لیست کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری اعلام شد.

فهرست کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری اعلام شد


در سال‌های گذشته، شورای عالی استاندارد مصوباتی را براساس مواد مقررات تقویت و توسعه نظام استاندارد اجرا کرده است. این مقررات تعیین می‌کند که کیفیت مواد و کالاهای وارداتی باید با استانداردهای ملی و ضوابط فنی مربوطه همخوانی داشته باشد، با توجه به مسائل سلامت، ایمنی، بهداشتی، زیست‌محیطی و مالی. شورای عالی استاندارد همچنین مدت شمول استاندارد اجباری برای کالاهای وارداتی و اولویت مواد و کالاها را تعیین می‌کند. در صورتی که کالایی به عنوان یک تعرفه غیرمشمول استاندارد اجباری اظهار شود، باید اقدامات لازم برای بررسی تطابق کالا با استانداردها و قوانین مربوطه صورت پذیرد.

به گزارش دیجیاتور، در اجرای مصوبات شورای عالی استاندارد در سال‌های گذشته و به استناد مفاد تبصره ۲ ماده ۱۴ مقررات تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب سال ۹۶ کیفیت مواد و کالاهای وارداتی برحسب ضرورت و توجه به مسائل سلامت ایمنی، بهداشتی، زیست محیطی و مالی باید با استانداردهای ملی و یا استانداردهای معتبر و ضوابط فنی مورد قبول سازمان منطبق باشد. مدت شمول استاندارد اجباری برای کالاهای وارداتی و اولویت مواد و کالاها را شورای عالی استاندارد تعیین می‌کند.

البته تاکید شده ملاک زمان اجرای فهرست برای واردکنندگان زمان ثبت سفارش خواهد بود. واردکنندگان کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری ملزم به رعایت مقررات مربوطه بوده و چنانچه الزامات قانونی را مراعات ننمایند بر اساس مقررات تقویت و توسعه نظام استاندارد با آنها برخورد می‌شود.

همچنین در صورتی که کالایی در تعرفه‌ای، مشمول استاندارد اجباری باشد، به هر دلیلی کالا بر اساس تعرفه دیگری اظهار شود باز مشمول استاندارد اجباری خواهد بود البته چنانچه کالایی که با تعرفه غیرمشمول اظهارشده باشد، پس از تعیین ماهیت، مشمول مقررات استاندارد اجباری تشخیص داده شود می‌بایست اقدام لازم به منظور بررسی انطباق کالا با استانداردها و قوانین و مقررات صورت پذیرد و گزارش آن به گمرک ارسال گردد.

برای مشاهده فهرست کالاهای وارداتی مشمول رعایت مقررات استاندارد اجباری در دی ماه امسال اینجا کلیک کنید.


تولیدی و دانش مالی هر کشوری بر بذری خاص از کالاها و خدماتی که ساخت و ساز و یا وارد می‌شود تکیه دارد. برای تضمین کیفیت و بروز ترین روش های ساخت و ساز، استانداردها و قوانین مربوط به کالاها و خدمات باید رعایت شود. در این راستا و در جهت حفظ سلامت عمومی و اکوسیستم، قوانینی درباره استاندارد های ساخت و ساز و ضوابط فنی تحت عنوان استاندارد اجباری وجود دارد. این استانداردها براساس مفاد تبصره ۲ ماده ۱۴ مقررات تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب سال ۹۶ تعیین می‌شوند.

اهدافی که برای تعیین استانداردهای اجباری داریم عبارتند از: تضمین کیفیت و ایمنی کالاها و خدمات، حفظ سلامت عمومی، حفظ اکوسیستم و توسعه مالی. این استانداردها بر اساس استانداردهای ملی یا استانداردهای معتبر و ضوابط فنی سازمان تهیه می‌شوند.

فهرست کالاهای وارداتی که باید استاندارد اجباری را رعایت کنند توسط شورای عالی استاندارد تعیین می‌شود. اما ملاک زمان اجرای این فهرست برای واردکنندگان کالا بر اساس زمان ثبت سفارش است. در صورتی که واردکنندگان کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری را رعایت نکنند، طبق مقررات تقویت و توسعه نظام استاندارد با آنها برخورد خواهد شد.

در صورتی که کالایی در تعرفه‌ای مشمول استاندارد اجباری باشد، با وجود اظهارشدن کالا بر اساس تعرفه دیگر، باز هم مشمول استاندارد اجباری خواهد بود. البته پس از تعیین ماهیت کالا و تشخیص آن دارای استانداردها و قوانین استاندارد اجباری باشد، مهم است که اقدامات لازم برای بررسی انطباق کالا با استانداردها و قوانین مربوطه صورت پذیرد و گزارش آن به گمرک ارسال شود.

به منظور مشاهده فهرست کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری، می‌توانید اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *