عدم دستیابی به ۲۳ درصد ساخت و ساز وسایل نقلیه نسبت به برنامه‌ها و وعده‌ها

عقب ماندگی ۲۳ درصدی تولید خودرو از برنامه ها/ وعده ها محقق نشد


تولیدی خودروسازی در ایران با مشکلاتی مواجه است، از جمله عدم تناسب بین ساخت و ساز و تقاضا. در سال‌های اخیر به دلایلی همچون محدودیت‌های بین‌المللی، شیوع کرونا، ناکارآمدی مدیران و پایین بودن بهره‌وری، ساخت و ساز وسایل نقلیه به حد دومی از ظرفیت خود رسیده و تقاضاهای واقعی پاسخ داده نشده است. مدیران صنعتی حکومت سیزدهم وعده افزایش ساخت و ساز وسایل نقلیه دادند، اما ساخت و ساز واقعی کمتر از هدف‌های تعیین شده بود. تا پایان ماه آذر امسال، ساخت و ساز وسایل نقلیه نیز عقب مانده است و برنامه مدنظر وزارت تولیدی تحقق نیافته است. این مسئله باعث شده است که دلالان و سوداگران در بازار وسایل نقلیه پیشی گیرند و قیمت‌ها افزایش یابد. در مجموع، ساخت و ساز وسایل نقلیه به نسبت برنامه‌ها عقب مانده و برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای سال آینده لازم است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، یکی از عمده مشکلات تولیدی خودروسازی کشور که گریبان مصرف کنندگان را نیز گرفته است مربوط به عدم تناسب بین ساخت و ساز و تقاضا می‌شود. متأسفانه طی سالیان اخیر ساخت و ساز وسایل نقلیه بنا به دلایلی همچون محدودیت‌های بین‌المللی، شیوع کرونا، ناکارآمدی مدیران، پایین بودن بهره‌وری و… به یک دوم ظرفیت خود رسید و تقاضاهای واقعی بدون پاسخ رها شد؛ تا جایی که امروز شاهد جولان دلالان و سوداگران در بازار وسایل نقلیه و پیشی گرفتن تقاضای کاذب از تقاضای واقعی هستیم.

مدیران صنعتی حکومت سیزدهم از روز نخست وعده افزایش ساخت و ساز وسایل نقلیه و نزدیک شدن به ظرفیت‌های اسمی را دادند؛ بر همین اساس نیز سال گذشته شاهد بودیم که ساخت و ساز وسایل نقلیه به یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه رسید که سهم سواری‌ها حدود یک میلیون و ۱۸۰ هزار دستگاه بود. البته وعده‌ای که برای سال ۱۴۰۱ داده شده بود ساخت و ساز یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه بود که تقریباً بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه کمتر از هدف گذاری ها محقق شد.

باید ماهانه ۱۴۲ هزار وسایل نقلیه ساخت و ساز می‌شد

با ورود به سال ۱۴۰۲ مدیران صنعتی حکومت وعده ساخت و ساز یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه وسایل نقلیه را تا پایان سال دادند. وعده‌ای که در صورت تحقق می‌توانست بخش بزرگی از تقاضای انباشت شده و واقعی را پاسخ دهد و به عنوان یک اهرم جدی در کاهش دلال بازی‌ها در بازار وسایل نقلیه و کم شدن گپ قیمتی بین بازار و کارخانه نقش ایفا کند. در این بین برای دستیابی به هدف پیش بینی شده خودروسازان باید هر ماه حدود ۱۴۲ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز کنند اما با این حال بر اساس گزارشی که از سوی وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی منتشر شده ساخت و ساز انواع وسایل نقلیه طی ۹ ماهه امسال به ۹۸۹ هزار و ۹۱۳ دستگاه رسیده است؛ یعنی به صورت میانگین ماهانه کمتر از ۱۱۰ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز شده است. بنابراین ساخت و ساز وسایل نقلیه تقریباً ۲۳ درصد نسبت به برنامه‌های پیش بینی شده عقب است.

از سویی دیگر نیز ساخت و ساز وسایل نقلیه در آذر ماه کمتر از آذر و آبان پارسال بوده است؛ در این ماه ۱۰۱ هزار و ۲۳۰ دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز شده در حالی که در آبان و آذر پارسال به ترتیب ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ و ۱۱۰ هزار و ۴۷۲ دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز شده بود.

به این ترتیب در مجموع تا پایان آذر ماه ۹۸۹ میلیون و ۹۱۳ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز شده که اگر قرار باشد برنامه ساخت و ساز یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاهی محقق شود یعنی باید طی سه ماه مانده تا پایان سال بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز شود؛ به عبارت دیگر باید طی سه ماه پیش رو، ماهانه بیش از ۲۳۶ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز شود تا وعده وزارت صمت برای تحقق ساخت و ساز ۱.۷ میلیون وسایل نقلیه رنگ واقعیت بگیرد طی سه ماه پیش رو، ماهانه بیش از ۲۳۶ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز شود تا وعده وزارت صمت برای تحقق ساخت و ساز ۱.۷ میلیون وسایل نقلیه رنگ واقعیت بگیرد.

این در حالیست که طی سال جاری هر ماه میانگین کمتر از ۱۱۰ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز شده که اگر قرار باشد همین روال تا پایان سال تداوم داشته باشد به صورت تقریبی تا انتهای سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون و ۳۲۰ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز خواهد شد که یعنی ۷۷.۵ درصد از برنامه مدنظر وزارت صمت محقق خواهد شد که بیانگر عقب ماندگی حدود ۲۲.۵ درصدی از برنامه است.

از سویی دیگر نیز اگر قرار بود وعده وزارت صمت برای تحقق ساخت و ساز یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه وسایل نقلیه محقق شود تا پایان آذر ماه باید حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه ساخت و ساز می‌شد اما با این حال ساخت و ساز وسایل نقلیه تا پایان نهمین ماه سال کمتر از یک میلیون دستگاه بوده است.

بنابراین ساخت و ساز وسایل نقلیه بر خلاف وعده‌های وزارت صمت پیش رفته و نتوانسته آرزوهای روابط حکومتی گذار را محقق کند و به جای ساخت و ساز یک میلیون و ۷۰۰ هزار و حتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تنها یک میلیون و ۳۲۰ هزار وسایل نقلیه ساخت و ساز خواهد شد.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که با وجود اینکه برنامه مدنظر وزارت صمت برای رشد ساخت و ساز وسایل نقلیه طی امسال محقق نشده، اما این نکته را نیز نباید فراموش کرد که به هرحال در مقایسه با سال گذشته، ساخت و ساز رشد ۱۳ درصدی را به خود دیده است. بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به تجربه امسال، بهتر است وزارت صمت برای سال آینده برنامه‌ای دقیق‌تر بچیند که مجبور به عقب‌نشینی از آن نشود؛ برنامه‌ای که منطبق با واقعیت‌ها باشد و آرزوهای روابط حکومتی گذاران خودرویی را در بر نداشته باشد.


بر اساس این متن، تولیدی خودروسازی در ایران با مشکل عدم تناسب بین ساخت و ساز و تقاضا مواجه است. ساخت و ساز وسایل نقلیه در سال های اخیر به علت محدودیت‌های بین‌المللی ها، شیوع کرونا، ناکارآمدی مدیران و پایین بودن بهره وری، به یک دوم ظرفیت خود رسیده است و تقاضاهای واقعی بی پاسخ مانده اند. در طی سال گذشته، ساخت و ساز وسایل نقلیه به حدود یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه رسید که کمتر از هدف‌های تعیین شده بود. مدیران صنعتی حکومت سیزدهم نیز افزایش ساخت و ساز وسایل نقلیه و نزدیک شدن به ظرفیت‌های اسمی را وعده دادند، اما دستاورد خاصی به دست نیاورده‌اند. در طول سال جاری، ساخت و ساز وسایل نقلیه به نسبت برنامه ریزی ها به تاخیر افتاده است و ساخت و ساز کمتری نسبت به سال گذشته صورت گرفته است. بنابراین، ساخت و ساز وسایل نقلیه در ایران با مشکلات و عقب ماندگی مواجه است. اما با این حال، ساخت و ساز رشدی ۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. برای رسیدن به اهداف در سال آینده، وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی باید برنامه‌های دقیق تری را برای ساخت و ساز وسایل نقلیه تنظیم کند و آرزوهای روابط حکومتی گذاران را با واقعیت‌ها مطابقت دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *