عرضه مستقیم و مویرگی روغن موتور برای حذف واسطه‌ها

عرضه مویرگی و مستقیم روغن موتور برای حذف واسطه‌ها


در میزگرد بررسی تولیدی روانکار و بازار روغن موتور در ایران و منطقه، اظهارات مهدی فیضی، کارشناس تولیدی روانکار و سهیل رشیدی اقدم، رئیس مرکز پیشرفت انرژیک موسسه آموزش عالی امیرکبیر در خصوص تأمین نیاز داخلی تولیدی روانکار و استفاده از روغن‌های موتوری و صنعتی در کشور بررسی شد. همچنین رضا سلطانی، کارشناس تولیدی وسایل نقلیه، در خصوص نیاز به تعامل بین خودروساز، روغن‌ساز و موتورساز صحبت کرده و سهیل رشیدی اقدم، رئیس مرکز پیشرفت انرژیک موسسه آموزش عالی امیرکبیر، در مورد بازارسازی و استانداردهای روغن موتور در مقیاس جهانی توضیحاتی ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، میزگرد بررسی تولیدی روانکار و بازار روغن موتور در ایران و منطقه با حضور “مهدی قیضی” کارشناس تولیدی روانکار، “رضا سلطانی” کارشناس تولیدی وسایل نقلیه و “سهیل رشیدی اقدم” رئیس مرکز پیشرفت انرژیک موسسه آموزش عالی امیرکبیر برگزار شد.

در این میزگرد، مهدی فیضی، کارشناس تولیدی روانکار اظهار داشت: حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن مصرف سالیانه روانکار در کشور عزیزمان ایران است که حدود ۱۵۰ هزار تن آن روغن‌های صنعتی و مابقی روغن‌های موتوری مورد استفاده در کشور است.

سهم ۹۰ درصدی تأمین نیاز داخلی تولیدی روانکار توسط تولیدکنندگان داخلی

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد روانکار مورد نیاز کشور به‌صورت پایدار توسط شرکت‌های داخلی در حال تأمین و ساخت و ساز است و مورد استفاده مردم و صنایع مختلف قرار می‌گیرد.

فیضی با بیان اینکه “تولیدی روانکار یک تولیدی وابسته به برخی صنایع دیگر است”، گفت: متناسب با پیشرفت و توسعه‌ای که در صنایع دیگر صورت می‌گیرد، تولیدی روانکار باید این نیازها را نو به نو مرتفع کند؛ از جمله یکی از وابستگی‌های تولیدی روانکار به صنایع خودروسازی است.

وی ادامه داد: ۱۰ سال پیش در شرکت ایران‌وسایل نقلیه بالاترین سطح کیفی روغنی که استفاده می‌شد، SL1040 بود ولی امروز روغن SN020 مورد استفاده این شرکت است که نوع روغن پایه و مواد افزودنی توسعه یافته‌تر، پیچیده‌تر و نیازمند روزآمدی است.

کارشناس تولیدی روانکار خاطرنشان کرد: خوشبختانه این موضوع مهم پیشرفت و به‌روزشدن محصولات به طور مستمر در شرکت‌های داخلی تولیدکننده روانکار صورت می‌گیرد.

تأمین عمده نیاز روغن‌های صنایع و نیروگاه‌ها با تولیدات داخلی

وی ادامه داد: بحث میراث مصرف هم بسیار مهم است، وقتی شخصی با توجه به هزینه‌های وسایل نقلیه و تجهیزات صنعتی، روغنی را مصرف می‌کند، باید این شناخت را پیدا کند که آیا این روغنی که می‌خواهد مصرف کند، مطابق با نیازهای استانداردی مورد مصرف هست و در این صورت از روغن مناسب استفاده خواهد کرد.

فیضی با اشاره به توانمندی‌های شرکت‌های داخلی ساخت و ساز روغن گغت: الان مارینگی را تأمین می‌کنیم که شرکت ملی نفتکش و سازمان دریانوردی تا ۱۰ سال پیش، بخش عمده‌ای از آن را از بازار خارجی تأمین می‌کردند اما امروز بخش عمده‌ای از نیاز را داریم در داخل ساخت و ساز می‌کنیم.

وی افزود: همچنین صنایع و نیروگاه‌های کشور که در گذشته بیشتر نیاز به روغن‌های صنعتی را از خارج از کشور تأمین می‌کردند، امروز عمده نیاز خود را از داخل تأمین می‌کنند و حتی اخیراً نمونه‌ای از روغن را برای استفاده در نیروگاه‌های عراق به این کشور ارسال کرده‌ایم.

رویکرد عرضه مویرگی و مستقیم روغن موتور برای حذف واسطه‌ها

این کارشناس تولیدی روانکار با اشاره به وجود روغن‌های تقلبی در بازار روغن ایران گفت: روغن‌های تقلبی، علاوه بر برندهای داخلی، حتی ممکن است تحت عنوان برندهای خارجی نیز در بازار عرضه شوند.

وی افزود: شرکت منابع هیدروکربن سپاهان برای اینکه روغن تولیدی خود را به دست مصرف کننده نهایی برساند، بزرگترین سیستم پخش مویرگی در تولیدی روغن موتور را تحت عنوان شرکت کیمیا اسپیدی قشم ایجاد کرده و الان کار پخش روغن‌های سپاهان به همین شرکت به‌صورت کامل محول شده و با اینکار و با ایجاد انبار در سرتاسر استان‌های کشور، سهم مهمی را در حذف برخی واسطه‌ها و رفع مشکلات اینچنینی که در تولیدی روغن در گذشته زیاد داشتیم، داشته است.

نیاز به تعامل بین خودروساز، روغن‌ساز و موتورساز داریم

در ادامه این میزگرد، رضا سلطانی، کارشناس تولیدی وسایل نقلیه اظهار کرد: روانکارهایی که ساخت و ساز می‌شوند، وظیفه اصلی آنها روغن کاری قطعاتی است که در برابر هم و نسبت به هم درحال حرکت هستند که البته وظایف دیگری مثل خنک‌کاری، کاهش ارتعاشات و سروصدا هم دارند.

وی افزود: در سیستم موتور احتراق داخلی اگر بخواهیم به وظایف اصلی روغن به‌خوبی برسیم، نیاز به تعامل بین خودروساز، روغن‌ساز و موتورساز داریم.

سلطانی با بیان اینکه “در تولیدی خودروسازی به روغن به عنوان یک قطعه نگاه می‌شود”، گفت: موتور دارای قطعات مختلفی است و باید به روغن هم به عنوان قطعه‌ای نگاه کرد که آزمون‌ها، شبیه سازی‌ها و فرآیندهایی که نیاز هست یک روغن از جانب یک خودروساز و موتورساز مورد تأیید قرار بگیرد، باید طی شود.

پیشنهاد درج روغن موتور مناسب هر وسایل نقلیه در دفترچه آن

این کارشناس تولیدی وسایل نقلیه خاطرنشان کرد: چندسالی است که تلاش می‌کنیم به خودروسازان داخلی القا کنیم که با همکاری شرکت‌های روغن‌ساز ایرانی که در توسعه روغن فعال هستند، اسم و نام تجاری روغن موتور ساخت و ساز داخل که مناسب هر وسایل نقلیه است، در دفترچه وسایل نقلیه آورده شود و با پایش و انجام تست‌های تکمیلی، روغن موتور بهینه ساخت و ساز داخل برای هر وسایل نقلیه، در دفترچه آن به مصرف کننده پیشنهاد و معرفی شود که این کار توسط شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان با همکاری با شرکت‌های روغن‌ساز برتر دنیا در حال انجام است.

سهم کمتر از یک‌درصدی ایران در بازار روغن جهان

در ادامه این میزگرد، سهیل رشیدی اقدم، رئیس مرکز پیشرفت انرژیک موسسه آموزش عالی امیرکبیر اظهار داشت: بحث بازارسازی برای روغن‌های ساخت و ساز داخل چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور، موضوعی مهم است.

وی افزود: روغن موتور با دو نوع بالای ۷۰ درصد مواد معدنی و زیر ۷۰ درصد طبقه‌بندی می‌شود که اگر بالای ۷۰ درصد باشد، در کد خاصی صادر می‌شود که در بخش منابع هیدروکربن و قیر و فرآورده‌های نفتی طبقه‌بندی می‌شود و اگر زیر ۷۰ درصد باشد که در زمینه گریس و مواد دیگر قرار می‌گیرد.

رشیدی با بیان اینکه “سال گذشته ۴۷۸ میلیارد دلار مصرف روغن موتور، روانکار و گریس‌های مختلف را در کل دنیا داشتیم”، گفت: کمتر از یک درصد این بازار بزرگ سهم ایران است و در این یک درصد هم اغلب برندهای بزرگ و معروف حضور ندارند.

وی ادامه داد: روغن‌سازان ایرانی اغلب نمی‌توانند به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی، استانداردهای بین‌المللی را به صورت مستقیم اخذ کنند، مجبور می‌شوند مطابق استاندارد کار کنند و به شبیه‌سازی استاندارد روی آورند و شبیه‌سازی استاندارد الزام قانونی یا ایزویی را به صورت کامل نمی‌تواند پوشش دهد.

لزوم بازارسازی روغن با فضای دیجیتال

رئیس مرکز پیشرفت انرژیک موسسه آموزش عالی امیرکبیر تصریح کرد: بحث بازارسازی بین‌المللی مستلزم این هست که در فضای دیجیتال بیشتر کار کنیم که روغن‌سازان ایرانی در این زمینه خیلی ورود قوی و جدی تا امروز نداشته‌اند.

وی افزود: زمینه دیجیتال در بازارسازی یک زمینه بکر محسوب می‌شود، در ایران هزینه ساخت و ساز روغن بسیار ارزان‌تر از کشورهای دیگر تمام می‌شود و می‌توانیم با سودهای کلانی روغن‌ها را با کیفیت خوب، صادر کنیم.

رشیدی با بیان اینکه “فروش خارجی روغن موتور ساخت و ساز ایران در سالهای اخیر به کشورهای منطقه صورت گرفته”، گفت: برای فروش به بازارهای اصلی باید استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنیم و راهکاری برای اخذ این استانداردها اتخاذ کنیم.

شراکت با شرکت‌های خارجی برای اخذ استانداردهای روز غرب

رئیس مرکز پیشرفت انرژیک موسسه آموزش عالی امیرکبیر اظهار داشت: ساخت و ساز ۴ شرکت روغن‌ساز داخلی ۸۵ درصد نیاز مارکت تولیدی روانکار را پاسخ می‌دهد و ۱۵ درصد این بازار توسط تولیدات خارجی تأمین می‌شود که البته بخشی از آن روانکارهای خاصی برای صنایع خاص است که در دنیا نیز تولیدکنندگان محدودی دارد.

وی افزود: در خصوص توسعه فروش خارجی تولیدات داخلی تولیدی روانکار، یکی از مهمترین مسائل کسب استانداردهای روز دنیا است که در این زمینه یک راهکار مشخص، شراکت و همکاری با شرکت‌های خارجی است که شرکت منابع هیدروکربن سپاهان این مسیر را به خوبی آغاز کرده است.

بازار بکر ساخت و ساز و عرضه روغن موتور مناسب موتورسیکلت‌ها

رشیدی با اشاره به آغاز تعامل شرکت‌های خودروساز داخلی با تولیدکنندگان برتر روغن‌موتور در داخل کشور، گفت: در زمینه تولیدی موتورسیکلت و روغن‌های مورد نیاز آن، ورود جدی نداشته ایم و اغلب موتورسیکلت‌هایی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند بر اساس منابع آبی و هوا و شرایط کشور تولیدکننده، به ساخت و ساز رسیده‌اند؛ درحالی که این ظرفیت وجود دارد تا شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت نیز با راه‌اندازی واحدهای R&D ضمن به‌روزسازی شاخصه‌های تولیدی خود با شرایط ایران، با تعامل با شرکت‌های ساخت و ساز روغن موتور ایرانی، روغن موتور مناسب هر نوع موتور را شناسایی و به مصرف کننده پیشنهاد دهند.

وی افزود: تعامل شرکت‌های خودروساز و موتورساز با شرکت‌های تولیدکننده روغن می‌تواند ضمن رونق بیش از پیش فعالیت برای تولیدکنندگان داخلی، برای مصرف‌کنندگان نهایی نیز آثار بهینه زیادی به همراه داشته باشد.


تولیدی روانکار و تأمین نیاز داخلی تولیدی روانکار، افزایش مهمی داشته است. شرکت‌های داخلی با توسعه و پیشرفت محصولات روانکار خود، توانسته‌اند نیازهای خود و صنایع مختلف را پاسخ دهند. نیاز به تعامل میان خودروساز، روغن‌ساز و موتورساز نیز احساس می‌شود. اما ایران در بازار روغن جهانی سهم کمی دارد و نیازمند بازارسازی و استانداردهای بین‌المللی است. همچنین تعامل بین شرکت‌های خودروساز و موتورساز با شرکت‌های تولیدکننده روغن می‌تواند ضمن ترویج فعالیت‌های تولیدی، به مصرف‌کنندگان نیز کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *