سازمان حمایت مسئولیت قیمت‌گذاری خودروها شد

قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت واگذار شد


شورای رقابت با اکثریت آرا حاضرین، دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ تنظیم بازار وسایل نقلیه را برخلاف گمانه زنی‌ها و بر اساس نقش دهی پررنگ‌تر به وزارت صمت به عنوان سیاستگذار و تنظیم گر فنی این تولیدی اصلاح کرد. در جلسه ۶۳۲، اعضای شورای رقابت چهار اصلاح در خصوص فرایند محاسبه و ابلاغ قیمت‌ها، مشمولین مقررات حمایت از خانواده و جمعیت و خودروهای فرسوده، سامانه یکپارچه و اختیار پیشنهاد برای تنظیم بازار بر اساس کف عرضه را در دستورالعمل ۵۴۳ اصلاح کرد. بر اساس این اصلاحات از این پس نظارت شورا در خصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ نماید و چنانچه در نحوه اجرا شاهد ایراد باشیم، شورا ورود خواهد کرد. همچنین از این پس عرضه کنندگان وسایل نقلیه مکلفند در زمان انعقاد قرار داد فروش وسایل نقلیه به مشتریان، اطلاعات مربوط به وسایل نقلیه و خریدار را در سامانه یکپارچه عرضه ثبت نمایند و نظارت و روابط حکومتی گذاری در این خصوص با وزارت صمت است. این بند جایگزین بند ۵ ماده ۵ دستورالعمل می‌شود و ماهیت عرضه و کارکرد سامانه به اقتضا تغییر خواهد کرد. تحلیل متخصصان نشان می‌دهد که این اصلاحات قدم های موثری در تنظیم بازار وسایل نقلیه بوده است، اما بازار همچنان انحصاری و از درجه تمرکز بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، شورای رقابت با اکثریت آرا حاضرین، دستورالعمل مصوبه ۵۴۳ تنظیم بازار وسایل نقلیه را برخلاف گمانه زنی‌ها و بر اساس نقش دهی پررنگ‌تر به وزارت صمت به عنوان سیاستگذار و تنظیم گر فنی این تولیدی اصلاح کرد

سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت با اشاره به این اصلاحات به مهر گفت: در جلسه ۶۳۲، اعضای شورای رقابت چهار اصلاح در خصوص فرایند محاسبه و ابلاغ قیمت‌ها، مشمولین مقررات حمایت از خانواده و جمعیت و خودروهای فرسوده، سامانه یکپارچه و اختیار پیشنهاد برای تنظیم بازار بر اساس کف عرضه را در دستورالعمل ۵۴۳ اصلاح کرد.

دادجوی توکلی خاطرنشان کرد: بر اساس این اصلاحات از این پس نظارت شورا در خصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ نماید و چنانچه در نحوه اجرا شاهد ایراد باشیم، شورا ورود خواهد کرد.

وی افزود: همچنین از این پس عرضه کنندگان وسایل نقلیه مکلفند در زمان انعقاد قرار داد فروش وسایل نقلیه به مشتریان، اطلاعات مربوط به وسایل نقلیه و خریدار را در سامانه یکپارچه عرضه ثبت نمایند و نظارت و روابط حکومتی گذاری در این خصوص با وزارت صمت است. این بند جایگزین بند ۵ ماده ۵ دستورالعمل می‌شود و ماهیت عرضه و کارکرد سامانه به اقتضا تغییر خواهد کرد.

توکلی ادامه داد: همچنین بندی به دستورالعمل اضافه شده که در آن وزارت صمت می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی خودروها از شمول ضابطه قیمتی ماده ۳ و شرایط طرف تقاضای موضوع ماده ۴ دستورالعمل، با تعیین کف مقدار عرضه به شورا ارائه دهد و شورا پس از بررسی در این مورد اعلام رأی می‌کند که هدف این بند کاهش دامنه قیمت گذاری است.

وی خاطرنشان کرد: وفق مصوبه اخیر، تحلیل متخصصان بر برونداد مؤثر این دستورالعمل به عنوان یکی از شاخص‌های تنظیم این بازار صحه گذاشته که گام‌های مؤثری بوده است لکن همچنان این بازار انحصاری و از درجه تمرکز بالایی برخوردار است.


اصلاحات مصوبه ۵۴۳ توسط شورای رقابت منجر به تنظیم بازار وسایل نقلیه شده است. این اصلاحات شامل چهار تغییر در فرایند محاسبه و ابلاغ قیمت‌ها، مشمولین مقررات حمایت از خانواده و جمعیت و خودروهای فرسوده، سامانه یکپارچه و اختیار پیشنهاد برای تنظیم بازار بر اساس کف عرضه می‌شود. با این اصلاحات، نظارت بر محاسبه و ابلاغ محاسبه قیمت‌ها به عهده شورا بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه شده را ابلاغ کند و در صورت ایراد در اجرا، شورا وارد عمل خواهد شد. همچنین عرضه کنندگان وسایل نقلیه مکلفند در زمان انعقاد قرارداد فروش وسایل نقلیه اطلاعات مربوط به وسایل نقلیه و خریدار را در سامانه یکپارچه ثبت کنند و نظارت و روابط حکومتی گذاری در این زمینه با وزارت صمت خواهد بود. هدف اصلاحات، کاهش دامنه قیمت گذاری است. این اصلاحات باعث تنظیم بازار وسایل نقلیه می‌شود، اما همچنان بازار انحصاری و تمرکز بالایی را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *