فروش آرد و نانواها در عدد «متداول و غیرمتداول» سرازیر

نانواها سرگردان در عدد «متعارف و نامتعارف» فروش آرد


در این متن آمده است که حکومت در جراحی مالی، بخش زیادی از یارانه‌ها را کاهش داد و سهم وجوه دولتی را افزایش داده است. این امر باعث تکانه‌های زیادی در حوزه معیشت برای اقشار مختلف و کسب و کارهای گوناگون شده است. همچنین بخشی از یارانه غیرنقدی حکومت مربوط به گندم، آرد و نان است که در مطالعات تاریخی 26 دی نانوایان تهران اعتراض کرده و به کاهش سهمیه آرد خود اعتراض کرده‌اند. مشکلاتی مانند عدد متعارف و نامتعارف برای تخصیص سهمیه، بی‌توجهی به نیازهای نانواها و عدم پاسخگویی مناسب از سوی حکومت نیز مطرح شده است. همچنین الگوریتم‌های جدیدی برای تخصیص سهمیه ارائه شده است که توضیحات کافی درباره آنها در دسترس نیست و باعث سردرگمی بیشتر نانوایان شده است.سهمیه آرد نانواها هر ماه و هر ۱۰ روز توزیع می‌شود و با کاهش سهمیه در توزیع 25 دی، تعدادی از نانواها اعتراض کرده و تجمع کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، حکومت در جراحی مالی بخش زیادی از یارانه‌ها را کاهش داد و از سوی دیگر سهم وجوه دولتی را افزایش داد. این امر در شرایط محدودیت‌های بین‌المللی تکانه‌ها زیادی در حوزه معیشت برای اقشار مختلف و کسب و کارهای گوناگون به وجود آورد.

بخشی از یارانه غیرنقدی حکومت مربوط به گندم، آرد و نان است. ۲۶ دی بعضی از نانوایان تهران مقابل ساختمان اتاق اصناف تهران تجمع کرده و به کاهش سهمیه آرد خود اعتراض کردند.

فاطمه نظری، رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران به مهر گفت: هر نانوا می‌تواند عملکرد دستگاه کارت خوان خود را از یک برنامه تلفن همراه که روی گوشی دارد و مربوط به این صنف است پیگیری کند. برخی از عملکردها به نانوا می‌گوید از عدد متعارف کمتر یا بیشتر بوده که این امر در تخصیص سهمیه او تأثیر دارد.

وی افزود: این عدد متعارف و نامتعارف مربوط به تعداد کارت‌های کشیده بوده و منطقه به منطقه متفاوت است. به عنوان مثال یک نانوا در منطقه ۴ موظف شده به ازای هر کیسه آرد ۳۰ کاربر داشته باشد و نانوا دیگر در مثلاً منطقه ۱۰، این کاربر ۲۲ نفر است.

وی با گلایه از نوع برخورد با صنف نانواها اظهار کرد: این عدد متعارف و نامتعارف برای ما تعریف نشده و منجر به این شده دهه به دهه سهمیه برخی نانواها کم شود. به طوری که در این مدت سهمیه ۲۰۰ واحد صفر شد اما پس از گذشت چند روز دوباره ۸۰ درصد سهمیه آنها برگشت شد. این یک بام و دو هوا باعث سردرگمی نانوایی‌ها شده و کسی هم پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: کارت خوان هوشمند پشتیبانی ندارد و اگر دستگاه یک نانوا دچار مشکل شود یا باید از کارت خوان دیگر استفاده کند یا پول نقد بگیرد. در نهایت در عدد متعارفی که تعریف آن مشخص نیست اختلاف به وجود آمده و سهمیه نانوا کاهش می‌یابد؛ ضمن اینکه به عنوان متخلف، جریمه هم می‌شود. هر دهه یک الگوریتم جدید اعلام می‌شود که توضیحی در قبال آن از سوی نهادهای متولی داده نمی‌شد و منجر به سردرگمی بیشتر صنف نانوایان شده است.

گفتنی است؛ سهمیه آرد نانواها ۵، ۱۵ و ۲۵ هر ماه و هر ۱۰ روز توزیع می‌شود. با کاهش سهمیه تعدادی از نانواها در توزیع ۲۵ دی، آنها ۲۶ دی مقابل ساختمان اتاق اصناف تهران تجمع کردند.


حکومت در جراحی مالی بخش زیادی از یارانه‌ها را کاهش داد و سهم وجوه دولتی را افزایش داد. این امر در شرایط محدودیت‌های بین‌المللی تکانه‌ها زیادی در حوزه معیشت برای اقشار مختلف و کسب و کارهای گوناگون به وجود آورد. یک نانوا در منطقه ۴ موظف شده به ازای هر کیسه آرد ۳۰ کاربر داشته باشد و نانوا دیگر در منطقه ۱۰، این کاربر ۲۲ نفر است. نانواها بام و دو هوا باعث سردرگمی شده و کسی هم پاسخگو نیست. کارت خوان هوشمند پشتیبانی ندارد و اگر دستگاه یک نانوا دچار مشکل شود یا باید از کارت خوان دیگر استفاده کند یا پول نقد بگیرد. با کاهش سهمیه تعدادی از نانواها در توزیع ۲۵ دی، آنها ۲۶ دی مقابل ساختمان اتاق اصناف تهران تجمع کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *