ملاقات با پیکاسوی فوت شده در شهر!/ نتیجه مسافرت به بیابان چه خواهد بود؟

ملاقات با پیکاسوی مرده در شهر!/ سرانجام سفر به کویر چه خواهد شد؟

0 نظر


این متن خبری درباره‌ی فعالیت‌های رادیویی ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان صحنه نمایش است که در آن به سراغ آثار معروف نوشتار خلاقانه نمایشی جهان می‌رود و آن‌ها را در قالب نمایش رادیویی به مخاطبان ارایه می‌دهد. او برای یکی از مجموعه‌های خود به سراغ متن تئاتر «غرب واقعی» اثر سم سپارد رفته است. سم شپارد یکی از پرافتخارترین نویسندگان امریکا در قرن بیستم است و در آثار خود تمامی روح آمریکای معاصر را نمایش می‌دهد. یکی از متن تئاتر‌های موفق و صحنه دیده‌اش نیز «غرب حقیقی» است. نمایش رادیویی «غرب واقعی» در چهار قسمت ساخت و ساز شده است و توصیفی از آن نیز در این متن بیان شده است.


دریافت
27 MB

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان صحنه نمایش و نمایش‌هایی رادیویی، در فعالیت‌های رادیویی خود به سراغ آثار مطرح و تاثیرگذاری نوشتار خلاقانه و نوشتار خلاقانه نمایشی جهان می‌رود و این آثار را در قالب نمایش رادیویی کارگردانی و به مخاطب ارایه می‌دهد. وی در یکی از مجموعه‌هایی که کارگردانی کرده است، به سراغ متن تئاتر «غرب واقعی» یا «غرب حقیقی» اثر سم سپارد از آثار مطرح نوشتار خلاقانه نمایشی معاصر جهان رفته است.

سم شپارد نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و بازیگر آمریکایی یکی از پرافتخارترین نویسندگان این کشور در قرن بیستم به‌شمار می‌آید. این برنده جایزه پولیتزر در آثار خود به‌تمامی روح آمریکای معاصر را به تصویر کشیده است. از جمله نمایش‌نامه‌های موفق و صحنه دیده وی می‌توان به نمایش «غرب حقیقی» یا «غرب واقعی» اشاره کرد. سام شپارد در سال ۱۹۴۳ متولد شد و ۷۳ سال بعد بر اثر بیماری «ای ال اس» درگذشت.

«غرب واقعی» ماجرای ۲ برادر با نام‌های لی و آستین است؛ لی دایم‌الخمری بی‌کار است که از راه خلاف پول در می‌آورد و آستین که در اثر سینمایی‌نامه‌نویسی به موفقیت رسیده است.

شپارد در «غرب حقیقی» و از نگاه آستین در اثر سینمایی‌نامه‌اش غرب را به ریشه‌های وسترن و خشن خود گره می‌زند.

نمایش رادیویی «غرب واقعی» در ۴ قسمت ساخت و ساز شده که در قسمت پایانی آن با مدت زمان ۱۵ دقیقه و ۱۶ ثانیه، آستین اثر سینمایی‌نامه طرح مورد نظر لی را نوشته و در حال خواندن آن برای لی است. لی به دیالوگ‌هایی که آستین نوشته اعتراض می‌کند و از برادر خود می‌خواهد آن‌ها را تصحیح کند. مادر لی و آستین خیلی زودتر از موعدی که مقرر شده بود از مسافرت برمی‌گردد. مادر از به‌هم‌ریختگی خانه متعجب می‌شود و آستین برای تغییر فضا به مادر می‌گوید که لی قراردادی برای یک اثر سینمایی‌نامه منعقد می‌کند.

مادر از دیدن شرایط خانه و وضع و حال پسران خود عصبی می‌شود. مادر دلیل زودآمدن خود را دلتنگی برای گل‌هایش عنوان می‌کند ولی گل‌هایش همه به خاطر بی‌توجهی آستین پژمرده شده‌اند. او مادر با شور و هیجان می‌گوید که پیکاسو به شهرشان آمده و آستین و لی به او می‌گویند که پیکاسو مرده است اما مادر قبول نمی‌کند.

آستین به مادر می‌گوید که قصد دارد به همراه لی به بیابان مسافرت کند ولی … .

با هم چهارمین و قسمت پایانی نمایش رادیویی «غرب واقعی» را بشنویم.


در نمایش رادیویی “غرب واقعی”، روایت خیالی دو برادر به نام‌های لی و آستین را دنبال می‌کنیم. لی، مرد بی‌کاری است که پولش را از راه غیرقانونی به دست می‌آورد، درحالی که آستین به عنوان یک اثر سینمایی‌نامه‌نویس در موفقیت قرار دارد. در نامه‌نگاری اثر سینمایی، شپارد غرب را به ریشه‌های وسترن و خشونت آن برمی‌گرداند.

در قسمت پایانی نمایش رادیویی “غرب واقعی”، آستین نامه‌ای را به لی می‌دهد که خودش به آن اثر سینمایی‌نامه‌ای بنام مورد نظر لی می‌نامد و درحال خواندن آن است. آستین اعتراض می‌کند و از لی می‌خواهد تغییراتی در دیالوگ‌هایی که نوشته است انجام دهد. مادر لی و آستین زودتر از زمان مقرر از مسافرت برمی‌گردد و به دلیل به‌هم‌ریختگی خانه و وضعیت پسرانشان عصبی می‌شود. لی پژمرده شدن گل‌های مادر را برمی‌گرداند و او اعلام می‌کند که پیکاسو به شهرشان آمده است، اما مادر قبول نمی‌کند. در انتها، آستین به مادر می‌گوید که قصد دارد به همراه لی به بیابان مسافرت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *