تعیین نقش مدل تنظیمگری نهاد مالی در دورهی تحول اساسی دیجیتالی
0 نظر
سید مهدی حسینی، قائم مقام مدیرعامل بانک سپه، در یک نشست نقد و ارزیابی بانکها در مسیر تحول دیجیتال، به اهمیت داده در این تحولات اشاره کرد. او تأکید کرد که تحولات عرصه دیجیتال به محور داده اتفاق میافتد و برای قدمهای دقیقتر در این مسیر، باید بیشتر به داده تمرکز کرد. حسینی همچنین به ضرورت توجه به تغییرات پارادایمی در حوزه تحول دیجیتال اشاره کرد و گفت که این تحولات باید در تمامی ضلعهای افراد، فرآیندها و تکنولوژی رخ دهد. او اظهار داشت که بانکها و نوآوران باید به تعریف جدید پیشرفت توجه کنند و با پیوند مثلث کاربر، کانال و محصول، پیشرفت را در تحول دیجیتال محقق کنند. حسینی همچنین به نکاتی مانند تنظیمگری، پول دیجیتال و اثر تحول دیجیتال در افزایش بازدهی اشاره کرد و تاکید کرد که برای استفاده موثر از دادههای مشتریان و مواجهه با ریسکها و ملاحظات امنیتی، نیاز به تنظیمگری مناسب در عرصه دیجیتال داریم. در پایان، حسینی به سه رویکرد منفعلانه، احتیاطی و فعال نهاد مالی در زمینه تنظیمگری اشاره کرد و تأکید کرد که باید به جدیدترین قوانین نهاد مالی توجه بیشتری داشته باشیم.
به گزارش دیجیاتور، سید مهدی حسینی قائم مقام مدیرعامل بانک سپه در نشست نقد و ارزیابی بانکها در مسیر تحول دیجیتال، منشأ حیات تحول دیجیتال را داده (دیتا) عنوان کرد و ابراز داشت: تمامی تحولات این عرصه با محوریت داده صورت میگیرد لذا هر چه داده محور تر باشیم گامهای دقیقتری را در مسیر تحول دیجیتال برداشتهایم.
حسینی با اشاره به لزوم توجه به ماهیت پارادیم در حوزه تحول دیجیتال، گفت: تحول دیجیتال زمانی محقق میشود که مهاجرتهای پارادایمی روی دهد و مهاجرتهای پارادایمی باید در هر سه ضلع مثلث افراد، فرآیندها و تکنولوژی اتفاق بیفتد.
قائم مقام بانک سپه با بیان اینکه باید در ذهن افراد، نوآوران، بانکداران، کارکنان و مدیران پارادایم مهاجرتی در خصوص تحول دیجیتال صورت گیرد، افزود: با تعریف جدید پیشرفت به دنبال پیوند مثلث کاربر، کانال و محصول باشیم چرا که پیشرفت در نحوه اتصال این سهگانه محقق میشود.
وی ادامه داد: بانکی نوآور است که توانسته باشد کاربر، کانال و محصول را با کیفیتی متفاوتتر از گذشته به هم متصل و عرضه کند بنابراین اکوسیستم پیشرفت نیز مستلزم بازتعریف است.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود در حوزه تنظیمگری، خاطرنشان کرد: در مقررات جدید نهاد مالی در زمینه تنظیمگری، برای تمام فعالان حوزه پیشرفت بایدها و نبایدهایی قید شده که بدون توجه به آنها نمیتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
قائم مقام بانک سپه تعریف پول دیجیتال را از وجوه تمایز مقررات جدید نهاد مالی عنوان کرد و گفت: پیدایش بازار متشکل پول دیجیتال و وضع قوانین مرتبط با آن نیز از جمله پیامدهای مقررات جدید محسوب میشود.
وی تنظیمگری فعالیتهای نوین مالی در حوزه نقل و انتقالات پول و ایجاد زیرساختها و پایگاههای جمعآوری و تحلیل اطلاعات را از جمله دیگر ویژگیهای مقررات جدید نهاد مالی دانست و تصریح کرد: تنظیمگری دارای فرصتها و تهدیداتی است که نهادهای حاکمیتی باید این فرصتها و تهدیدات را در کنار هم در نظر گیرند.
حسینی در ادامه به تشریح مفهوم “تأثیر تحول دیجیتال در افزایش بازدهی نسبت به مقیاس” در دانش مالی پرداخت و ابراز داشت: در دانش مالی هر چه مقیاسها وسیعتر، گستردهتر و بدون مرز شود بازدهی افزایش مییابد در حوزه تحول دیجیتال نیز “بازدهی به مقیاس” در حد بسیار وسیعی اتفاق میافتد چرا که با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان، بیشترین بازدهی حاصل میشود.
قائم مقام بانک سپه استفاده درست از دادههای مشتریان، دسترسی قانونی و غیرقانونی، ملاحظات امنیتی، جرایم نوین در حوزه تحول دیجیتال و عدم شفافیت مدلهای کسب و کاری را از مهمترین ملاحظات و ریسکها در عرصه دیجیتال و تنظیمگری عنوان کرد.
حسینی در پایان با اشاره به سه رویکرد منفعلانه، احتیاطی و فعال نهاد مالی در زمینه تنظیمگری خاطر نشان کرد: این سه رویکرد میتواند آینده تحول دیجیتال در ایران را مبتنی بر مقررات جدید نهاد مالی متأثر کند لذا بانکداران و فناوران باید نسبت به مقررات جدید توجه بیشتری داشته باشند.
تمامی تحولات تحول دیجیتال با محوریت داده صورت میگیرد. هر چه داده محور تر باشیم، گامهای دقیقتری در مسیر تحول دیجیتال برداشتهایم. تحول دیجیتال زمانی محقق میشود که مهاجرتهای پارادایمی روی دهد و مهاجرتهای پارادایمی باید در هر سه ضلع افراد، فرآیندها و تکنولوژی اتفاق بیفتد. با تعریف جدید پیشرفت به دنبال پیوند مثلث کاربر، کانال و محصول باشیم. بانکی نوآور است که توانسته باشد کاربر، کانال و محصول را با کیفیتی متفاوتتر از گذشته به هم متصل و عرضه کند. تنظیمگری دارای فرصتها و تهدیداتی است که نهادهای حاکمیتی باید این فرصتها و تهدیدات را در کنار هم در نظر گیرند. در دانش مالی هر چه مقیاسها وسیعتر، گستردهتر و بدون مرز شود، بازدهی افزایش مییابد و در حوزه تحول دیجیتال نیز “بازدهی به مقیاس” در حد بسیار وسیعی اتفاق میافتد. استفاده درست از دادههای مشتریان، دسترسی قانونی و غیرقانونی، ملاحظات امنیتی، جرایم نوین در حوزه تحول دیجیتال و عدم شفافیت مدلهای کسب و کاری از مهمترین ملاحظات و ریسکها در عرصه دیجیتال و تنظیمگری است. این سه رویکرد احتیاطی، منفعلانه و فعال نهاد مالی میتواند آینده تحول دیجیتال در ایران را متأثر کند. بانکداران و فناوران باید نسبت به مقررات جدید توجه بیشتری داشته باشند.