم کاری انجام دهم، آن کار به من اعلام میکند که در چه مدت زمان و با چه تکنیکی باید ساخته شود. تمرین مداوم باعث میشود که بتوانیم حرفمان را در مدت زمان کوتاه بیان کنیم و هیچ زمان طولانیای برای آن نیاز نیست.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره نمایش انیمیشن در ایران مطرح کرد: قبل از اینکه به ساخت انیمیشن کوتاه بپردازم، برای سازمان صداوسیما سریال ساخت و ساز میکردم و مشکلم این بود که وقتی کاری را تحویل میدادیم، چهار تا پنج سال بعد پخش میشد که هم از نظر تکنیک و هم از نظر محتوا دیگر قابل دیدن نبود. تکنولوژیهای موجود در تولیدی انیمیشن ایران نسبت به کشورهای دیگر عقب است و اگر پخش یک اثر را طولانی کنیم، دیگر قابل تماشا نخواهد بود.
این انیماتور در پایان تاکید کرد: برای یک کار اداری کوچک باید مدتها مراحل اداری را طی کنیم و فکر نمیکنم این مشکل را بتوان حل کرد چراکه بسیاری از افراد حاضر در مراکز و موسسات دولتی، خیلی شخصی با مسایل برخورد میکنند که باعث میشود کار هنرمند دیده نشود.
انیمیشن “جیرفت” درباره تمدن ایران است که بهصورت سیاسی و فرهنگی به بیان مطلب میپردازد. در این انیمیشن، نبرد میان عقاب و مار روی کوزهای که توسط ایزدبانو کشیده شدهاند به تصویر کشیده شده است. هدف از ساخت این انیمیشن این بود که بگوییم، کره زمین متعلق به همه ماست و منازعههای موجود در آن، بیهوده خواهد بود. ساخت این انیمیشن به دلیل هزینه بالای ساخت تا امروز طول کشیده بود اما در نهایت تحویل داده شد. این انیمیشن به جشنوارههای مختلف ارسال شده و هدف آن این است که دیده شود. ساخت و ساز این کار از سالها پیش شروع شده بود اما ساخت آن خیلی سریع اتفاق افتاد. انیمیشن فضای خاصی دارد که با تمرین کردن میتوانیم بر آن تسلط یابیم و تمرین مداوم باعث میشود که بتوانیم حرفمان را در مدت زمان کوتاه بیان کنیم. تکنولوژیهای موجود در تولیدی انیمیشن ایران نسبت به کشورهای دیگر عقب است و برای جلوگیری از این موضوع، پخش اثرها نباید طولانی شود.