باید صندوق توسعه ملی اعمال منابع برداشتی را بازگرداند.

منابع برداشتی از صندوق توسعه ملی باید بازگردد


مهدی غضنفری، رییس هیأت عامل صندوق توسعه ملی ایران، در یک گفت‌وگو با رادیو دانش مالی، بیان کرد که صندوق توسعه ملی اعتقاد دارد منابعی که به حکومت‌ها برای کمک به توسعه مالی اختصاص می‌یابد، باید به صندوق برای استفاده در سرمایه گذاری‌های دیگر برگردد. وی بیان کرد که منابع و سرمایه‌های صندوق نباید زیاد باشند و همواره برای توسعه زیرساخت‌های مالی کشور در حال تبادل و برگشت است. غضنفری همچنین اظهار کرد که سرعت گردش سرمایه در کشور پایین است و برگشت تسهیلات باید یک بار برای همیشه حل شود تا صندوق بتواند به رشد مالی کشور کمک کند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، مهدی غضنفری رییس هیأت عامل صندوق توسعه ملی ایران در گفت‌وگو با رادیو دانش مالی اظهار داشت: در صندوق توسعه ملی اعتقاد داریم منابعی که در اختیار حکومت‌ها برای کمک به توسعه مالی قرار می‌گیرد و در برنامه‌ریزی مالی جاری و عمرانی مصرف می‌شود به عنوان تسهیلات بوده و باید به صندوق برای استفاده در سرمایه گذاری‌های دیگر برگردد.

غضنفری افزود: با توجه به فرامینی که از مقام معظم رهبری به حکومت‌ها برای دریافت تسهیلات ابلاغ می‌شود گاهی در زمان یا نحوه برگشت آن شبهه ایجاد می‌کنند که صندوق درصدد آن است تا یک بار برای همیشه این ابهام را بردارد که منابع صندوق در قالب تسهیلات بوده و باید برای مصارف توسعه و سرمایه گذاری کشور در زمانی مشخص برگشت داده شود.

وی با اشاره به دارایی‌های صندوق بیان داشت: منابع و سرمایه‌های صندوق نباید زیاد باشد و می‌تواند در قالب ریال، ارز، سهام، طلا یا کارخانه و… در نظر گرفته شود که همواره برای توسعه زیرساخت‌های مالی کشور در حال تبادل و برگشت است؛ چرا که برنگشتن این منابع، صندوق را از مسیر و کارکرد اصلی خود خارج می‌کند.

غضنفری سرعت گردش سرمایه در کشور را پایین دانست و عنوان کرد: هرچه سرعت سرمایه در کشور افزایش یابد، بهره وری بیشتر می‌شود و این حاصل دانستن شیوه‌های حکمرانی است که ما نمی‌دانیم و فقط به دانسته‌های خود بسنده می‌کنیم در حالی که بایستی از تجربه‌های حکمرانی دیگر کشورها در حوزه‌های مختلف بهره مند شویم.

رییس هیأت عامل صندوق توسعه ملی ایران خاطر نشان کرد: بانک‌ها به عنوان واسط صندوق با کاربر‌ها موظف هستند تا دارایی‌ها را برگردانند که کُند اما به صورت مستمر در حال برگشت است.

وی در پایان گفت: انتظار داریم تا مشکل برگشت تسهیلات یک بار برای همیشه حل شود، چون هدف صندوق، توسعه و رشد مالی کشور است و صندوق با هیچ نهادی رقابت ندارد فقط درصدد مطالبه برگشت تسهیلات برای رونق بخشیدن به بخش‌های دیگر است.


منابع صندوق توسعه ملی باید به صندوق برای استفاده در سرمایه گذاری‌های دیگر برگردد. هدف صندوق توسعه و رشد مالی کشور است. منابع صندوق در قالب تسهیلات بوده و برای مصارف توسعه و سرمایه گذاری کشور در زمانی مشخص باید برگشت داده شود. سرعت سرمایه در کشور افزایش یافته و بهره وری بیشتر می‌شود. بانک‌ها موظفند دارایی‌ها را برگردانند که به صورت مستمر در حال برگشت است. انتظار می‌رود تا مشکل برگشت تسهیلات یک بار برای همیشه حل شود تا صندوق بتواند به رونق بخش‌های دیگر کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *