رشد ۸۳ درصدی فروش سینماهای چین در سال ۲۰۲۳ به مبلغ ۷.۷۳ میلیاردی

فروش سینماهای چین ۸۳ درصد در سال ۲۰۲۳ رشد کرد/ فروش ۷.۷۳ میلیاردی


فروش سینماهای چین در سال 2023 افزایش یافت و به 54.9 میلیارد یوان یا 7.73 میلیارد دلار رسید. این رقم در مقایسه با سال 2022 83 درصد بیشتر شده است. با این حال، اثر سینمایی‌های ساخت و ساز داخلی چین همچنان بیشترین سهم را در بازار فروش هنر هفتم داشتند و 84 درصد از کل فروش را به خود اختصاص دادند. تنها 16 درصد اثر سینمایی‌های نمایش داده شده وارداتی بودند. علاوه بر این، شمار بلیت‌های فروخته شده در سال 2023 به 1.3 میلیارد بلیت رسید و این عدد بالاترین میزان در چهار سال گذشته بود. به‌طور کلی، بهبود فروش سینماهای چین به دلیل گسترش فعالیت‌های هنر هفتم در شهرها و مناطق روستایی، تغییر در ساختار جمعیتی تماشاگران و افزایش تماشاگران زن 25 سال به بالا، به‌ویژه در شهرهای کوچکتر، رخ داد. در پایان سال 2023، چین دارای 86,300 پرده هنر هفتم بود که در مقایسه با سال 2019 بیشتر بود.

به گزارش دیجیاتور به نقل از ورایتی، در حالی که بهبود وضعیت فروش سینماهای چین پس از سالی که هنوز درگیر کووید بود، به صورت موفقیت‌آمیزی پیش رفت، اما اثر سینمایی‌های خارجی نتوانستند جایگاه مهمی در این میان کسب کنند.

اثر سینمایی‌های ساخت و ساز چین تمام ۱۰ جایگاه پرفروش‌ترین اثر سینمایی‌های سال را به خود اختصاص دادند و فروش ناخالص سینماها به مجموع ۵۴.۹ میلیارد یوان یا ۷.۷۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسید.

طبق داده‌های اداره اثر سینمایی چین، این رقم به نسبت سال قبل ۸۳ درصد بیشتر شده، اما هنوز ۱۴.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ یعنی سال پیش از کووید، که فروشی ۶۴.۳ میلیارد یوانی ثبت شده بود، پایین‌تر است. این نهاد دولتی در عین حال فروش سال ۲۰۲۳ را چهارمین سال پرفروش سینمای چین خواند.

در مقایسه با سال ۲۰۲۲ بهبود فروش سینماهای چین از بسیاری از کشورها بیشتر است زیرا چین در آن سال بدترین وضعیت همه‌گیری را متحمل شد و سینماها ۸ ماه سال تعطیل بودند یا با محدودیت ظرفیت کار کردند. در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، در حالی که بسیاری از کشورهای جهان با محدودیت‌های کرونا مشغول فعالیت بودند، سینماهای چین تا حد زیادی به صورت عادی کار می‌کرد و بزرگترین بازار اثر سینمایی روی کره زمین را از آن خود کرده بود.

شمار بلیت‌های فروخته شده در سال ۲۰۲۳ بالاترین میزان در چهار سال گذشته بود و به ۱.۳ میلیارد بلیت رسید. این مقدار کمی کمتر از یک بلیت هنر هفتم برای هر نفر در این کشور بزرگ است.

یک شرکت سینمایی گفته در سال ۲۰۲۳ گرچه بازار تا حد زیادی به روی عناوین وارداتی باز شد، اما اثر سینمایی‌های ساخت چین ۸۴ درصد از کل بازار فروش هنر هفتم را به خود اختصاص دادند. میزان اثر سینمایی‌های وارداتی هم ۱۶ درصد کل اثر سینمایی‌های نمایش داده شده بود که تفاوت چندانی با سال ۲۰۲۲ نداشت.

پرفروش‌ترین اثر سینمایی خارجی که سال ۲۰۲۳ در چین نمایش داده شد «سریع ایکس» با فروشی ۹۸۵ میلیون یوانی یا ۱۳۹ میلیون دلاری بود. پس از آن ۲ انیمیشن ژاپنی «سوزومی» با فروش ۱۱۴ میلیون دلار و «اولین اسلم دانک» با فروش ۹۳ میلیون دلار جای داشتند.

۲ اثر سینمایی داخلی که در سال نوی چینی اکران شدند یعنی «رودخانه سرخ» و «زمین سرگردان ۲» پرفروش‌ترین اثر سینمایی‌های سال شدند که فروششان از رقم ۴ میلیارد یوان (۵۶۰ میلیون دلار) فراتر رفت.

بهبود فروش سینماها در سال ۲۰۲۳ به دلیل گسترش فعالیت‌های سینماها در شهرهای کوچکتر و مناطق روستایی، روند رو به رشد تماشای خانوادگی اثر سینمایی‌ها و تغییر هنر هفتم از نظر جمعیت‌شناسی، به‌ویژه با افزایش تماشاگران زن ۲۵ ساله و بالاتر، رقم خورد.

به گفته اداره اثر سینمایی چین، این کشور در پایان سال ۲۰۲۳ دارای ۸۶۳۰۰ پرده هنر هفتم بود که در مقایسه با ۶۹۸۰۰ پرده فعال در سال ۲۰۱۹، که فروش گیشه‌ها نیز بالاتر بود، بالاتر است. فروش هر پرده نمایش از میانگین ۱۲۹ هزار دلار در آن سال، به ۸۹هزار دلار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

در سال ۲۰۲۳، باکس آفیس فصل تابستان موفق‌ترین فروش مطالعات تاریخی را تجربه کرد و تقریبا ۴۰ درصد از فروش سال را به خود اختصاص داد. گیشه رخصتی جشنواره بهار هم با سهم ۱۲.۳ درصدی، در رتبه دوم قرار گرفت.


با وجود بهبود وضعیت فروش سینماهای چین پس از سالی که همچنان تحت تأثیر کووید-۱۹ قرار داشت، اثر سینمایی‌های خارجی نتوانستند جایگاه مهمی در بازار فروش سینمای چین کسب کنند. اثر سینمایی‌های ساخت و ساز داخلی چین تمامی جایگاه‌های برتر فروش سال را به خود اختصاص دادند و فروش ناخالص سینماها در سال ۲۰۲۳ به ۵۴.۹ میلیارد یوان یا ۷.۷۳ میلیارد دلار رسید. درصدی ۸۳ افزایش نسبت به سال قبل را نشان داده است، اما هنوز ۱۴.۵ درصد پایین‌تر از سال ۲۰۱۹ است که فروشی ۶۴.۳ میلیارد یوانی ثبت شده بود. اداره اثر سینمایی چین در عین حال فروش سال ۲۰۲۳ را چهارمین سال پرفروش سینمای چین توصیف کرده است. در مقابل، فروش سینماهای چین در سال ۲۰۲۳ نسبت به بسیاری از کشورها بهبود یافته است و به دلیل گسترش فعالیت‌های هنر هفتم در شهرهای کوچکتر و مناطق روستایی، تماشای خانوادگی اثر سینمایی‌ها و تغییر هنر هفتم از نظر جمعیت‌شناسی، به صورت رو به رشد تمام کرده است. این کشور در پایان سال ۲۰۲۳ دارای ۸۶۳۰۰ پرده هنر هفتم بوده است که بیشتر از تعداد پرده‌های فعال در سال ۲۰۱۹ است، اما فروش هر پرده نمایش از آن سال به کاهش یافته است. در نهایت، باکس آفیس فصل تابستان در سال ۲۰۲۳ موفق‌ترین فروش مطالعات تاریخی را تجربه کرده است و تقریبا ۴۰ درصد از کل فروش سال را به خود اختصاص داده است. گیشه رخصتی جشنواره بهار نیز در رتبه دوم قرار داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *