وضعیت نامناسب ناوگان ترانزیت عمومی در خارج از شهر

ناوگان عمومی برون شهری دچار فرسودگی است


در این متن، علیرضا احمدی فینی، رئیس ستاد سازماندهی ترانزیت و سوخت کشور، درباره عملکرد ۹ ماهه ستاد در نوسازی ناوگان بزرگراه‌ای در سال ۱۴۰۲ صحبت می‌کند. او اعلام می‌کند که در این مدت، تقریباً ۴۹۰۰ دستگاه کامیون وارداتی تمدید و ویرایش ثبت سفارش شده‌اند. احمدی فینی همچنین اعلام می‌کند که قریب به ۸۴۰۰ دستگاه ناوگان کامیون کشنده وارداتی قابل ثبت سفارش شده‌اند و مجوز بازرگانی بین‌الملل آن‌ها نیز صادر شده است. همچنین برای نوسازی ناوگان مسافری، اقداماتی برای بازرگانی بین‌الملل ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس از سوی بخش خصوصی صورت گرفته و امکان تسهیلات بانکی برای بازرگانی بین‌الملل اتوبوس‌ها از منابع داخلی سازمان راهداری و ترانزیت بزرگراه‌ای فراهم شده است. در کل، تلاش‌هایی جهت نوسازی و توسعه ناوگان ترانزیت باری و مسافری در کشور انجام شده است.

به گزارش دیجیاتور، علیرضا احمدی فینی رئیس ستاد سازماندهی ترانزیت و سوخت کشور در تشریح گزارش عملکرد ۹ ماهه ستاد سازماندهی ترانزیت و سوخت برای نوسازی ناوگان بزرگراه‌ای در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: در راستای نوسازی ناوگان ترانزیت باری از محل آئین نامه اجرایی بند (ث) ماده ۳۰ مقررات احکام دائمی در اجرای نظریه معاونت حقوقی ریاست جمهوری، قریب به ۴۹۰۰ دستگاه کامیون وارداتی تمدید و ویرایش ثبت سفارش شده‌اند که فرایند بازرگانی بین‌الملل آن‌ها به کشور انجام شد.

وی افزود: متعاقباً در اجرای مصوبات بازدید دادستان کل کشور از گمرک تهران جهت تسریع در ثبت سفارش و ترخیص کامیون‌های موجود در گمرکات کشور و نیز در اجرای ماده ۸ آئین نامه اجرایی بند (ص) تبصره ۷ مقررات برنامه‌ریزی مالی سال ۱۴۰۲ موضوع مصوبه شماره ۹۲۵۲۳ / (ت) ۶۱۳۶۷ (ه) مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ هیأت وزیران، ثبت سفارش کامیون‌های وارداتی مشمول مقررات یاد شده، قریب به ۸۴۰۰ دستگاه ناوگان کامیون کشنده وارداتی امکان ثبت سفارش آن‌ها توسط وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی با تأیید و تشخیص و همکاری این سازمان صورت پذیرفت و همچنان در شرف انجام است.

رئیس ستاد سازماندهی ترانزیت و سوخت کشور گفت: نوسازی ناوگان مسافری با اولویت ساخت و ساز داخل در قالب مصوبه شورای دانش مالی (طرح ۸۵ هزار دستگاه) و توسعه ناوگان مسافری (سواری کرایه بین شهری، ون، مینی بوس و اتوبوس) از محل ساخت و ساز داخل و بازرگانی بین‌الملل از محل بند (ص) تبصره ۸ ماده واحده مقررات برنامه‌ریزی مالی سال ۱۴۰۲ کل کشور انجام می‌پذیرد. در این راستا به منظور تسهیل در بازرگانی بین‌الملل ناوگان مسافری اتوبوس برون شهری اقداماتی با هماهنگی و همکاری نهاد مالی جهت تخصیص ارز صورت پذیرفته و برای ترغیب متقاضیان به منظور بازرگانی بین‌الملل اتوبوس و استفاده از ساخت و ساز داخل، امکان استفاده از تسهیلات بانکی از محل منابع داخلی این سازمان پیش بینی شده است.

راه اندازی سامانه نوسازی و توسعه ناوگان مسافری

وی در ادامه با اشاره به نقش این ستاد در طرح بازرگانی بین‌الملل ۵ هزار دستگاه اتوبوس با سرمایه گذاری بخش خصوصی و ساز و کار آنکه اخیراً معاون ترانزیت وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است، گفت: به منظور انجام فرایند بازرگانی بین‌الملل اتوبوس این ستاد درصدد راه اندازی سامانه نوسازی و توسعه ناوگان مسافری برای ثبت نام متقاضیان و همچنین انجام اقدامات لازم جهت تخصیص ارز و حل مشکل سقف و سابقه برای واردکنندگان ناوگان ترانزیت مسافری و نیز اعطای تسهیلات از محل منابع داخلی سازمان راهداری و ترانزیت بزرگراه‌ای برای متقاضیان بهره بردار ناوگان مسافری ساخت و ساز داخل و نیز وارداتی است.

احمدی فینی با اشاره به تعداد ناوگان نوسازی شده از ابتدای حکومت سیزدهم تا کنون خاطرنشان کرد: در حوزه نوسازی ناوگان ترانزیت باری وارداتی از سال ۱۴۰۰ تا قبل از لازم‌الاجرا شدن مقررات ساماندهی تولیدی وسایل نقلیه تعداد ۶۴۱۰ دستگاه در بخش نوسازی و ۱۳ هزار و ۸۲۲ دستگاه در بخش توسعه وارد کشور شده‌اند و در ادامه با واگذاری مسؤولیت به وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی و طبق آمارهای واصله تا کنون در مجموع قریب به ۳۸ هزار دستگاه در حوزه ناوگان ترانزیت باری نوسازی ناوگان انجام شده است.

رئیس ستاد سازماندهی ترانزیت و سوخت کشور با اشاره به وضعیت ناوگان ترانزیت عمومی برون شهری اظهار کرد: ناوگان باری عمومی بزرگراه‌ای کشور شامل ۴۱۱ هزار دستگاه با متوسط عمر ناوگان ۱۹/۸۴ سال و تعداد ناوگان مسافری اتوبوس نیز ۱۴ هزار دستگاه با متوسط عمر ۱۴/۴۷ سال، مینی بوس ۲۹ هزار دستگاه با متوسط عمر ۲۸/۰۶ سال و سواری کرایه ۳۱ هزار دستگاه با متوسط عمر ۱۲/۷ سال است.

وی با اشاره به سن ناوگان باری و مسافری از نظر فرسودگی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده و ۲۰۰ هزار دستگاه نیز در سن مرز فرسودگی قرار دارند، افزود: همچنین در بخش مسافری ۵۵۰۰ اتوبوس، ۲۱ هزار مینی بوس و ۶۸۰۰ دستگاه سواری کرایه فرسوده در ناوگان مسافری وجود دارد که به ترتیب ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس، ۲۷ هزار مینی بوس و ۲۱ هزار سواری کرایه بین شهری نیز در سن مرز فرسودگی هستند. در حال حاضر برنامه‌ای برای اعمال تغییرات در سهمیه بندی سوخت ناوگان ترانزیت عمومی برون شهری در دستور کار حکومت نیست.


ناوگان ترانزیت باری و مسافری در ایران، به خصوص ناوگان بزرگراه‌ای، به دلیل فرسودگی و عدم تطابق با استانداردهای جدید، نیازمند نوسازی و توسعه است. به منظور بهبود وضعیت ناوگان ترانزیت باری، در سال ۱۴۰۲، ۴۹۰۰ دستگاه کامیون وارداتی، با توجه به مقررات احکام دائمی در اجرای نظریه معاونت حقوقی ریاست جمهوری، تمدید و ویرایش ثبت سفارش شده‌اند. همچنین، مقامات کشور نیز در ترخیص کامیون‌های موجود در گمرکات تلاش می‌کنند تا روند نوسازی را بهبود ببخشند.در بخش ترانزیت مسافری نیز، نوسازی و توسعه بر روی ناوگان اتوبوس‌ها صورت می‌گیرد. قریب به ۸۴۰۰ دستگاه ناوگان کامیون کشنده وارداتی نیز مشمول این برنامه نوسازی است و ثبت سفارش آن‌ها توسط وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی انجام می‌شود. همچنین، ارز صادره برای تسهیل در بازرگانی بین‌الملل ناوگان مسافری اتوبوس برون شهری در نظر گرفته شده است، تا افراد ترغیب شوند در بازرگانی بین‌الملل اتوبوس‌ها و استفاده از ساخت و ساز داخلی اقدام کنند. سازماندهی ترانزیت و سوخت کشور نیز به راه اندازی سامانه نوسازی و توسعه ناوگان مسافری برای ثبت نام متقاضیان و انجام اقدامات لازم برای تخصیص ارز و حل مشکلات سابقه و سقف برای وارد کنندگان ناوگان ترانزیت مسافری اقدام کرده است. از طرفی، نیازمندی به تغییرات در سهمیه بندی سوخت ناوگان ترانزیت برای اصلاح وضعیت فرسوده در ناوگان ترانزیت عمومی برون‌شهری نیز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *