قیمت ماشین‌های خارجی در بازار و نمایندگی را بازنویسی کنید

قیمت خودروهای وارداتی در بازار و نمایندگی

0 نظر


پس از چند سال ممنوعیت بازرگانی بین‌الملل خودروهای خارجی، در ایران با ورود این نوع خودروها موافقت شده است. سیاستمداران معتقدند که بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه ارزبری زیادی داشته و تأثیر چندانی در بازار وسایل نقلیه ندارد. اما ممنوعیت بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه باعث انحصار و گرانی وسایل نقلیه شده است. تقاضا برای خرید وسایل نقلیه روز به روز در حال رشد است و ساخت و ساز داخلی پاسخگوی این نیاز نیست. ضمناً طبق آئین‌نامه بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه، بازرگانی بین‌الملل باید توسط شرکت‌های معتبر انجام شود و خودروهای وارداتی باید مالی و کم مصرف باشند. اولویت با بازرگانی بین‌الملل خودروهای برقی و هیبریدی است و قیمت خودروهای وارداتی نیز باید طوری تعیین شود که اقشار مختلف جامعه توانایی خرید آن‌ها را داشته باشند. اما با وجود قوانین و محدودیت‌ها، قیمت خودروهای وارداتی در بازار آزاد بیشتر از قیمت تعیین شده از سوی سازمان حمایت است. به همین دلیل، بازرگانی بین‌الملل و عرضه قطره چکانی وسایل نقلیه به اختلاف قیمت بازار و کارخانه کمک می‌کند و بازار آشفته‌تر می‌شود. تنها راه برای کنترل بازار وسایل نقلیه ایران و عرضه تک نرخی وسایل نقلیه، بازرگانی بین‌الملل گسترده و افزایش عرضه توسط خودروسازان و شرکت‌های واردکننده است تا ثبت نام و معامله وسایل نقلیه تنها توسط مصرف‌کنندگان انجام شود و سوداگری در بازار پایان یابد.

به گزارش بازرگانی دیجیاتور، پس از چند سال ممنوعیت بازرگانی بین‌الملل خودروهای خارجی، بالاخره با ورود این نوع خودروها موافقت شد تا بار دیگر بتوانیم خودروهای جدید برندهای معتبر را در بازار مشاهده کنیم. البته این بار بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه کمی متفاوت از قبل بوده و قوانین جدیدی برای آن در نظر گرفته شده است.

سیاستمداران معتقدند که بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه ارزبری زیادی داشته و تأثیر چندانی در بازار وسایل نقلیه ندارد. اما ممنوعیت بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه بازار را به هم ریخت و باعث انحصار و گرانی وسایل نقلیه شد. تقاضا برای خرید وسایل نقلیه روز به روز در حال رشد است و ساخت و ساز داخلی پاسخگوی این نیاز نیست. حتی با ساخت و ساز و عرضه خودروهای مونتاژی نیز نیاز بازار ایران تأمین نمی‌شود و از طرفی تنوع محصول بسیار کم شده است.

در آئین‌نامه بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه ذکر شده که بازرگانی بین‌الملل باید توسط شرکت‌های معتبر انجام شود. ضمناً خودروهای وارداتی باید مالی و کم مصرف باشند. برای حکومت مهم است که این خودروها آلاینده‌ها کمی داشته باشند و بنزین کمی مصرف کنند. بنابراین اولویت با بازرگانی بین‌الملل خودروهای برقی و هیبریدی است. تعرفه بازرگانی بین‌الملل این نوع خودروها نیز ناچیز در نظر گرفته شده و هرچه وسایل نقلیه پرمصرف‌تر باشد، هزینه بیش‌تری باید پرداخت کند.

از طرفی قیمت کلی خودروها باید طوری باشد، تا اقشار مختلف جامعه توانایی خرید آن‌ها را داشته باشند. بنابراین برای بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه، سقف قیمتی ۲۰ هزار یورو تعیین شده است. با وجود چنین ضوابطی، نمی‌توان انتظار حضور خودروهای لوکس را داشت. حتی برخی خودروها در ساده‌ترین تریم وارد می‌شوند.

اکنون مدت زیادی از آزادسازی بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه گذشته و هنوز تعداد کمی وسایل نقلیه عرضه شده است. وزارت صمت سامانه یکپارچه‌ای را برای عرضه خودروهای وارداتی ایجاد کرده تا این خودروها تا جای ممکن از دست دلالان در امان باشند. اولین عرضه خودروهای وارداتی در اسفند ۱۴۰۱ انجام شد. اما هنوز بسیاری از ثبت نام کنندگان این مرحله، نتوانستند خودرویی دریافت کنند. بنابراین در مرحله‌های بعدی نیز ثبت‌نام کنندگان مرحله اول اولویت قرار گرفتند و خودروی مورد نظر را انتخاب کردند. در واقع طبق گفته وزارت صمت، این مراحل تا جایی ادامه می‌یابد که تمامی ثبت‌نام کنندگان مرحله اول وسایل نقلیه دریافت کنند. سپس متقاضیان جدید می‌توانند برای خرید وسایل نقلیه وارداتی اقدام نمایند.

قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی را شورای رقابت تعیین می‌کند و خودروسازان و واردکنندگان هیچ دخالتی در این بخش ندارند. اما اخیراً شورا اعلام کرده که از دایره قیمت‌گذاری خارج شده و تنها اقدامات نظارتی را انجام می‌دهد. بنابراین وظیفه قیمت‌گذاری وسایل نقلیه بر دوش سازمان حمایت است. اما قیمت وسایل نقلیه باما نشان می‌دهد که خودروهای وارداتی در بازار آزاد با قیمت بیش‌تری نسبت به مبلغ تعیین شده از سوی سازمان حمایت عرضه می‌شوند. خودروهای وارداتی نیز همانند داخلی‌ها و مونتاژی‌ها، دو نرخی هستند و قیمت نمایندگی و بازار آن‌ها متفاوت است.

تاکنون خودروهای مختلفی از برندهای گوناگون عرضه شده‌اند. در حال حاضر ارزان‌ترین وسایل نقلیه وارداتی عرضه شده، زوتی DL۵ از شرکت پارس وسایل نقلیه است که قیمت آن به ۱.۰۵ میلیارد تومان می‌رسد. پارس وسایل نقلیه دو سری از این محصول را بدون تأخیر تحویل مشتریان داد. این وسایل نقلیه به عنوان ارزان‌ترین وارداتی، با قیمتی حدود ۱.۵۲ میلیارد تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود. اختلاف ۵۰۰ میلیون تومانی برای مالی‌ترین وارداتی بسیار قابل توجه است و بنابراین اقشار متوسط جامعه باز هم نمی‌توانند به این وسایل نقلیه برسند.

اختلاف قیمت بازار و نمایندگی، در محصولات کره‌ای نیز دیده می‌شود. برای مثال، وسایل نقلیه هیوندای النترا که با قیمت ۲.۲ میلیارد تومان به مشتریان تحویل داده شده، در بازار آزاد به قیمت ۳.۶ میلیارد و یا حتی بیش‌تر فروخته می‌شود. از بین ژاپنی‌ها نیز تاکنون تویوتا کرولا ۲۰۲۲ تحویل مشتریان شده است. اما می‌بینیم که این محصول نیز دست دلالان بازار افتاده و با دو برابر قیمت کارخانه عرضه می‌شود.

بازرگانی بین‌الملل و عرضه قطره چکانی وسایل نقلیه در بازار ایران، فقط و فقط قشر خاصی را قوی‌تر می‌کند و برای عموم مردم هیچ تأثیری ندارد و حتی ممکن است باعث گرانی بیش‌تر وسایل نقلیه شود. عرضه محدود و قوانین سخت‌گیرانه بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه، به اختلاف هر چه بیش‌تر قیمت بازار و کارخانه کمک می‌کند و بازار آشفته‌تر می‌شود. تنها راه برای کنترل بازار وسایل نقلیه ایران و عرضه تک نرخی وسایل نقلیه، بازرگانی بین‌الملل گسترده و افزایش عرضه توسط خودروسازان و شرکت‌های واردکننده است تا ثبت نام و معامله وسایل نقلیه تنها توسط مصرف‌کنندگان انجام شود و سوداگری در بازار پایان یابد.

منبع: قیمت وسایل نقلیه در باما

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و دیجیاتور در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


بازرگانی بین‌الملل خودروهای خارجی پس از چند سال ممنوعیت و موافقت با ورود آن‌ها، قابل دستیابی شده است. بالاخره، با این تفاوت که بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه اینبار متفاوت‌تر از قبل است و با قوانین جدیدی همراه است. سیاستمداران می‌گویند که بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه ارزبری زیادی داشته ولی بر خلاف تأثیر چندانی در بازار وسایل نقلیه نداشته است. از طرف دیگر، ممنوعیت بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه به بازار وسایل نقلیه آسیب زده و باعث انحصار و افزایش قیمت وسایل نقلیه شده است. تقاضای خرید وسایل نقلیه روز به روز در حال افزایش است و ساخت و ساز داخلی نمی‌تواند به این تقاضا پاسخ دهد. حتی با عرضه خودروهای مونتاژی نیز نیاز بازار تأمین نمی‌شود و تنوع محصول بسیار کاهش یافته است. در آئین‌نامه بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه آمده است که بازرگانی بین‌الملل باید توسط شرکت‌های معتبر انجام شود و همچنین خودروهای وارداتی باید مالی و کم مصرف باشند، بنابراین اولویت با بازرگانی بین‌الملل خودروهای برقی و هیبریدی است. هزینه بازرگانی بین‌الملل این خودروها بیشتر باید پرداخت شود. قیمت کلی خودروها باید طوری تنظیم شود که افراد مختلفی توانایی خرید آن‌ها را داشته باشند. با این وجود نمی‌توان حضور خودروهای لوکس را در بازار انتظار داشت و برخی از خودروها به سادگی وارد می‌شوند. از آزادسازی بازرگانی بین‌الملل خودروها گذشته و هنوز کمترین تعدادی وسایل نقلیه عرضه شده است. وزارت صمت سامانه‌ای برای عرضه خودروهای وارداتی ایجاد کرده است تا از دست دلالان در امان باشند. در مرحله اول تنها برخی از ثبت نام کنندگان وسایل نقلیه دریافت کرده‌اند و در مرحله‌های بعدی نیز ثبت نام کنندگان مرحله اول اولویت قرار گرفته‌اند و سپس متقاضیان جدید می‌توانند وسایل نقلیه خود را انتخاب کنند. قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی توسط شورای رقابت تعیین می‌شود و خودروسازان و و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *