راه اندازی مرکز ارزیابی و افزایش تأثیرگذاری تحقیقات
0 نظر
با حضور جمال رحیمیان، رییس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، و معاونان، مرکز رویتپذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات (رونیک ۱) در جهاد دانشگاهی تهران راهاندازی و از سایت آن به نشانی rvnic.ir رونمایی شد. دکتر نادر آلابراهیم، مدیر مرکز، بیان کرد که رویتپذیری مقالات بر اساس مطالعات نشاندهنده آگاهی نداشتن جامعه علمی از مقالات است، و افزایش استنادات به مقالات در تحقیقات دانشگاهی تأثیر قابلتوجهی در ارتقاء رتبهبندی موسسه آموزش عالیها دارد. او همچنین به اهمیت کیفیت و رویتپذیری تحقیقات دانشگاهی در افزایش استناد و رتبهبندی موسسات آموزشی در سطح جهانی اشاره کرد و نیازمند تمرکز بر افزایش کیفیت و رویتپذیری آنها بود.
به گزارش دیجیاتور به نقل از سازمان جهاد دانشگاهی تهران، با حضورجمال رحیمیان، رییس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، و معاونان، مرکز رویتپذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات(رونیک ۱) در جهاد دانشگاهی تهران راهاندازی و از سایت آن به نشانی rvnic.ir رونمایی شد.
دکتر نادر آلابراهیم، مدیر مرکز رویتپذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات(رونیک ۱)، در این مراسم با بیان اینکه براساس مطالعهای در سال ۲۰۱۴، بیش از ۴۳ درصد مقالات منتشر شده در نشریات ISI هیچگاه مورد استناد قرار نگرفتند، در ادامه اظهار کرد: این به معنای کیفیت پایین مقالات نیست بلکه نشاندهنده آگاهی نداشتن جامعه علمی از وجود این مقالات است.
وی، با بیان اینکه انتشار یک مقاله در نشریهای معتبر تنها نیمی از مسیر دستیابی به موفقیت است، افزود: بخش عمدهای از این فرآیند به رویتپذیری آن مقاله مربوط میشود. همچنین استفاده از ابزارهای پژوهشی مناسب میتواند به پژوهشگران کمک کند تا نتایج کار خود را در دسترس تعداد بیشتری از محققان قرار دهند، که در نهایت به دریافت استنادات بیشتر منجر شود.
مدیر مرکز رویتپذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات جهاد دانشگاهی تهران، با بیان اینکه افزایش تعداد استنادات به مقالات تأثیر قابلتوجهی در ارتقاء رتبهبندی موسسه آموزش عالیها دارد، در ادامه خاطرنشان کرد: راهاندازی این مرکز به تقویت جایگاه علمی پژوهشگران و ارتقاء رتبه موسسه آموزش عالیهای ایران در رنکینگهای جهانی کمک بسیاری میکند.
دکتر آلابراهیم، با بیان اینکه اغلب نظامهای رتبهبندی بر روی شهرت، ویژگیهای عملکردی موسسه آموزش عالیها و مراکز آموزش عالی متمرکز شدهاند، تصریح کرد: امروزه سیستمهای رتبهبندی فراوانی در جهان وجود دارند که موسسه آموزش عالیهای کشور را در سطح ملی و بینالمللی مقایسه و رتبهبندی میکنند.
وی، افزایش تعداد بازدید، افزایش تعداد بارگیری، افزایش تعداد استناد و افزایش ضریب تأثیر را از شاخصهای رویتپذیری و در نهایت رتبهبندی موسسات آموزشی در سطح جهانی برشمرد و افزود: رتبهبندی پایگاه استنادی جهان دین محمدی در ابتدای زمستان ۱۴۰۲ نشان داد که تنها تمرکز بر کمیت در رتبهبندیها کافی نیست.
مدیر مرکز رویتپذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات جهاد دانشگاهی تهران، ادامه داد: در نوع دیگری از رتبهبندی در ایران براساس شمار مقالات منتشرشده و اچ ایندکس که بر روی پایگاه سایمگو نشان میدهد، بهخوبی گویای اختلاف رتبه ایران در تعداد مقالات منتشر کرده و اثرگذاری آنهاست و نیازمند تمرکز بر افزایش کیفیت و رویتپذیری و اثرگذاری تحقیقات دانشگاهی هستیم.
آلابراهیم، ادامه داد: این مرکز با هدف ارتقاء سطح رویتپذیری و اثرگذاری تحقیقات دانشگاهی تأسیس شده است تا به افزایش رتبه علمی موسسه آموزش عالیهای ما در سطح بینالمللی کمک کند و نقش کلیدی در بهبود وضعیت موسسه آموزش عالیهای کشور در رتبهبندی جهانی ایفا کند.
وی، با ارائه مثالی توضیح داد: در سال ۱۹۵۸ مقالهای درباره گرافیک منتشر شد که هیچ استنادی به آن نشد اما به همان مقاله در سال ۲۰۱۰ میلادی بهعلت ۲۵۰۰ استناد جایزه تعلق گرفت.
مدیر مرکز رویتپذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات جهاد دانشگاهی تهران، با تأکید بر اینکه در مقالات کیفیت حرف اول را میزند، در ادامه از بروز بسیاری از تقلبات در کشورهای عربستان، پاکستان، چین و … خبر داد و گفت: اما ایران مدعی مطالعات ارزشهامداری نباید راه تقلب را برگزیند و برای استناد باید رویتپذیری را افزایش داد.
آلابراهیم، با بیان اینکه در برخی کشورها برای افزایش استناد کارتل تشکیل دادهاند، در ادامه تصریح کرد: بدین معنا که افراد استناد همدیگر را بالا مینام تجاری. در رتبهبندی دنیا ۶۳ درصد مربوط به شهرت است که از این میان ۱۵ درصد مربوط به آموزش، ۱۸ درصد پژوهش است.
وی، ادامه داد: رتبه موسسه آموزش عالی تهران در نظام رتبهبندی جهانی ۲۰۲۳ ISC از ۴۰۵- ۴۰۱ در سال ۲۰۲۲ به ۶۰۰-۵۰۱ تنزل و موسسه آموزش عالی علوم علوم درمانی تهران رتبه ۷۰۰-۶۰۱ را کسب کرده است. براساس نوع دیگری از رتبهبندی تعداد مقالات در بازه زمانی ۲۵ ساله آمریکا رتبه نخست، چین دوم و ایران ۲۱ بوده اما در سال ۲۰۲۲ میلادی آمریکا رتبه دوم و ایران رتبه ۱۵ از نظر شمار مقالات بوده است.
مدیر مرکز رویتپذیری و افزایش اثرگذاری تحقیقات جهاد دانشگاهی تهران، با بیان اینکه هماکنون ایران از نظر اچ ایندکس مقالات رتبه ۴۱ جهان را دارد، افزود: میزان استناد به ازای هر مقاله در بازه ۲۵ ساله در ایران ۱۷۰ و هماکنون به ۶۶ رسیده است. موسسه آموزش عالی صنعتی شریف هم از نظر استناد به مقالات بهتدریج در حال تنزل است اما بهلحاظ Inovation رو به افزایش است.
آلابراهیم، با بیان اینکه هماکنون کشورهای عربی و هندوستان یک Submite برای دیده شدن موسسه آموزش عالیهایش دارد، گفت: این نشانه رویتپذیری است. آسیا دو سوم جمعیت دنیا را با ۱۷ میلیون مقاله را دارد در حالیکه آمریکا ۸۰۰ هزار مقاله، تعداد استناد مقالات آسیایی ۱۵ میلیون بار و آمریکا ۲۴ میلیون بار است.
وی، با بیان اینکه آمریکا مدتهاست برروی رویتپذیری کار میکند در ادامه افزود: موسسه آموزش عالی هیوستون برای این کار مسئولی قرار داده است کشورهای عربی بشدت به این سمت حرکت میکنند در ایران در سال ۹۸ برای پارکهای علم و فنآوری این کار انجام شد و قرار شد رتبهبندی برای موسسه آموزش عالیها و اساتید تقویت شود.
رونمایی از سایت رونیک 1 ارتقاء اثرگذاری تحقیقات دستیابی به موفقیت استفاده از ابزارهای پژوهشی تعداد بیشتری از محققان به این رویت¬پذیری کمک مراکز آموزش عالی استنادات تأثیر رتبه¬بندی موسسه آموزش عالی¬ها رتبه¬بندی جهانی مرکز رویت¬پذیری اثرگذاری تحقیقات مقالات ISI استناد مدیر مرکز رویت¬آل¬ابراهیم زنجیره ¬استناد رتبه¬بندی موسسه آموزش عالی¬ها مقالات دانشکده¬ها ویژگی¬های عملکردی رتبه¬بندی استناد استنادکارتل¬ها رتبه¬موسسه آموزش عالی¬ها علوم علوم درمانی قرار گرفت ایران ایران استناد ازای هر مقاله مقالات استناد به مقالات رویت ¬پذیری ارتقاء رتبه ¬بندی ایران استناد استناددانشگاه ¬ها وی ¬ابراهیم کشورهای ایران رتبه ¬بندی جهانی موسسه آموزش عالی ¬ها استناد موسسه آموزش عالی¬ها و استنادمدیر رویت ¬پذیری و افزایش اثرگذرایاش می ¬کند کیفیتحرفه مقالات گروه هایکشورهاهندوستاندانشگاه¬ها خبر دادآسیا رویت ¬پذیریدانشگاههاخرداطلاعاتحق امکاناترونیکامورداولعلمپژوهشگران حرفهایه نماینده¬یمدیر اینرونیکقراردادهلبخوانیدمتعودمرآیندجمالمنجردانشگاههردانشگاهانجامشدگزارشخبرگزاریتهرانرونیکبازدیددانلوداستنادرویتهفتهبعالماسلامافزودهاثرگذاریرونیکبندیرونیکمقابلهانجامشدرتقویتجامدراطلاعاتروابهروزبروزرسانیشدخبردهیدانشگاههادیدهشدنبینهجوامعهعلمیشدگویشکند بخش¬هایاطلاع دستتب آموزشدهکدهکیفیرویتپذیریزمان عکسزماننشرسختایزرتبهرونیکاصلحاملبهشناختمقالاتمعنسویامنتطریببشلکفارکافیمیزانرتبهتنزیلطورعمدههمه گویانرتبهعلمیکاندرویتپذیریباهویتهنکلیدیدانشگاهینخصوصامورحرفموردرستیعلمعددادانشگاهیرونیکدگراختصاصاتارمموربوزن¬هایویژگرتصرافزایشتمرکزاستناددهن2022نظرنوعسازشیعلمتأثیراستثنارتبهامینپارکتمرکزهدفخوبیویثداددانشگاهصتنهترفیمتمرکزپژوه¬گرانانفلوآنسحاصشطوکاثرکلیدیآموزشیانتخابدریافتدسترسکانشبرخیاختصاصیامصرفدریورتبهبستارینتلبیتپژوهشدانشگاهپژوهشگرانزیستـیمفرینتفرانندرونماییذکردگارونیکجدیطورترصبعپراکندیدرویتآبینتدیترتیبداردخبرگزاری۱مقالاتهویدادگروههایهوشتوانیدایامنشر۴۳رتبهابوطپژوهشبراساًعامهـیشـونجامـدانآرایفنهازخواهرباییدترتیبرتبهتعالیمنزلهت101مطرودانشگاهدانشگاهیکفایتمواردشبکهفاراتننظردهنامتعدادتأثیرمجهولکادربینیبیاسایهجامـحفیشنیاسیلگسترششجبرکنداخترمت،وجگاهیماتیراریهرشبررسیخودستانکمکنمافزایشهردرخواهودرگرفتهچینگارمصفاکند شرکتمعنیخواهدباززماننصیرچینیهر دراست،حضرعالیآیندازامتخبمورراحهرمورنکندرحیا مقالالشاپوایدهپژوهشدانشگاهخویشملکعـمأواریو۴۲۱پیشنهادعلّیروانماییبررسیدهایکمپژوهSeanاداپروردابرنتمنسباتنکررکهایماذوقدآلیندفرمیزلیبهره پژو۱احـتیادuestICAبح۲۲بهبرکقرمرکazجمعانشمواردفرااصadaptمبه031وارمجهنشاندش۲۱بهزلمفقبآذاماکن�اناسهshبینِummهای۲ سازمانداﻯماطرودهرب مست سماطمهاکنیح۱کانثشیتپروrole،بهوراهایتعظفازHeam۶۲بهقراراهمhfلکانBirیبازdarیذاستلمهگ مدیرمذبرARGکادهساالشزانزبهسلامANYBAاهدچاشیدCAAوراخونشقت۶منکرسلاماحرادمایمای۴طنزشونیIوانحدهاینکایتردمهایقبزSASاییژ۴زادخوا۵رنژیانتارج۴TariatJیکایترتبآﺎ،تا۴دنمنفثبدایCryابراجICOMحادتIFهیژرداتChزدسربندapایتNUTApامحینDEم بهCHII۱۴ابراک.یدنزاماتchaرونIPGHeدههیKهمانILG۴۸KطانتوQهARCHERfactکهMWسنRubPAIماهمSoAJSOAVمت۱FireipISSNARYPackمخدهACpyافCRIACKDEPOexpLEDNor۷PURILgyND2روNEInc26pse2MPLROهMETNidATAVAعكPatISBTOMBTCabATICVTYCAPSNTF-ISTOUEBSIC66EVخواFSNESERF511GILHELKHM』RONGNyGiROL-PDubWDT123ER-ENUalB-IFحلVOJELERHCABPGEMBATBGRCCDFAوlan26-GGGYAHduXIEGBJZ-In54QESKEY-LGLRIDEGAEHAGHALCILRBINISCADECTRACTSCTDهGSEOSOSSinkXEND