واقعیت عدم وجود غرب/ محل تغییر دزد و نویسنده!

غرب واقعی وجود ندارد/ جای دزد و نویسنده تغییر می‌کند!

0 نظر


ایوب آقاخانی، نماینده‌ی مطرح نوشتار خلاقانه و نوشتار خلاقانه نمایشی در فعالیت‌های رادیویی خود، متن تئاتر‌ی “غرب واقعی” اثر سم شپارد را انتخاب کرده است. سم شپارد، یکی از پرافتخارترین نویسندگان و کارگردانان آمریکایی در قرن بیستم است و در آثار خود تمامی روح آمریکای معاصر را به تصویر کشیده است. متن تئاتر “غرب واقعی” درباره دو برادر به نام‌های لی و آستین است که هر کدام تجربیات و دیدگاه‌های متفاوتی درباره غرب دارند. این نمایش رادیویی در چهار قسمت ساخت و ساز شده است و درباره ارتباط بین لی و آستین و نگاه آن‌ها به غرب واقعی است.


دریافت
33 MB

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان صحنه نمایش و نمایش‌هایی رادیویی، در فعالیت‌های رادیویی خود به سراغ آثار مطرح و تأثیرگذاری نوشتار خلاقانه و نوشتار خلاقانه نمایشی جهان می‌رود و این آثار را در قالب نمایش رادیویی کارگردانی و به مخاطب ارایه می‌دهد. وی در یکی از مجموعه‌هایی که کارگردانی کرده است، به سراغ متن تئاتر «غرب واقعی» یا «غرب حقیقی» اثر سم سپارد از آثار مطرح نوشتار خلاقانه نمایشی معاصر جهان رفته است.

سم شپارد نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و بازیگر آمریکایی یکی از پرافتخارترین نویسندگان این کشور در قرن بیستم به‌شمار می‌آید. این برنده جایزه پولیتزر در آثار خود به‌تمامی روح آمریکای معاصر را به تصویر کشیده است. از جمله نمایش‌نامه‌های موفق و صحنه دیده وی می‌توان به نمایش «غرب حقیقی» یا «غرب واقعی» اشاره کرد. سام شپارد در سال ۱۹۴۳ متولد شد و ۷۳ سال بعد بر اثر بیماری «ای ال اس» درگذشت.

«غرب واقعی» ماجرای ۲ برادر با نام‌های لی و آستین است؛ لی دایم‌الخمری بی‌کار است که از راه خلاف پول در می‌آورد و آستین که در اثر سینمایی‌نامه‌نویسی به موفقیت رسیده است.

شپارد در غرب حقیقی و از نگاه آستین در اثر سینمایی‌نامه‌اش غرب را به ریشه‌های وسترن و خشن خود گره می‌زند.

نمایش رادیویی «غرب واقعی» در ۴ قسمت ساخت و ساز شده که در اولین قسمت آن با مدت زمان ۱۸ دقیقه و ۲۳ ثانیه، سال کیمر تهیه‌کننده هالیوود به آستین می‌گوید که شیفته طرح و فیلمنامه لی شده است و فکر می‌کند ارزش دارد. سال پیشنهاد می‌دهد آستین فیلمنامه لی را هم بنویسد ولی آستین نمی‌پذیرد. سال می‌گوید که لی درباره پدرشان به او گفته است که نیازمند پول است و باید به او کمک شود. آستین می‌گوید که فیلمنامه را نمی‌نویسد زیرا پیش از این نیز به پدر خود کمک کرده ولی او تمام کمک‌ها را برای خرید مشروبات الکلی صرف کرده است.

سال به آستین می‌گوید که ۳۰۰ هزار پول برای نوشتن این فیلمنامه در نظر گرفته شده است. آستین باز هم پیشنهاد را نمی‌پذیرد.

آستین می‌گوید که فیلمنامه لی به دردبه‌خور نیست و داستانی واقعی ندارد ولی سال معتقد است طرح لی درباره واقعیت و طبیعت و علوم زمین و مردم غرب واقعی است اما ….

با هم سومین قسمت نمایش رادیویی «غرب واقعی» را بشنویم.


نمایش رادیویی «غرب واقعی» نمونه‌ی تاثیرگذاری نوشتار خلاقانه و نوشتار خلاقانه نمایشی جهان است. سم شپارد، یکی از معروف‌ترین متن تئاتر‌نویسان و کارگردانان آمریکایی، در این آثار تصویری روح آمریکای معاصر را به تصویر کشیده است. متن تئاتر «غرب حقیقی» یا «غرب واقعی»، اثری از این نویسنده است که در مجموعه‌ای از نمایش‌های رادیویی توسط ایوب آقاخانی به مخاطبان ارائه شده است. در این نمایش، روایت خیالی دو برادر به نام‌های لی و آستین روایت می‌شود. لی یک خلافکار است و به راهی خلاف پول می‌آورد، در حالی که آستین یک نویسنده موفق است. سام شپارد باز نگاهی انتقادی به غرب دارد و روحیه‌ی وسترن را در شخصیت‌های آثار خود به تصویر می‌کشد. در اولین قسمت نمایش، سال کیمر تهیه‌کننده هالیوود به آستین می‌گوید که طرح و فیلمنامه لی به ارزش می‌انجامد و پیشنهاد می‌دهد آستین هم فیلمنامه را بنویسد، اما آستین این پیشنهاد را نمی‌پذیرد. او به سال می‌گوید که پدرش نیازمند پول است و باید به او کمک کند، اما آستین تمام کمک‌های خود را برای مشروبات الکلی صرف کرده است. سال پیشنهاد می‌دهد که ۳۰۰ هزار پول به آستین بدهد تا فیلمنامه را بنویسد، اما آستین همچنان پیشنهاد را رد می‌کند و معتقد است که طرح لی واقعی است اما… این آثار در چهار قسمت ساخت و ساز شده است و در قسمت سوم آن می‌توانیم بشنویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *