معماری مجازی؛ شرط اولیه چابک سازی تحول دیجیتال
0 نظر
در دومین پنل تخصصی کنفرانس تحول دیجیتال بانک و پوشش ریسک، محمدمهدی تقیپور، مدیرعامل شرکت بهپرداخت، بیان کرده است که چابکسازی سازمان برای همسویی با تحول دیجیتال باید از طریق پرورش و مشارکت همگانی منابع انسانی اتفاق بیفتد و همگامسازی سازمان با استفاده از چارچوب اسکرام در متدولوژیهای اجرا قابل تحقق است. همچنین او بیان کرده است که حرکت در مسیر چابکسازی باید از سطوح پایین سازمان آغاز شود و رهبران سازمان باید از ویژگی Hyper Awareness برخوردار باشند. او همچنین بحث استفاده از فناوریهای روز دنیا و تأثیر آنها در چابکسازی سازمان را بررسی کرده است و به اهمیت معماری باز در سرعت تطبیق سازمانها با تحول دیجیتال اشاره کرده است. محوریت تحول چابک در مباحث درونی سازمان است ولی موضوعات برونسازمانی نیز میتواند تحت تأثیر قرار بگیرد.
به گزارش بازرگانی دیجیاتور، در دومین پنل تخصصی این کنفرانس که با عنوان «تبیین راهکارهای چابکسازی نظام بانک و پوشش ریسک در مواجهه با تحول دیجیتال» برگزار شد، محمدمهدی تقیپور، مدیرعامل شرکت بهپرداخت با بیان اینکه چابکسازی در سازمان برای همسویی با تحول دیجیتال باید از طریق پرورش و مشارکت همگانی منابع انسانی اتفاق بیفتد، اظهار داشت: «همگامسازی سازمان با استفاده از چارچوب اسکرام در متدولوژیهای اجرا قابل تحقق است.»
وی با تاکید بر اینکه حرکت در مسیر چابکسازی باید از سطوح پایین سازمان آغاز شود و برای این مهم فقط هوشمندی رهبران سازمان کافی نیست، افزود: «رهبرانی که در پی چابکسازی سازمانهای متبوع خود هستند، باید از ویژگی Hyper Awareness برخوردار بوده به این معنی که تصمیمگیریهای بسیار آگاهانه و سریعی انجام میدهند؛ آنها استراتژی سازمان را بهصورت شفاف و محکم به کل سازمان منتقل کرده و در این راستا، ضمن برقراری تعامل با بخشهای مختلف سازمان، بازخوردهایی که در فرایند این تحول دریافت میکنند را مد نظر قرار میدهند.»
تقیپور ادامه داد: «در این بین، با هدف تبدیل فناوری به فرایندهای کسبوکار یک سازمان، از فناوریهای روز دنیا هم استفادههای فراوانی میشود؛ ازجمله بحث AI که این روزها همهجا صحبت از آن است و میتواند به چابکسازی بسیاری از فرایندهای دیجیتال کمک کند.»
وی با بیان اینکه مباحثی همچون «ارتباط بین بستر نرمافزاریها» و «معماری باز» در چابکسازی سازمان برحسب تحول دیجیتال بسیار کاربردی است، اضافه کرد: «اما صِرف استفاده از APIها و میکروسرویسها بدون برخورداری از یک معماری باز، به اتفاق خاصی بین بستر نرمافزاریها نمیانجامد. این در حالی است که معماری باز میتواند در سرعت تطبیق سازمانها با تحول دیجیتال تأثیر بهسزایی داشته باشد.»
مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت همچنین اظهار داشت: «اگر بخواهیم Agile transformation (تحول چابک) و Digital transformation (تحول دیجیتال) را بهرغم تفاوتهای آنها، در کنار هم داشته باشیم؛ باید موضوعاتی مانند تغییرات رادیکال در فرایندهای کسبوکار را با محوریت کاربرگرایی، تبدیل فناوری به بخش بنیادین کسب وکار، نهادینهشدن سازوکارهای کاربرمدار در سازمان و سرویسهای End-to-end یا سربهسر را با جدیت دنبال کنیم.»
وی در پایان گفت: «تحول چابک هم مباحث درونسازمانی را شامل میشود و هم موضوعات برونسازمانی مانند رگولاتوری و فضای کسبوکار و بازار را در برمیگیرد که باید همسو با این تحول پیش بروند، اما محوریت این تحول با مباحث درونی سازمان است که میتواند فضای بیرونی آن را نیز تحت تأثیر قرار دهد.»
هادی سپانلو، معاون برنامهریزی و تحول بانک ملت نیز در این پنل با تاکید بر اینکه باید تعریف تحول دیجیتال و وجه تمایز آن با تحول الکترونیک را روشن کنیم و سپس به فکر چابکسازی باشیم، گفت: «تحول دیجیتال یعنی بدانیم از چه عنصری در چه زمانی استفاده کنیم.»
وی با بیان اینکه ما در کسبوکار بانکی یا پوشش ریسکای، موظف به سرویسدهی مطلوب کاربر هستیم، افزود: «فینتیکها موتور محرک خوبی برای بانکها هستند، اما برخی قوانین و مقررات، مانع شکوفایی خلاقیت آنها هستند. بر این اساس، حذف یا اصلاح قوانین و مقررات دستوپاگیر، ازجمله اقدامات کلیدی در مسیر چابکسازی است.»
بنابراین گزارش، شاهین نوروزی؛ عضو هیئتمدیره انجمن افتا، رضا سمیعزاده؛ استاد موسسه آموزش عالی الزهرا، مدیرعامل هلدینگ فاخر و عضو کمیته علمی کنفرانس تحول دیجیتال بانک و پوشش ریسک و عباس راد؛ معاون مدیرعامل پوشش ریسک البرز از دیگر اعضای حاضر در این پنل بودند.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و دیجیاتور در محتوای آن هیچ نظری ندارد.
در دومین پنل تخصصی این کنفرانس بحثی در مورد چابکسازی نظام بانک و پوشش ریسک در مواجهه با تحول دیجیتال صورت گرفت و محمدمهدی تقیپور، مدیرعامل شرکت بهپرداخت، اظهار داشت که چابکسازی سازمان برای همسویی با تحول دیجیتال باید از طریق پرورش و مشارکت همگانی منابع انسانی اتفاق بیفتد و از چارچوب اسکرام در متدولوژیهای اجرا استفاده شود. همینطور اضافه شد که رهبران سازمانها برای چابکسازی باید از ویژگی Hyper Awareness برخوردار باشند و تصمیمگیریهای آگاهانه و سریعی انجام دهند. او همچنین بیان کرد که فناوریهای روز دنیا میتوانند در تبدیل فرایندهای کسبوکار به فناوری مؤثر باشند و بحثهایی مانند ارتباط بین بستر نرمافزاریها و معماری باز نیز در چابکسازی سازمان بسیار کاربردی هستند. تقیپور در پایان به اهمیت تغییرات رادیکال در فرایندهای کسبوکار و نهادینهشدن سازوکارهای کاربرمدار در سازمان و سرویسهای End-to-end اشاره کرد. همچنین هادی سپانلو، معاون برنامهریزی و تحول بانک ملت، بیان کرد که تحول دیجیتال به معنای استفاده درست از فناوری و سرویسدهی مطلوب به کاربر است و آمادهباش برای چابکسازی نیازمند حذف یا اصلاح قوانین و مقررات است.